Flimmer i info display

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
User avatar
Danky
Posts: 19
Joined: 07 Aug 2009, 05:11
Location: Kristiansund

Flimmer i info display

Post by Danky »

Hei.
Jeg sliter litt med flimmer i info displayet i midt konsollen.
Prøvd å søkt litt på rx8 forum og ikke funnet en skikkelig forklaring.
Ser det er flere som har dette problemet der.
Noen her inne som har hatt følgende problem og som har funnet ut hvordan å fikse det ?
Håper på raskt svar, jeg er detsverre på vei å selge bilen og vil ha alt opp å gå før salg.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Flimmer i info display

Post by biXen »

Jeg hadde flimmer i display, det ble en liten CEL også til slutt. Problemet var batteriet, det hadde blitt tappet og ikke vedlikeholdt over noen vintre hvor bilen sto stille i perioder, så det mistet kapasitet i såkalt "deep charge" selv om det ble ladet fullt med lader. Det førte til lav strøm over noen komponenter i bilen til tider ifølge mekaniker.

Jeg skiftet batteri og det løste saken 100%.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Danky
Posts: 19
Joined: 07 Aug 2009, 05:11
Location: Kristiansund

Re: Flimmer i info display

Post by Danky »

Jeg har helt nytt batteri på bilen i august, og da var også slik før jeg skiftert batteriet.
Så tror ikke det er årsaken i mitt tilfeilen.
Leste noe om dårlig kontakt bak på cdspilleren, slik at man måtte bøye litt på det før man satte ting på plass og fikk bedre kontakt flate.
Jeg var ut og inn med spilleren her om dagen for og lodde AC uniten.
Den er såfall i topp form etter loddingen :D
Det ble noe bedre en stund etter jeg satt det på plass, men så feilet det igjen.
Ble faktisk bedre når jeg røsket ut Navigasjons styringen, men ikke helt bra.
Akkurat nå er det en stripe over hele displayet.
Vet det er ettermontert et OEM ipod adapter, så kan hende det fucker det opp litt.
Blir ikke brukt uansett, bedre å hat en AUX plugg.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Flimmer i info display

Post by biXen »

Såvidt jeg har hørt så blir loddepunkter et par plasser på hele det "hovedkortet" dårlig, rett og slett pga. loddetinnet sikkert er sånn fancy miljøvennlig og punktene er så små at feilmarginen øker.

Loddet du for å fikse varmt/kaldt justeringen på AC? Det er jo også en kjent greie som kan skje. Jeg ville sjekket hva nøyaktig som hører til displayet og sjekket koblingen på kortet. Men aller først ville jeg nok sett på den ipod adapteren, alt som er lagt til er jo en feilmulighet.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Reandre
Posts: 49
Joined: 11 Feb 2012, 18:58

Re: Flimmer i info display

Post by Reandre »

Nei nei nei nei...

det er kontakten på den orginale cd spillern din som er begynt å bli kødden.. eg skjifte min fra orginale til 2 din spiller, og vops da var den fiksa... og eg hadde discotek i det displaye før det skal eg love deg... så dårlig kontakt rett og slett :)
User avatar
Danky
Posts: 19
Joined: 07 Aug 2009, 05:11
Location: Kristiansund

Re: Flimmer i info display

Post by Danky »

Ja etter å ha lest litt, så har vel begge delvis rett :P
Det skal være mulig å bøye til kontaktene litt slik at det blir kontakt.
Ja loddet varme/kald justeringen på A/C uniten, og det funka helt topp.
Fulgte beskrivelse på rx8club.com.
Blir nok uaktuelt og kjøre på med noe dobbel din spiller, selv om det kanskje har vært like greit :P
Ser jo at det har vært noen amatører der tidligere, sikkert under installasjon av ipod adaptere.
De hadde ikke dradd mye research før de skulle ta ut spilleren :/ mer eller mindre rå kraft og stort skrujærn ble sikkert benyttet der :P
Litt rart det tok så lang tid før dette problemet kom etter jeg kjøpte den. fordi har jo ikke vært å fikla baki der selv.
Men kan jo være vibrasjoner osv osv som fårorsaker det.

Nå har jeg lagt litt ting på is, siden jeg skal reise på jobb nå til uka.
I mellom tiden så blir bilen levert inn til Mindor på aukra for å skifte clutch på den og evt andre feil som han finner.
Vil ikke selge noe som ikke fungerer 100 %.
Så da blir jeg nok å forlate RX-8n på nyåret, og erstatte den med en Porsche.
Vært strålende fornøyd med bilen, litt kranglete på vinters tid enest.
Litt av grunnen til at jeg vil ha en 4 hjulstrekk ved neste bil.
Men skal forsatt ha sportsbil :D
Reandre
Posts: 49
Joined: 11 Feb 2012, 18:58

Re: Flimmer i info display

Post by Reandre »

Jah eg ser på finn titt og ofte.. er ikke mangen rx8 som blir lagt ut med ein dobel din spiller enheit, di fleste har bere ipod kobling osv osv..
og DET der er enkelt å fikse sjølv... min spilte 3 ganga så betre etter eg skjiftet :) hehe.. men men.

spørs om du får solgt bilen å da, eg prøvde ein liten periode og fikk kun 1 som var å såg på ann, men eg ga faen og nå har eg bestemt meg for å gjøre ann til den clean'aste og råaste rx8 i hordaland :) så har bere litt igjen til sommern.. men det er vanskelig å selge ein sån spesiell bil.. så du få ha lykke til med salge :)
Post Reply