AUX inngang?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

AUX inngang?

Post by al3k »

Noen som vet beste alternativ for å få til en aux inngang på orginal stereoen (bose)?
Har sett noke løsninger som går ut på koble seg innpå linjen for cd lyd, men syntes ikke det ser ut som noe god løsning.
Radio/fm modulatorer har jeg prøvd og man taper VELDIG mye lyd kvalitet.
Så også en løsning på rx8club ved å skaffe en tape modul og tappe lyd utifra en dummy cassett med aux inngang, den modulen koster vist mye og er usikker på lydkvaliten så tror ikke dette heller er løsningen.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: AUX inngang?

Post by biXen »

Spørs hvilken årgang du har, tror ikke det finnes noen enkle metoder som er bedre enn å koble seg på CD veksleren. Personlig har jeg gjort det og ser ingen problemer med det, cd veksleren virker fint, CD knappen skifter mellom dem. Lydkvaliteten er god. Jeg angrer litt på at jeg ikke valgte bluetooth modul når jeg kjøpte min USB/Minnekort leser er det eneste.

For nyere modeller finnes det noen andre metoder som jeg antar du har sett (minijack inngang i dash), samt at det er andre muligheter om man vil lodde osv. Men jeg personlig liker ikke å gjøre for mye som ikke er reverserbart med tanke på senere salg osv.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: AUX inngang?

Post by al3k »

Ene måten jeg så ved å koble seg inn på cd strømmen gikk ut på at man måtte da putte inn en cd med lydspor som var helt stille. Så gikk lyden fra aux egentlig oppå cd sporet. Men med den måten du snakker om er d da slik at man bytter ut cd kontakten med en aux "converter" slik at man da ikke kan bruke cd lengre? Evt har du lnk til noe bra?
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: AUX inngang?

Post by biXen »

Måten jeg snakker om bruker en AUX port bakpå anlegget, dette skal funke på alle modeller opp til et visst modellnummer/år mener jeg å huske, men du kan finne mer informasjon om det om du søker på XCarLink på rx8club.

Det tar ikke vekk NOE funksjonalitet fra det som er der. Du skifter til EXT ved å trykke på CD knappen, trykker du CD en gang til så kommer du tilbake til cd veksleren. Du kan skifte mellom sangene fra rattet osv. som vanlig.

Med ipod integrasjonen så skal du få opp noe sangnavn osv. i display, men det vet jeg ikke, jeg bruker minnekort/usb versjonen. Den er noe quirky, men det funker. Man må organisere filer i mapper som man så kan bruke cd vekslefunksjonalitet for å bla mellom. Jeg hadde som sagt ikke lyst til å ha masse heavy mods så det var min foretrukne metode.

Det er noen metoder på nyere modeller for å få en aux minijack inngang som sagt, men det kjenner jeg ikke til.

Det er en negativ ting med den jeg har, ledningen kan kun tas av i den enden som sitter bakpå anlegget (som man må dra ut anlegget av dashen for å komme til). Og den må ligge en spesiell måte for å ikke slå inn på dekktrykkssensorene mine, men det gjelder nok kun de modellene som har dette. Jeg tror det er pga. den sender bluetooth signal e.l. selv om den ikke har den modulen også. Det er ikke noe problem når den først er plassert slik, den ligger hanskerommet i min. Men før jeg fant ut det var det noe dritt.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: AUX inngang?

Post by al3k »

Takk biXen, det der så veldig lovende ut :D
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: AUX inngang?

Post by al3k »

Har fått testet Xcarlinken min litt nå med bluetooth modulen, det funket fint å snakke via den og å streame musikk fra mobilen, var litt dumt at det ikke funket å skifte sang fra bilens knapper da dette pleier å funke på andre bluetooth anlegg, ellers veldig fornøyd med løsningen :D
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: AUX inngang?

Post by biXen »

Så hvis du spiller fra bluetoothen så kan du ikke skifte sang med rattet? Litt dumt da, men antar det bare er en begrensning som var der.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: AUX inngang?

Post by al3k »

Det stemmer, jeg testet med en Samsung S3 og spotify og det funket ikke. Har testet med samme mobil på en annen bilstereo og da funket det fint.
Reandre
Posts: 49
Joined: 11 Feb 2012, 18:58

Re: AUX inngang?

Post by Reandre »

Gå inn på corksport.com og kjøp heller dobeldin enheit istede for det tulle med kobling fram og tilbake, da kan du koble til alt du vil ha av annlegg i den, samt bruke rattfuksjonen også bruke mobilen/usb osv osv avhengig av spiller du instalerer...
Post Reply