Kjøp av RX-8

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
smurf98
Posts: 1
Joined: 21 Mar 2014, 20:05

Kjøp av RX-8

Post by smurf98 »

Hei! vurderer kjøp av en RX-8. Noen som har gode tips og erfaringer og vil dele de? :)
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: Kjøp av RX-8

Post by al3k »

Det kan det være lurt å forhøre seg litt med eieren om bilen, du merker fort om personen har litt peiling og har stelt bilen bra, at oljen blir skiftet "ofte" og nivået gjevnlig sjekket.
Sjekke at det er nok kjølevann evt.
Det viktigste tipsene eg kommer på er at man passer på oljen, kjølevannet, ikkje kjøre bilen hardt på kald motor, og la alltid motoren få gå seg varm før du slår den av.
Det siste er veldig viktig for å forhindre "flooding" av motor.
Coilene på bilen bør helst ikke ha kjørt mer enn ca. 30 000km og tennplugger,plugg ledninger kan være lurt å skifte i samme slengen om det ikke er gjort på mange år, siden disse blir gradvis dårligere med tiden kan de bidra til "flooding" og motorhaveri.
Det kan være lurt å få en kompresjons test av motoren fra en Mazda forhandler om det er den orginale som står i den (egentlig uansett vil det være lurt).
Hvis du prøvekjører bilen kan det være lurt å stoppe og starte den igjen når motoren er god og varm, hvis det er kompressjons problemer vil det da være vanskelig å få start igjen.
Noen biler har også hatt litt rust, så lurt å være litt obs på det, spessielt ved bakluken.
Jeg er ikke noe "ekspert" så hvis noe av det jeg har sagt er feil er det bare å si ifra.
Det er en grom bil med mye glede og turtall :D
Andreasnicolai
Posts: 4
Joined: 12 May 2013, 19:11

Re: Kjøp av RX-8

Post by Andreasnicolai »

Riktig som al3k sier.

Bare for å legge til: For å sjekke om den har problemer med varmstart (kompresjonsproblemer) så er det viktig at du lar den stå i noen minutter (10 min feks) før du prøver å starte igjen. Hvis du prøver å starte den igjen med en gang så vil det fremdeles være et oljelag i rotorhuset som hjelper på kompresjonen - dvs skjuler evt kompresjonsproblem.

Fantastiske biler !
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Kjøp av RX-8

Post by biXen »

Viktig å påpeke at hvis det er en < 2005 og startmotor ikke er skiftet så er det en mer sannsynlig feil enn kompresjonsproblemer ved varmstartproblemer.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: Kjøp av RX-8

Post by al3k »

Blir startmotoren dårligere over tid eller er det når wankel motoren blir slitt og mister litt kompressjon at den har akkurat litt for lite rpm til å få en enkel start?
Motoren min har bare gått 3000km etter bytte på garanti, men det ser ikke ut som de har byttet startmotor. Jeg eide ikke bilen før motorskifte så vet ikke hvordan den har vært tidligere å starte.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Kjøp av RX-8

Post by biXen »

al3k wrote:Blir startmotoren dårligere over tid eller er det når wankel motoren blir slitt og mister litt kompressjon at den har akkurat litt for lite rpm til å få en enkel start?
Motoren min har bare gått 3000km etter bytte på garanti, men det ser ikke ut som de har byttet startmotor. Jeg eide ikke bilen før motorskifte så vet ikke hvordan den har vært tidligere å starte.
2004 startmotoren har en svakhet som gjør at den blir for svak, har ingenting med motoren å gjøre. Men siden varmstart er et problem med både dårlig komp og dårlig startmotor så er det en feil som er lett å gjøre på en 2004. Så har du en 2004 er en reman startmotor mest sannsynlig en fornuftig investering hvis den da ikke kinner 0,1 sek og starter hver gang.

2005 og nyere så er startmotor solid.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: Kjøp av RX-8

Post by al3k »

Ja okei, føler ikke det er noe problem enda men sikkert lurt å bytte den da uansett :)
Post Reply