AP Cobb Tuning

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

AP Cobb Tuning

Post by al3k »

For de som har Cobb AccessPort og er intrisert i lage/redigere maps så vet dere sikkert at det finnes en software som heter AccessTunerRace som er gratis.
Men den softwaren støtter kun US markede offesielt, men på en forespørsel til cobb så fikk jeg en versjon som funker på EU markede.
Man kan ikke redigere og åpne maps som er fra forhandlere (feks MM) da de er låst men man kan bruke den innebygde stock style mapen fra APén.
Jeg har leitet litt etter tuned maps som er åpen og kompatible med EU modeller men har ikke funnet noen.
Noen som har gjort dette?
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: AP Cobb Tuning

Post by al3k »

Cobb sier nå at de skal gjøre EU versjonen av AccessTunerRace tilgjengelig på deres nettsider innen 2uker. Så da slipper man å være avhengig av MM :D
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: AP Cobb Tuning

Post by al3k »

Fikk nettopp melding av Cobb tuning at AccessTunerRace er tilgjengelig for oss med EU marked Rx8/AP.
Bare å fylle ut dette http://www.cobbtuning.com/accesstuner-r ... /70716.htm skjemaet så får man download link :D
MazdaDriver
Posts: 48
Joined: 04 Mar 2010, 20:25

Re: AP Cobb Tuning

Post by MazdaDriver »

Vurderer nå selv å kjøpe meg cobb accesport til min rx-8 HP. Eneste "tuningen" som vil bli gjort er bhr midpipe og muligens greddy sp catback eksos etterhvert..
Bør jeg da kjøpe med "custom calibration service" eller funker standard mappen bra til dette, evt er det enkelt å lage en tilpasset map via AccessTunerRace? :)
User avatar
Justin
Gear Head wanabe
Posts: 832
Joined: 03 Jun 2006, 15:02
Location: Bodø

Re: AP Cobb Tuning

Post by Justin »

Jeg har byttet eksosen fra downpipen, fjernet katalysator og ac pumpe. Hvor mye mere effekt kan man få med optimal mapping?

Å hva koster denne accsessport'en? Kan man mappe selv eller må man kjøpe map fra noen andre?
BMW 325D E91 LCI
Mazda Rx8 High Power 2005 uregistrert
*BMW 520iA E60 2004
*Supraseven 1992
*Mazda Rx8 High Power 2004
*Mazda Rx7 Type R rhd 1992
* Mazda 323 GTX 1990
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: AP Cobb Tuning

Post by janp87 »

Al3k har kvitta seg med rx8'en og handla Audi, så dere blir neppe å få svar hos han :P
MazdaDriver
Posts: 48
Joined: 04 Mar 2010, 20:25

Re: AP Cobb Tuning

Post by MazdaDriver »

Angående pris, så koster det iallefall 594USD (+frakt) om du skal få custom-map ifrå mazdamaniac.
http://www.mazdamaniac.com/cobb/accessport.htm

Effekten kommer nok an på hva som er gjort på bilen, men står mye om det på rx8club.com siden f.eks her:
http://www.rx8club.com/series-i-afterma ... -a-219644/
User avatar
Justin
Gear Head wanabe
Posts: 832
Joined: 03 Jun 2006, 15:02
Location: Bodø

Re: AP Cobb Tuning

Post by Justin »

MazdaDriver wrote:Angående pris, så koster det iallefall 594USD (+frakt) om du skal få custom-map ifrå mazdamaniac.
http://www.mazdamaniac.com/cobb/accessport.htm

Effekten kommer nok an på hva som er gjort på bilen, men står mye om det på rx8club.com siden f.eks her:
http://www.rx8club.com/series-i-afterma ... -a-219644/

Okey skal sjekke ut linkene! Men kan man mappe selv med dette?
BMW 325D E91 LCI
Mazda Rx8 High Power 2005 uregistrert
*BMW 520iA E60 2004
*Supraseven 1992
*Mazda Rx8 High Power 2004
*Mazda Rx7 Type R rhd 1992
* Mazda 323 GTX 1990
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: AP Cobb Tuning

Post by biXen »

Den er verdiløs uten custom map fra MM eller å mappe selv, det som er noe å hente får man fra å tyne maks ut av bensinen (med mindre man bare ønsker logging osv. Man kan mappe selv med medfølgende software, tror kanskje du får en "åpen" fil du kan starte fra. Hvis ikke måtte du startet fra scratch, kanskje verd å dobbelsjekke.

Selv valgte jeg å avinstallere pga. jeg var misfornøyd med backup funksjonen. Jeg skiftet map, så var det et connection problem (antakeligvis problem med USB kabelen) som gjorde at oppgradering feilet. Da ville jeg egentlig avbryte og prøve på ny (med en ny kabel), men den gikk automatisk i backup, feilet igjen og etterlot meg strandet med en bil som ikke startet ;) Men jeg mener definitivt at den var hakket friskere med den, de kunne også stille dwell settings på BHR coilene med det mapet som skulle være bedre.

Så hvis noen vil ha den gratis (betale frakt) og skifte ut USB kabelen og gjøre resten på eget ansvar så er det fritt frem. Såvidt jeg vet er den avinstallert ihvertfall (dvs. ikke låst til bilen). (du kan koble den til PC før du prøver den på bilen uansett, og kan dermed egentlig teste om det er kabelen eller ei). (hvis du skal bruke den mot MM så må du da betale for mappingen uansett)

Justin: Vanskelig å bedømme gains fordi de fleste bytter mye deler på likt. Men jeg vet at når de hadde dynodager hvor MM møtte opp og tunet biler som hadde racepipe, bhr ignition og AP så var mye høye hjulhesttall, men det virker til å være mye variende faktorer som plugger/komp osv.

En liten notat på slutten, jeg var veldig fornøyd med MM sin tuningtjeneste, men det har litt med forventninger å gjøre. Noen hadde voldsomme tidskrav mens jeg ikke hadde hastverk med noen ting. Noen var dermed utrolig misfornøyde, mens jeg synes det fungerte bra. Med andre ord, ikke bestill tjenesten om du skal ha ferdig mappa bil til ferien ;)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Justin
Gear Head wanabe
Posts: 832
Joined: 03 Jun 2006, 15:02
Location: Bodø

Re: AP Cobb Tuning

Post by Justin »

Okey...det høres egentlig ganske interessant ut.. Hadde jeg kunne fått 10 kanskje 15 hk så hadde det jo vært bedre enn ingenting.

Jeg vil gjerne teste den ut på min bil :D Det er jo bare en banebil så er jo ikke så farlig om det blir litt problemer til å begynne med.

Jeg har jo også muligheten til å få benket før og etter, så det hadde vært morro å prøvd. Er det en spesiell kabel jeg må ha eller bare standard obd2-usb kabel ?

Kanskje jeg skulle fått tak i ny downpipe i samme slengen..
BMW 325D E91 LCI
Mazda Rx8 High Power 2005 uregistrert
*BMW 520iA E60 2004
*Supraseven 1992
*Mazda Rx8 High Power 2004
*Mazda Rx7 Type R rhd 1992
* Mazda 323 GTX 1990
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: AP Cobb Tuning

Post by biXen »

Har den ikke foran meg, men tror det er mikro usb til vanlig USB og så er det en ODB2 til vanlig usb hun kontakt hvis jeg ikke husker helt feil, skal ikke være noe problem å få fatt i med mindre de har gjort noe spesielt med odb2 enden av den.

I verste tilfelle vil en AP som er brukt være låst til en bil, men tror ikke det er tilfelle på min med tanke på at den kjørte backup prosedyren (som også er avinstallering). Men isåfall må den flashes/låses opp av noen som har peiling eller COBB/MM.

BHR gjorde forøvrig en før og etter dyno med sin nye header til RX-8, det var riktignok på en bil hvor en del hest hadde løpt av gårde ifølge Mustang dynoen, men det var ganske solide gains likevel.

Image
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Justin
Gear Head wanabe
Posts: 832
Joined: 03 Jun 2006, 15:02
Location: Bodø

Re: AP Cobb Tuning

Post by Justin »

Det var jo kanskje litt lave tall som du sier, men over 30 hk i økning burde jo være ganske merkbart :D
Jeg er ganske sikker på at min motor er 100% i orden nå om dagen. Drar bare bedre og bedre helt til slutten av registeret.

Kunne du sendt den i posten til meg mot en liten slant ? :) hvorfor vil du ikke bruke den selv egentlig?
BMW 325D E91 LCI
Mazda Rx8 High Power 2005 uregistrert
*BMW 520iA E60 2004
*Supraseven 1992
*Mazda Rx8 High Power 2004
*Mazda Rx7 Type R rhd 1992
* Mazda 323 GTX 1990
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: AP Cobb Tuning

Post by biXen »

Det kan jeg, bare send meg en PM. Det var vel tanken på å reprogrammere hjernen ved evt. ny kabelfeil som gjorde at jeg ikke følte for å bruke den :) Koster jo noen kroner. Hadde jeg kunnet vedlikeholde og programmere hjernen helt uavhengig så hadde det ikke vært noe problem egentlig.

Mulig det er en del ny firmware til den nå, det har jeg ikke sjekket.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: AP Cobb Tuning

Post by hoddevik »

Er dette det samme som OBD tuning som bilpower.no tilbyr?
Er det noe å hente å tune en standard edition RX-8 her?
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: AP Cobb Tuning

Post by biXen »

Nei og nei er vel de korte svarene. Men uansett hva man gjør så bør det tunes mot spesifikke bilen man har selv, ikke sånn generisk opplegg.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Post Reply