motor bytte rx-8

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
zarec
Posts: 18
Joined: 11 Apr 2014, 17:26

motor bytte rx-8

Post by zarec »

Jeg tenkte på og bytte motor i min rx-8. Før jeg kjøper den nye motoren har jeg noen spørsmål.
Jeg har ikke skrudd mye på biler så jeg lurte på om det eneste jeg trenger er motor og ledningsnettet siden den jeg tenker og kjøpe er 241hk og yter mer.
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: motor bytte rx-8

Post by Beowuuulf »

Tror ikke det er en enkel sak.
Er nok bedre og selge den du har og heller kjøpe en highpower i stedet.
Må nok slenge med hjerne og speedocluster i tillegg som et minimum.
Har ikke lest noe særlig angående dette, men det er jo andre forskjeller med bilene. Bla høyere turtallsperre, samt at de er levert med 6trinnskasse. Denne har blitt matchet med en større clutch, antagelig pga litt ekstra gamp.
2004 Brilliant Black Rx8
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: motor bytte rx-8

Post by biXen »

Kan være ting som ekstra oljekjøler også, spørs litt hvilken modell (og hvor fra) du har nå.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
zarec
Posts: 18
Joined: 11 Apr 2014, 17:26

Re: motor bytte rx-8

Post by zarec »

Bilen jeg har er en 2004 med motorproblemer. Motoren jeg kjøper er også fra 2004 med 6 trinn gearkasse.
vil dere fortsatt anbefale og selge bilen?
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: motor bytte rx-8

Post by Zepticon »

Om det er en "crate" motor, altså at du får hele motoren komplett, så klarer du deg med en vanlig verktlykoffert fra jula, og en motorjekk. Bytte motor er ikke noe problem selv for amatører, bare man er ryddig og tar det med ro. Jeg bytta jo i min 626 uten å ha egentlig særlig peiling på hva jeg dreiv med, og det gikk da finfint :D

Men om du skal opp i effekt (low-->high power) ville jeg kjøpt ny bil, da det er masse unknowns du kan ende opp med å slite med på en såppass ny bil.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Re: motor bytte rx-8

Post by frode »

Hva er galt med motoren du har? Er det ikke bedre å overhale/reparere denne, enn å sette inn noe ukjent?
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
Reordorfelgen
Posts: 1
Joined: 30 Aug 2018, 19:20

Re: motor bytte rx-8

Post by Reordorfelgen »

Hei jeg er ny her vet ikke om dette er rett plass og skrive det , men jeg ser litt på kjøp av RX 8 drømme bilen til kona :-) har sett på en med motor ras så da lurte jeg på om det er noen har som har peiling på hva en slik motor kan koste for det og få ut den gamle og bytte er ikke noe problem
Mvh Olav fra sørlandet
Post Reply