rar oppførsel på tomgang

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
roberts rx8
Posts: 6
Joined: 14 Jun 2013, 19:59

rar oppførsel på tomgang

Post by roberts rx8 »

hei jeg har en rx8 som jeg akuratt har byttet motor på. den har vel kansje kjørt 2000. den forje skiftet jeg ut etter kompresjonsproblemer, men i det siste har jeg opplevd en merkelig oppførsel på bilen når den står på tomgang. den fjusker og rister godt. i tillegg lager den noen merkelige flakkelyder. du hører tydelig at den ikke trives på tomgang og dette er enda litt mer merkbart når den er god og varm. det som beskymrer meg litt er at jeg mener å huske at det var sånn det startet sist jeg havnet i trøbbel med den forje motoren. heldigvis er det garanti på den motoren her enda, men jeg liker det ikke. det rare er jo at den går som den skal så snart du begynner å kjøre. da er det ingen problemer. jeg har prøvd å leite etter teorier her men jeg finner veldig lite relavant. det finnes en og annen som mener at dette kan være luftmengdemåleren, men jeg har virkelig ingen peiling er det noen som kan ha en anelse om hva dette kan være.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: rar oppførsel på tomgang

Post by biXen »

At den er litt ujevn på tomgang er ikke unormalt, men den skal selvsagt ikke riste merkbart og hoste og harke. Jeg foreslår at du ser i Service manualen, det er sjekkliste der for symptomer med motorproblemer, man må nesten gå såpass nøye til verks uten å vite mer.

http://www.xsadclan.com/index.php?dir=R ... roblem.pdf
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: rar oppførsel på tomgang

Post by al3k »

Hvis du bruker noe OBD diagnose og sjekker MAF så skal du ha 5g/s på tomgang. Sjekk også LTFT din via OBD, hvis den er over 10-25% så er det godt mulig du har en vakum lekkasje på en av slangene på innsuget.
Har du prøvd å slå av AirCondition å sett om den går gjevnere og flakke lyden forsvinner på tomgang?
Post Reply