innkjøp av Rx-8

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Hei,

Her lenge sitt på RX-8 som "bilen i mitt syn"
Har siklet lenge på bilen og har nå endelig startet vurdering av et innkjøp. Jeg er ikke akkurat noen bil mekaniker og kan svært lite generelt om bil på

Sitt rundt på finn.no og det finnes flere som ligger ute nå. Det ser derimot ut som dem har ligget ute lenge så det virker som markedet ikke er så stort.
Denne finnes i Haugesund (jeg bor utenfor stavanger så er ikke så langt):
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=59621381" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som kjenner til denne her?
Hva bør jeg se etter utenom å høre om motoren er byttet eller gjort noe med
Fungerer bilen greit nok som en bruksbil? (er 24 år)
Rx-8 - 2004 SP
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: innkjøp av Rx-8

Post by san4tech »

http://www.rx8club.com/new-member-forum ... re-202454/" onclick="window.open(this.href);return false;

anbefaler og lese litt hær, står mye bra og mange gode DIY på det forumet, fordel å kunne litt engelsk! :)
har og lest at vist du virkelig vil ha rx8 burde du kjøpe HP edition, den med 231 hp +,
som hverdags bil går det nok helt fint, så lenge du husker og sjekke olje og kjøre bilen varm før stopp osv osv .
har selv lest på rx8club og dette forumet i mange timer,det er absolutt lurt !
sånn utenom selve motoren, kan det være greit å høre om starter er byttet, coiler og batteri. :D :D
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Takk for linken! Skal definitivt lese meg frem her.
Kan lese til jeg blir gal i hodet og har lest mye frem og tilbake på High power vs vanlig, men en kan aldri vite det helt før en tester selv.

Er det noen her inne som har prøvd begge deler som kan nevne pros \ cons for high power vs vanlig?
Jeg kjører nå en Mazda 626 med 70HK som er daukjørt så max power er egentlig ikke helt min ting, selvfølgelig gøy, men er det verdt det?
Rx-8 - 2004 SP
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: innkjøp av Rx-8

Post by san4tech »

nå skal jeg ikke si jeg har kjørt noen av delene enda ;) men HP edition har 2 porter mer en standar ( likes ), mer turtall og div andre snax å detaljer, når det kommer til fordeler å kjøpe standard istedet for HP trur jeg ikke det er noen, bortsett fra i forsikring :P ( minimal sådan ? ) Bixen har vell svar på dette vil jeg tro :)?

viewtopic.php?f=11&t=17861&sid=a511478e ... 5d976349b7" onclick="window.open(this.href);return false;
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Enda en grunn til at jeg burde benytte søke funksjonen på forumet heller! :)
Takk for raske svar!

Da gjenstår egentlig bare midt første spørsmål.
Om noen kjenner til bilen jeg la til i første post.

Må vurdere om jeg skal kjøre en Standard versjon eller koste på meg en HP. HP versjonene er som regel et par tusen dyrere ut ifra det som finnes på finn.no nå

Og om noen har tips til hvilke verksted jeg bør benytte meg av for eventuelle sjekker\reparasjoner av RX-8 i stavanger området så ville det vært gullfint!
Rx-8 - 2004 SP
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: innkjøp av Rx-8

Post by san4tech »

så hva ble det til? ble det rx8, og hvilken motor ? :wink:
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Skal se på en standard RX-8 nå førstkommende Tirsdag.. Har fått selger til å ta en NAF kontroll så venter på svar på denne..
Så får man se om det blir kjøp, jeg renger med det :)

Det er en 2004 modell av low-power 192 hk
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: innkjøp av Rx-8

Post by biXen »

Når jeg kjøpte MX-5 så angret jeg litt på at jeg ikke kjøpte den sprekeste. Det er ikke nødvendigvis det at det er så stor forskjell, men det er bare noe med det, spesielt siden det blir så idiotisk å kjøpe samme bil på ny bare i high power. Men hvis man ikke kjenner noe på det så er det ikke en big deal, da blir det bare som en TV, man er jo fornøyd helt til man ser en bedre ved siden av, noe som sjelden skjer.

RX-8 er forholdsvis "daue" biler om de ikke kjøres rett, derfor synes jeg det er kjekt med HP som går til 9000 og har 6 gir. Men selve bilfølelsen i seg selv får man selvsagt med den andre også. I dagens marked får man HP til en såpass god pris at man egentlig burde unne seg det synes jeg ;) Men du blir nok fornøyd med bilen uansett :)

(jeg tar selv servicer hos Hegre, men gjør ganske mye selv også. Men synes de tar ok pris i forhold til ting jeg sammenligner meg mot (andre mazda forhandlere og andre merker)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: innkjøp av Rx-8

Post by san4tech »

mye man kan gjøre selv med en god DIY :D sparer mye penger på det vil jeg tro! ja lykke til på tirsdag, regner med det kommer bilde og greier ;) ?
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Da har jeg kjøpt bilen og kjørt den fra Bergen til stavanger området.
Fin tur hvor jeg fikk prøvd bilen godt. Den gikk veldig fint og jeg hadde ekstremt mye kjøreglede!
Var noe annet å kjøre denne en den gamle mazda 626`en med ca 75 hk..

Image

Er fornøyd nå! Så får man se etter noen ukers\måneders bruk om hva jeg synes da! :)
Rx-8 - 2004 SP
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: innkjøp av Rx-8

Post by san4tech »

Gratulere!! Fin sak det dær :wink: tror du har mye gøy ivente !
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Ser det er flere tråder i forumet her, men finner ikke noe skikkelig svar føler jeg (samt de fleste er gamle)

Hva er beste\billigste måten å skaffe seg aux i bilen? Gjerne med bluetooth.. Vil jo helst beholde den spilleren som er da jeg liker designet det gir bilen (samt jeg vil holde den mest mulig orginal)
Rx-8 - 2004 SP
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: innkjøp av Rx-8

Post by san4tech »

du har nokk ikke evig med valg hær vil jeg tro, men du har et par muligheter !
https://www.youtube.com/watch?v=oUT-Q20abUM" onclick="window.open(this.href);return false;

dær viser han hvordan du får inn aux, ikke en dum måte :D men ville ha endret litt på den kabeln! finnes å en måte dær du lodder inn på selve kortet.

http://www.whatsmyip.org/lib/rx8-aux-ipod-input/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rx8club.com/series-i-interio ... nt-250393/" onclick="window.open(this.href);return false;

flere måter, vet ikke hva dele koster, men vist du absolutt vil ha det orginalt er dette noen gode valg :D

kan jo og si at det finnes mange fine valg til uoriginal spiller !
http://www.ebay.com/itm/Fits-Mazda-RX8- ... 47&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

pluss spillern da ;)
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Ser ut som det er en del ting som må til for å få dette til ja. Personlig har jeg 100 tommeltotter og dermed tror jeg ikke jeg risikerer å gjøre dette selv.
Om jeg skulle gå for en slik løsning finnes det noen som gjør dette for deg?
Tenkte på bilradiospessialisten, men er usikker på om dem utfører slike ting..
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: innkjøp av Rx-8

Post by biXen »

Gratulerer :)
Du får DIY manual for hva du skal gjøre til punkt og prikke på rx8club. Jeg har fått til ganske mye sånn, og jeg er ikke sånn superteknisk av meg. Men evt. kan du gi manualen til noen for at de skal gjøre det. Kan fort koste litt da.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Post Reply