innkjøp av Rx-8

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Det ble med en FM sender for nå
Fungerer helt greit egentlig :)

Det jeg lurer på nå er hvor jeg billigst mulig kan få tak i 5w30 Dexilia Olje (den orginale mazda oljen)
Hegre Auto i sandnes (her jeg bor) tar 270kr for literen.

På Ebay finner jeg 10 liter til rundt 800kr, samt 5 liters dunker til ca 500kr.
Men.. Det koster skjorta med frakt + import avgifter.

Er det noen som har handlet oljen på ebay før? Sparer jeg mye på det kontra kjøpe fra Hegre (eventuelt andre plasser i norge?)
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: innkjøp av Rx-8

Post by biXen »

Tror ikke de tar 270kr hvis du gjør oljeskifte hos de. Men man bør alltid ha en flaske i bagasjerommet pga. motoren bruker olje uansett så det er praktisk å handle i store kvanta :D

Jeg pleier å handle 10 eller 20l i slengen fra Tyskland selv. Sist måtte jeg styre litt med Google Translate fordi han ikke kunne et ord engelsk, men det gikk seg til. (handlet på Ebay.de tror jeg). Jeg må snart ha mer så hvis du bor i Stavanger/Sandnes kunne vi evt. handlet sammen et lite parti. Jeg foretrekker å kjøpe 1L flasker da, med tanke på at de er greiere å etterfylle med / ta med i bilen.

Edit:

Her er prisene jeg fikk sist:
5 Liter 5W30 = 47,99- Euro incl MwSt. + (Ausland 18,-)
10 Liter 5W30 = 85,- Euro incl MwSt. + Fracht (Ausland 22,-)
20 Liter 5W30 = 155,- Euro incl MwSt. + Fracht (Ausland 28,-)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Gjorde oljeskiftet, men det var mer når jeg skal etterfylle jeg tenkte på nå. Er greit å ha en liter kanne i bilen (fikk med det som var igjen i flaska.. er vell en halv liter ca)

Jeg er fra Sandnes ja, så vi kan fint kjøpe sammen dersom du trenger.
Kjøpte sånn "sil" fra biltema som gjorde det svært enkelt å helle ifra en 5 liters kanne, så er vell best å kjøpe 5 eller 10 liter med tanke på pris?

Kan ta det videre på PM om vi velger å kjøpe sammen :) sparer vell en del i frakt på den måten.
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: innkjøp av Rx-8

Post by Zepticon »

Når de sender ut fra EU så skal de trekke fra MwSt(19%), og så legger man på moms(25%) ved import til norge.
Men ikke alle nettbutikker gjør dette, så da blir det fort dyrt :)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: innkjøp av Rx-8

Post by Beowuuulf »

Har 3-4l original Dexelia stående. Hvis du noengang er i drammensområdet er de dine for en sixpack med pils :)

Har forøvrig Grom car-kit i min bil. Både aux og bluetooth.
enkelt og installere. Tok en god time hvis jeg husker riktig. Litt knot og løsne spilleren bare.
Tror jeg ga ca 800,- for aux og bluetooth tilleggs boksen.
2004 Brilliant Black Rx8
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Er ikke så veldig ofte i drammenområdet, men skal jeg der en tur så skal jeg huske å gi en lyd fra meg! :)

Den grom car-kiten så veldig grei ut.
Mulig jeg prøver en slik en etterhvert som jeg blir forbannet på hvor dårlig FM sender til tider er..
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: innkjøp av Rx-8

Post by biXen »

hoddevik wrote:Gjorde oljeskiftet, men det var mer når jeg skal etterfylle jeg tenkte på nå. Er greit å ha en liter kanne i bilen (fikk med det som var igjen i flaska.. er vell en halv liter ca)

Jeg er fra Sandnes ja, så vi kan fint kjøpe sammen dersom du trenger.
Kjøpte sånn "sil" fra biltema som gjorde det svært enkelt å helle ifra en 5 liters kanne, så er vell best å kjøpe 5 eller 10 liter med tanke på pris?

Kan ta det videre på PM om vi velger å kjøpe sammen :) sparer vell en del i frakt på den måten.
Når jeg bestilte 10 liter sist så var det på en liters flasker, så spørs om det ikke er det de opererer med uansett. Jeg tipper jeg må ha om ikke så lenge, vi kan prates på PM om å ta en bestilling. Ikke akkurat store risikoen, det går jo litt olje :)

Zepticon: Ja, det er ikke det enkleste å få formidlet på Google Translate tysk ihvertfall :)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Den høres bra ut!
Den bruker en del olje ja, så olje må man nesten ha på lager :)
Rx-8 - 2004 SP
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: innkjøp av Rx-8

Post by san4tech »

tror du det er mulig å slenge seg med, så kan du eventuelt sende i postoppkrav, eller tror du det blir billigst om jeg bestiller selv ? :o
Bor jo litt langt unna, type andre sia av lande :lol:
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: innkjøp av Rx-8

Post by biXen »

san4tech wrote:tror du det er mulig å slenge seg med, så kan du eventuelt sende i postoppkrav, eller tror du det blir billigst om jeg bestiller selv ? :o
Bor jo litt langt unna, type andre sia av lande :lol:
Tja, 10 liter vs. 20 liter er ikke så mye risiko for meg, men hvis jeg skal kjøpe for en til så kan jeg fort risikere å sitte igjen med 30 liter, det blir kanskje litt mye :D Litt opp til deg selv da, du må jo evt. ++ på noe emballasje samt frakt for ca. 10kg + oppkravspris.

Vet ikke enda om han fortsatt er i sving da, må kanskje sjekke det først ;)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: innkjøp av Rx-8

Post by san4tech »

sant nokk :D blir vell "billigst" om jeg ordner selv med tanke på frakt osv, men takk uansett ! :wink:
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Tar opp denne tråden da jeg har litt diverse spørsmål å komme med.

1. Når jeg rygger så kommer det en høy "pitch" lyd. Jeg misstenker at det kan ligge noe grus\støv på bremsene, men er usikker her.
Lydden kommer kun når jeg rygger (altså ikke om jeg tar den i reverse, men når jeg begynner å kjøre bakover)
Er dette noe jeg bør gjøre noe med isåfall?

2. Etter litt kjørring så kan det komme en slags "tikke-lyd" fra motoren når den står i ro. Det var noen som mente at dette kunne være bensin-dysene som lagte lyden, men også her er jeg helt blank. Lyden går bort dersom jeg skruer av og på bilen, men kommer tilbake når jeg typisk har kjørt noe hardt.
Første gangen jeg hørte dette hadde jeg kjørt veldig hardt på Reve GoKartbane og "problemet" kan muligens ha komt derfra.
Er dette noe en burde gjøre noe med?

3. Jeg har hatt en del risting i bilen, men mye av dette gikk bort når jeg tok mer luft i dekkene.
Ser i håndboka at dekkene skulle ha 22bar, men mine har 21 bar nå. Jeg har derimot 20" felg samt dekk med 255\35zr20 97Y XL (ja, i overkant svært)
Noen som har en formening om hvor mye luft dekkene mine skal ha?
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: innkjøp av Rx-8

Post by Zepticon »

hoddevik wrote:Tar opp denne tråden da jeg har litt diverse spørsmål å komme med.

1. Når jeg rygger så kommer det en høy "pitch" lyd. Jeg misstenker at det kan ligge noe grus\støv på bremsene, men er usikker her.
Lydden kommer kun når jeg rygger (altså ikke om jeg tar den i reverse, men når jeg begynner å kjøre bakover)
Er dette noe jeg bør gjøre noe med isåfall?
Sikker på det ikke er fra girkassen? Reversgiret høres forskjellig ut, og siden den i RX8 er under bilen kontra forhjulstrekkere høres det bedre.
hoddevik wrote:3. Jeg har hatt en del risting i bilen, men mye av dette gikk bort når jeg tok mer luft i dekkene.
Ser i håndboka at dekkene skulle ha 22bar, men mine har 21 bar nå. Jeg har derimot 20" felg samt dekk med 255\35zr20 97Y XL (ja, i overkant svært)
Noen som har en formening om hvor mye luft dekkene mine skal ha?
Risting kan være dårlig balansering, dårlige styrekuler, eller dårlig hjullager. Er det under kjøring eller nedbremsing?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: innkjøp av Rx-8

Post by hoddevik »

Er usikker på hvor lyden fra ryggingen kommer fra, men mener det var fra venstre side fremme med dekket. Det jeg synes var merkelig er at det kun er når jeg bilen faktisk rygger. Setter jeg den i reverse lager den ikke noe lyd.

Ristingen er under kjøring. Før jeg fylte på mer luft var det kosekvent mer når jeg kjørte fortere en 75km`t
Dette er dog nærmest gått bort, men merker at det rister mer i bilen enn hva jeg tenker bør være normalt.
Bilen rister mer når den er kald (typisk når jeg kjører om morningen)
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: innkjøp av Rx-8

Post by Beowuuulf »

Kan være motorfeste. Ene mitt røk, og da var det en lett risting i hele bilen.
rister det mer hvis du ruser bilen i fri når du står stille?
2004 Brilliant Black Rx8
Post Reply