Starter ikke

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
RxHagen
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2015, 13:51

Starter ikke

Post by RxHagen »

Har en Mazda rx8 2006-modell. Den har vært litt tungstarta en liten stund(kan være fordi det er wankel?). Så kom denne flotte stormen så jeg besluttet å la bilen stå. Den sto da stille i 3 dager ca, sola kom fram og jeg gikk ut for å starte bilen...den ville absolutt ikke starte...
For meg virker det som om det er starteren, høres egentlig ut som om den ikke vil "ta". Den har vært i full drift fram til dette, ikke hatt noe problemer bortsett fra at den er tungstarta.
Bor i Drammens området. Noen som har en ide/tips/løsning? Evt, vet du om noen som er flinke på wankel i Drammens området?(og som ikke koster en million)
Håper på raskt svar! Skam å la skjønnheten stå i slik stand.
Tusen takk for svar:)
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: Starter ikke

Post by hoddevik »

Vet ikke med 2006 modellen, men hvertfall 04 og 05 er jo kjent med å ha dårlig startere.. har du byttet din?

Når du stopper bilen, holder du 3000 omdregninger i 5-6 sekunder og vrir om nøkkelen?
Nå veit jeg ikke om dette kreves eller bare er en myte, men jeg synes at min blir mye lettere å starte dagen etterpå dersom jeg gjør dette (merker stor forskjell både på kald og varm start)
Når er starteren på min bil byttet til den "beste"

Når byttet du coiler, tennplugger sist? Hvor langt er bilen kjørt?
Rx-8 - 2004 SP
RxHagen
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2015, 13:51

Re: Starter ikke

Post by RxHagen »

Hei, den har gått ca 140
Det jeg frykter er starteren ja. Har ikke byttet plugger eller ledninger,så kan hende det er noe så simpelt. Mistenker også starteren!! Siden det høres ut som om den ikke vil tenne/"ta tak" bare en veldig overflatisk "maskin/elektrisk" lyd og ikke den vanlige lyden.
Ja jeg har fått med meg trikset med å la den brenne opp bensinen som er i kammeret for å ha mest mulig "tørre" plugger når man starter opp igjen.
Stor jobb å bytte starter? Dyrt for en BRA starter?
Vet ikke om noen verksteder el. i Drammens området som tar inn wankel?
Tusen takk for svar!!!
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Starter ikke

Post by biXen »

Hvis du ikke vet når plugger er skiftet så bør ihvertfall det gjøres, og helst hele tenningsystemet om du ønsker en stor forbedring. Jeg vil også tippe starter kanskje i kombo med batteri, verd å sjekke begge deler. Men mener 2006en skal ha ny type starter så jeg ville kanskje sett på batteriet først, kreves litt juice for å starte disse bilene.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
RxHagen
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2015, 13:51

Re: Starter ikke

Post by RxHagen »

Skal sette batteriet til lading. Skal få kjøpt nye plugger i morgen. Plugghetter+ledninger har jeg liggende. Prøver dette, å gir tilbakemlding så snart det er gjort.

Bare spm hvis du vet:) så i begge svarene jeg fikk "vet ikke helt med 06-mod" er det noe spesielt/annerledes med den en 04 som jeg har sett de fleste andre har? Tenkte jo nyere jo bedre, men er jo ikke alltid det stemmer?

Tusen takk for godt og utfyllende svar! Setter virkelig utrolig pris på det!!!
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Starter ikke

Post by RE-Tek »

Hei!

Etter hva jeg leser over her, har jeg et konstruktivt tips med den intensjon å spare unødig jobb, test aller først følgende.

Med forbehold om at du har normalt med strøm/kapasitet på batteriet og manuell kasse, forsøk å starte bilen i 1 gir.
Om bilen ikke går fremover i det en kan kalle rolig gange for en person, så er starteren sansynligvis synderen.

Mvh Alex
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Starter ikke

Post by biXen »

I mitt tilfelle var batteriet utslitt av vintere med lite kjøring osv. Så i mitt tilfelle var det en kombinasjon da jeg også trengte ny starter til slutt, men du skal som sagt ha ny type starter ihvertfall, og den skal ikke være så tilbøyelig til å bli utslitt, men etter 10 år who knows :)

Det er en av forskjellene på 04 - 05 RX-8er. Det er en liste av forskjellene som sticky på teknisk forum på rx8club.com mener jeg å huske. Ikke allverdens av forskjell, er jo også forskjell mellom forskjellige versjoner (US/EU osv.)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: Starter ikke

Post by hoddevik »

Fikk du start på bilen igjen?
Hva var feilen?
Rx-8 - 2004 SP
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: Starter ikke

Post by Beowuuulf »

Holder selv til i drammensområdet.
Har en brukt starter du kan teste med. Har akkurat byttet til ny på min. Men den gamle klarte fint og starte bilen selv om den var litt sløv.
Fort gjort og bytte starter på rx8'en.
2004 Brilliant Black Rx8
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Starter ikke

Post by jantore »

Starterne på RX8 er dårlige. Det kom en forbedret utgave etterhvert. Det du trenger en en High Power starter. En som yter 2.0kw eller mere. De første orginale yter ca 1.1- 1.3kw et sted. Men med alder blir de dårligere. Byttet starter på en som var tungstartet med en 2kw starter og vips så startet den helt perfekt.

Men bytt plugger og, det hjelper en del. Men den største oppgraderingen er å bytte starter. Holder desverre ikke til i drammens området. Men skulle det være motor kan jeg overhale den eventuelt.

Jan-Tore
Post Reply