Problemer med varmstart

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
MazdaDriver
Posts: 48
Joined: 04 Mar 2010, 20:25

Problemer med varmstart

Post by MazdaDriver »

Hei!

Nå har det seg desverre slik at jeg har begynt å få problemer med varmstart på min 04 Mazda Rx-8 HP som bare har rullet ca 30.000km siden motorbytte:/
Motorbytte var forrige eier som fikk igjennom på garanti i 2011.

Når bilen er kald eller bare kjørt 10-12min så er det aldri noen problemer.. Da kan jeg stanse den og starte den lett som bare det. Men om motoren er skikkelig driftsvarm hender det svært ofte at det høres ut som der er null kompresjon på motoren når starteren går. (Har alltid fått start, men må da dra den mye lenger på starteren i ca 4-5 sek)

Her er litt info om ting som er gjort/kontrollert:
*Coiler-ok (bhr ignition)
*Nye plugger (RE7C-L + RE9B-T)
*Ny "oppdatert" starter (ifølge gamle eiers dokumenter)
*Batteri er testet og er i god stand
*Har siste orginale PCM oppdatering
*Feilkodeavlesning: Feilkode P2259 Secondary Air Injection System (koden kommer tibake igjen en stund etter sletting, har tenkt å prøve å skifte air valve solenoid ventilen) Ingen motorlampe lyser.
*Vært skiftet olje minst en gang pr.år og ca hver 5-8000km. Kun vært brukt Mazda Orginal Oil Ultra 5w30 (nytt navn for Dexelia)

Utført komp.test med orginal komp.tester som ser slik ut
Rotor 1: 7,3 7,4 7,4 @250 RPM
Rotor 2: 7,9 7,7 ,7,8 @250RPM

Minumum komp iht verkstedhandboken skal være 6,9kgf/cm2 og standard komp skal ligge på 8.5kgf/cm2 @250RPM
Så jeg er forsåvidt innenfor, men synes spessielt rotor 1 var nær minimum grensen.. Uten å ha noe tidligere "komp.resultat erfaring" på wankel motorer.

Kan legge til at når jeg skiftet tennpluggene på service i høst såg det ut som at der var mye fastbrent karbonrester rundt elektrodene.(spessielt leading pluggene) Pluggene hadde da bare stått i bilen ca 10 000km.

Så mitt siste håp var å prøve Mazda Zoom Power Engine Cleaner, men denne var ifølge Mazda Norge tatt ut av sortimanget, og dem jeg har funnet i utlandet vil ikke/kan ikke sende produktet til Norge.

Så mulig det blir å prøve seafoam og bruke samme prosedyren som Zoom Cleaneren om noen har erfaring med dette?

Setter stor pris på alt av tips! :)
Post Reply