hei
var ute å kjørte min rx8 i dag da jeg bestemte meg får å ta en liten aks test. da jeg kom inn i en tunell girte jeg ned å gasset på, merket da tydelig at bilen gikk dårlig over 5tusen omdreininger. da jeg girte til 5.gir og sakket ned kom motorlappa på og bilen gikk ujevnt (nøkkete) jeg bestemte meg får å stoppe å se om motorlape slukket hvis jeg startet den på nytt men da jeg svingte inn stoppet bilen og startet ikke mer
bilen har vært tungstartet når den er varm en stund, starter men må dra den noen sekunder lengere. i tilleg har den hatt ettertenning når jeg ruser den og slipper gassen i fri.
etter jeg kjøpte bilen har jeg kjørt ca10.000km med den så det er kjedelig om det er motor ras nå. har skiftet olje og filter en gang, plugger og ledninger var nye når jeg kjøpte bilen, har også papirer på ny startmotor med mere rpm siden dette er en 04mod.
har lest litt her på forumet men finner ingen tilfeller akkurat som min. har sett at coiler kan være ett problem men da skall vell ikke bilen stoppe plutselig?
håper noen har erfaringer og dele (kansje lingnende sitivasjoner)?
mulig havari?
Re: mulig havari?
Første bud er å sjekke de tre basistingene en motor trenger:
- Bensin
- Gnist
- Kompressjon
1 - Sjekk om det kommer bensin inn i motoren gjøres ved å ta ut pluggene, la bilen stå et døgn for å lufte ut evt bensin i motor, og så prøve å starte den mens du holder et papirover plugghullet. kommer det bensin ut får mootren bensin. Sjekk begge rotorer.
2 - Sjekk om pluggene får strøm. Det gjør du med å ta dem ut, koble ut bensinpumpen (sikring/rele/plugg) og så dra om starteren. Sjekk om alle pluggene gnister når du holder dem mot motoren
3 - Om begge over funker, kan man begynne å anta motorras eller lignende. Sjekk kompressjon på beggerotorne, og finn ut om noe er galt.
Hvor holder du til? Skal være en del Wankelguruer både på østlandet og sørlandet.
- Bensin
- Gnist
- Kompressjon
1 - Sjekk om det kommer bensin inn i motoren gjøres ved å ta ut pluggene, la bilen stå et døgn for å lufte ut evt bensin i motor, og så prøve å starte den mens du holder et papirover plugghullet. kommer det bensin ut får mootren bensin. Sjekk begge rotorer.
2 - Sjekk om pluggene får strøm. Det gjør du med å ta dem ut, koble ut bensinpumpen (sikring/rele/plugg) og så dra om starteren. Sjekk om alle pluggene gnister når du holder dem mot motoren
3 - Om begge over funker, kan man begynne å anta motorras eller lignende. Sjekk kompressjon på beggerotorne, og finn ut om noe er galt.
Hvor holder du til? Skal være en del Wankelguruer både på østlandet og sørlandet.
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
-
- Posts: 3
- Joined: 18 May 2015, 11:38
Re: mulig havari?
Takker for svar. Holder til 16mil ut får Tromsø så det er nåkk ikke mange Wankel guruer her
Re: mulig havari?
hei
fine tips over her, men ville aller først prøvd det letteste: siden du fikk opp motorlampesymbol ville jeg lånt en slik universal OBD scanner, med denne tilkoblet i porten i bilen kan du lese ut feilkoder med en app / program på mobilen.
en motor kan godt "havarere mekanisk" men likevel ikke gi noe feilvarsel ( lampe etc ), så siden du har vært så heldig å få opp det på din, ville jeg benyttet muligheten til å lese av denne først.
fine tips over her, men ville aller først prøvd det letteste: siden du fikk opp motorlampesymbol ville jeg lånt en slik universal OBD scanner, med denne tilkoblet i porten i bilen kan du lese ut feilkoder med en app / program på mobilen.
en motor kan godt "havarere mekanisk" men likevel ikke gi noe feilvarsel ( lampe etc ), så siden du har vært så heldig å få opp det på din, ville jeg benyttet muligheten til å lese av denne først.
1991 Rx-7 13BRE
Motorer overhalles/bygges
Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Motorer overhalles/bygges
Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
-
- Posts: 3
- Joined: 18 May 2015, 11:38
Re: mulig havari?
motoren er nåkk ikke gåen. bilen starter når den er kald, har ikke prøvd å få opp temperaturen fordi jeg skal få sjekket komp først. motorlampa er blitt borte men tror feilen er elektronisk da det kom litt røyk opp fra panseret da jeg åpnet det etter bilen stoppet
Re: mulig havari?
Hei
Fikk du bilen opp å gå?
Hadde et ganske likt problem der jeg kom ut av en tunell, mistet motorkraft, svinget til siden og bilen stoppet.
Motoren var moden for overhaling så dette ble gjort og div. Andre deler ble byttet men virker som feilen ligger der enda.
Klarte å få start på bilen med å trillstarte den men den gjekk dårlig.
Noen tips?
Fikk du bilen opp å gå?
Hadde et ganske likt problem der jeg kom ut av en tunell, mistet motorkraft, svinget til siden og bilen stoppet.
Motoren var moden for overhaling så dette ble gjort og div. Andre deler ble byttet men virker som feilen ligger der enda.
Klarte å få start på bilen med å trillstarte den men den gjekk dårlig.
Noen tips?
Re: mulig havari?
er ikke gjengangerfeilen på rx-8 råttne coiler?
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition
Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition
Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD