ABS lampen

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
NiklasC3
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2016, 10:14

ABS lampen

Post by NiklasC3 »

Nå har ABS lampen lyst en stund, i tillegg til varsellampen som sier at det er glatt på veien/eller at bilen sklir. Når jeg starter bilen blinker DSC lampen, men ide jeg trykker på bremsepedalen forsvinner den, og erstattes med ABS lampen.
Kjøreegenskapene tilsier også at det er noe gale med antibreaksystem, antiskrens, eller hva det er

Jeg har hatt den en kort tur innom bilverksted for å få diagnostisert feilene, men de finner ingen feilkoder. Sikringene og rele ble testet og virker. Noen som har hatt et lignende problem?

Takker for svar :)
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: ABS lampen

Post by lassi »

Det er en kjent feil som finnes på ABS pumpene brukt på bla. Mazda3, endel BMW og VW som gir lignende symptomer. Jeg måtte bytte på en Mazda3, men jeg vet ikke om Rx8 bruker den samme ABS enheten.

I mitt tilfelle var det feilkode og Mazda tok den på garanti\reklamasjon. Den er dyr og jeg mener det fantes både rep kit og innbytte-enheter som allerede var reparert på nett.

Jeg merket ingenting på hverken ABS eller antiskrens. Hadde kun de samme lampene og feilkode på ABS enhet. Synes det høres rart ut at du får opp disse lysene uten at det leses feilkoder...
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
NiklasC3
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2016, 10:14

Re: ABS lampen

Post by NiklasC3 »

Takk for svar! Kan jo også være at det instrumentet verstedet bruker ikke finner koden, men at man må inn på et mazda verksted for å finne ut av det.
hoddevik
Posts: 35
Joined: 11 Jun 2015, 11:22
Location: Sandnes

Re: ABS lampen

Post by hoddevik »

Airbag lyset har begynt å lyse hos meg også. Dette skjedde etter at bilen stod i 3 måneder og batteriet var helt flatt.
Første kjøretur etter en lading av batteriet i 1 døgn så lyste DCS lampen, men den gikk av så fort jeg begynte å kjøre

Airbaglyset lyser konstant etter 3x3 blinking ved start av bilen. Har sjekket sikringer og slikt og det ser godt ut, men så er jeg ganske grønn på dette :)

Skal uansett ha den på EU kontroll nå på Onsdag så leverer den til merke verksteded her i Stavanger (Hegre Auto)
Kan oppdatere deg her om dem finner noe. Sikkert det samme som med din ABS lampe

Edit:
Dem nullstilte feilkoden så kom den ikke tilbake.. veit ikke om dem gjorde mer enn dette, men lyset var borte etter EU kontrollen..
Rx-8 - 2004 SP
NiklasC3
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2016, 10:14

Re: ABS lampen

Post by NiklasC3 »

får håpe det ikke er noe alvorlig da. Jeg flyr hvertfall veggimellom på glatten nå om dagen, livsfarlig å kjøre :P
gleder meg til å høre fra EU kontrollen! :D
san4tech
Posts: 18
Joined: 05 Jun 2015, 22:32
Location: Vadsø

Re: ABS lampen

Post by san4tech »

mener det var noe trikks med å vri på rattet fram og tilbake mens tenningen var vridd på on. Så starte bilen eller noe slikt, for å fjerne airbag lampen. Hadde det samme på min når det var flatt batteri. :)
Mazda B2600 88
Mazda Rx8 HP 04
Audi A4 B7 1.8TQ
Golf MK5 2l TDI
Toyota carina E 97
Toyota Tercel 4X4
Opel kadett B LS
NiklasC3
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2016, 10:14

Re: ABS lampen

Post by NiklasC3 »

Jeg fant problemet :) kortslutting/brudd på ledningene til bremselyset på bakluken. Dermed hadde sikringen gått, og ABS lampen begynt å lyse. Aner ikke hvorfor ABS lyste da, men sånn var det visst :))
Post Reply