Neste bil etter Xedos???

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.

har mazda ett for dårlig flagskip nå sammenlignet med før

ja
22
92%
nei
2
8%
 
Total votes: 24

Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Olav »

Helt til du setter på et kaldluftinnsug, da høres kompressoren ut som en diger kappsag i arbeid over 3000, tenk type sagbruk. Ganske kult :) Ta ut luftfilterboksen og rus motoren med skikkelig gasspådrag, så tenker jeg du blir skikkelig skremt ja hehe. Rått er bare fornavnet. Civic med grapefruit launcher og innsug? De kan gå i skammekroken. De tror det kommer et jetfly når du drar fra.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Wibla »

Olav: Da må jeg ha lest feil en plass. GD FE3 2WS har nok ikke bedre styrefølelse enn mazda6, men GT 4ws er foran på det området.. vet ikke helt hvorfor, men styresnekka er ikke lik vanlig GD, med høyere arbeidstrykk på hydraulikken og 2.4 omdreininger lock to lock i forhold til 2.93 på vanlig. Virker som om de har fått til den progressive servoen bedre og. Men, detaljer...
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Olav »

Du må ta godt vare på den 4WS'en, spesiell bil! Jeg har aldri kjørt den, hadde en 2,0 12V. Styringen på den var litt sånn Citroen-aktig, med sterk selvoppretting og lite følelse. Din er sikkert bedre! Min 88 modell hadde jeg i 6 år fra 91, kjørte 120000 med den, fra 66000 til 186000. Det eneste jeg bytta var batteriet og bakre potte, ville ha to tuter ;) Null feil ellers, bortsett fra oljetrykkgiveren som begynte å lekke. Typisk Mazda.

Xedos 9 ble også levert med 4WS i Japan og Australia, og muligens i Ungarn/Bulgaria tror jeg. Helt annen bil å kjøre det også sier de som har dem. Enda jeg synes min er grom nok. God vinterbil, akkurat som 626'en. Hadde en Camry 2,2 mellom dem, den var helt ubrukelig i forhold.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Coupe »

Olav, det er 3 forskjellige seter til GD. LX, GLX, og GT. Sistnevnte skulle være standard i alle med FE3 motor, men siden bilene i Norge ikke ble levert med GT benevnelsen (pga å få lavere forsikring), så fikk de heller ikke GT seter.I Norge het GT modellene (som hadde FE3 motor) GLX, og fikk dermed GLX seter. Unntaket var coupe, som i Norge ikke het GLX med FE3 motor, men 2.0i-16V. Dermed fikk alle FE3 coupe GT seter i Norge (men mistet allikevel noen GT detaljer pga at den ikke het GT i Norge, som frontleppen). Disse GT stolene er de beste stolene jeg har hatt (har dog aldri hatt nyere bil enn -96, en S14), og servoen som på FE3 er hastighetsstyrt og ikke turtallstyrt og er virkelig god. BTW:Noen få Combi (har ikke hørt om sedan) ble levert med GT stoler, men er unntaket og ikke regelen. AT FE3 med 4WS har GT stoler bunner antakeligvis i at en måtte spesialbestille GD-4WS i Norge.
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Olav »

Dette har du satt deg inn i skjønner jeg :)

Jeg visste bare om LX og GLX, de er veldig forskjellige. Jeg likte reguleringen på sidestøtten i ryggen... Det var ca 20000 i prisforskjell på LX og GLX husker jeg, og etter min mening var setene verdt det alene. Jeg husker en artikkel i Motor der de ble vurdert som minst like gode som i en fet Mercedes, SEC eller noe. Og gjett hvilke som holder fasongen best etter 20 år ;) Tidenes beste fra Mazda?
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Wibla »

Alle 5dørs 4ws ble levert med "alt" utstyr i USA, og da kun i hvit, med 2.2T og automatkasse... mens i Norge måtte den spesialbestilles, og da var farge og noe av utstyret opp til hver enkelt kjøper, men standard motor var FE3. Standard såvidt jeg vet er uansett GT-stoler, frontleppe og spoiler bak er ettermontert på min (har kvitteringene), så vet ikke helt om det var standard. Jeg vet om en blå (min), en rød (annen på forumet her) og en hvit, men den hvite tror jeg gikk på skroten, jeg rakk ikke hente den :(

Olav: Sjekk show'n'shine tråden min om du vil se mer 4ws...
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Coupe »

Wibla wrote:Alle 5dørs 4ws ble levert med "alt" utstyr i USA, og da kun i hvit, med 2.2T og automatkasse... mens i Norge måtte den spesialbestilles, og da var farge og noe av utstyret opp til hver enkelt kjøper, men standard motor var FE3. Standard såvidt jeg vet er uansett GT-stoler, frontleppe og spoiler bak er ettermontert på min (har kvitteringene), så vet ikke helt om det var standard. Jeg vet om en blå (min), en rød (annen på forumet her) og en hvit, men den hvite tror jeg gikk på skroten, jeg rakk ikke hente den :(

Olav: Sjekk show'n'shine tråden min om du vil se mer 4ws...
Spoileren er en såkallt "dealer installed option", og disse ble ikke montert på fabrikk.
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Olav »

Wibla wrote:Alle 5dørs 4ws ble levert med "alt" utstyr i USA, og da kun i hvit, med 2.2T og automatkasse... mens i Norge måtte den spesialbestilles, og da var farge og noe av utstyret opp til hver enkelt kjøper, men standard motor var FE3. Standard såvidt jeg vet er uansett GT-stoler, frontleppe og spoiler bak er ettermontert på min (har kvitteringene), så vet ikke helt om det var standard. Jeg vet om en blå (min), en rød (annen på forumet her) og en hvit, men den hvite tror jeg gikk på skroten, jeg rakk ikke hente den :(

Olav: Sjekk show'n'shine tråden min om du vil se mer 4ws...
Ser fin ut den! Vet du hva som mangler 4WS'n da? Du burde jo få fiksa den :)

På Xedos 9 er det faktisk forberedt for "plug and play" montering, oljerøra for hydraulikken ligger der klare for tilkobling, på biler uten 4WS fungerer de som oljekjøler. Det som mangler er altså styreunit og mekanikken bak. Det står bare et rør mellom styrestaga. Bakstillingen er i prinsipp veldig lik forstillingen på Xedos 9. Altså med bærekuler og alt som foran.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Post Reply