Neste bil etter Xedos???
-
- Posts: 41
- Joined: 10 Sep 2007, 12:30
- Location: Østfold
Neste bil etter Xedos???
men ett lite spørsmål til alle som er xedos eiere.
jeg er vokst opp med mazda og er derfor merke tro til mazda, me jeg tenker også litt fremmover i tid på hva slags mazda som kan mache xedosen i kjørekomfår og prestasjoner.
det har jo altid vært en viss utviklig, men er det ikke sånn lenger?
jeg har en søster som kjører en 2006 Mazda 6, med 2.0 literen.
og har kjørt den ved flere anledninger, men den støyer mye og har dårlig kjørekomfår, mye dårligere enn min 1996 xedos.
så hva skal jeg velge neste gang da.
jeg fikk beskjed fra den mazdaforhandleren jeg kjøper deler hos att hvis jeg skulle bytte og ha en bil med den type kjøreegenskaper var det mada 6 MPS for det er vist 6'eren som er flaggskipet nå, men jeg synes , 6'eren er en så som så bil, men det er kanskje noen som vet noe jeg ikke vet med mazda og "luxus" biler???
Drømmer om en 2007 mazda Xedos 9 med en flunkende ny miller motor. og gjerne RWD
jeg er vokst opp med mazda og er derfor merke tro til mazda, me jeg tenker også litt fremmover i tid på hva slags mazda som kan mache xedosen i kjørekomfår og prestasjoner.
det har jo altid vært en viss utviklig, men er det ikke sånn lenger?
jeg har en søster som kjører en 2006 Mazda 6, med 2.0 literen.
og har kjørt den ved flere anledninger, men den støyer mye og har dårlig kjørekomfår, mye dårligere enn min 1996 xedos.
så hva skal jeg velge neste gang da.
jeg fikk beskjed fra den mazdaforhandleren jeg kjøper deler hos att hvis jeg skulle bytte og ha en bil med den type kjøreegenskaper var det mada 6 MPS for det er vist 6'eren som er flaggskipet nå, men jeg synes , 6'eren er en så som så bil, men det er kanskje noen som vet noe jeg ikke vet med mazda og "luxus" biler???
Drømmer om en 2007 mazda Xedos 9 med en flunkende ny miller motor. og gjerne RWD
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
Re: Neste bil etter Xedos???
Kjøp en Cosmo fra nittitallettor_einar_torp wrote:så hva skal jeg velge neste gang da.
6 MPS er jo en rå bil, men skiller seg ikke nok ut fra en vanlig 6er til å være et skikkelig flaggskip, så jeg er enig med deg, de burde virkelig satset på en Xedos igjen. Gjerne Cosmo også!
97 Xedos 6!
Xedos var en grevling. Nissan/Toyota har skjønt, at hvis en skal konkurrere mot BMW/Mercedes så må det være noen likhetstrekk. Nissan/Toyota sine luksusmerker Infiniti/Lexus kommer IKKE som FWD. Infiniti/ Lexus er de eneste japanske merkene hvor en kan få biler m/4dører & seteplass til 5 m/RWD. Den siste Mazda (solgt i Norge) som tilfredstillte mine krav til bil var 1985-87 929Coupe 120hk. Baksete,manuell,Coupe,bensin,RWD. 20 år er gått siden den gang, og ingen ny mazda i horisonten som tilfredstiller de kravene
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
1975 Mazda RX4HT
-
- Posts: 41
- Joined: 10 Sep 2007, 12:30
- Location: Østfold
hva er galt med de nyere 929'ene da?? fikk man ikke de som 4 dørs og med plass til 5??Coupe wrote:Xedos var en grevling. Nissan/Toyota har skjønt, at hvis en skal konkurrere mot BMW/Mercedes så må det være noen likhetstrekk. Nissan/Toyota sine luksusmerker Infiniti/Lexus kommer IKKE som FWD. Infiniti/ Lexus er de eneste japanske merkene hvor en kan få biler m/4dører & seteplass til 5 m/RWD. Den siste Mazda (solgt i Norge) som tilfredstillte mine krav til bil var 1985-87 929Coupe 120hk. Baksete,manuell,Coupe,bensin,RWD. 20 år er gått siden den gang, og ingen ny mazda i horisonten som tilfredstiller de kravene
men er desverre ganske enig i att lexus og infiniti har forstått det med konkuransen mot tyskerne, bedre enn det mazda har
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
De nyere 929 er det ingenting galt med, det er kun det faktum at jeg er vel sær angående bilvalg, og 4-dører er ikke noe jeg vil ha. For mer normale bilfolk (99+%), er det ingenting i veien med en 4-dørs bil, selv om også de fleste av disse er enig med meg i at 2-dørs ofte er penere. Det at jeg nevnte 4-dørs RWD Infiniti/Lexus var pga at de aller fleste ønsker en 4-dørs bil. Jeg klarte utrolig nok å være objektiv her.tor_einar_torp wrote:hva er galt med de nyere 929'ene da?? fikk man ikke de som 4 dørs og med plass til 5??Coupe wrote:Xedos var en grevling. Nissan/Toyota har skjønt, at hvis en skal konkurrere mot BMW/Mercedes så må det være noen likhetstrekk. Nissan/Toyota sine luksusmerker Infiniti/Lexus kommer IKKE som FWD. Infiniti/ Lexus er de eneste japanske merkene hvor en kan få biler m/4dører & seteplass til 5 m/RWD. Den siste Mazda (solgt i Norge) som tilfredstillte mine krav til bil var 1985-87 929Coupe 120hk. Baksete,manuell,Coupe,bensin,RWD. 20 år er gått siden den gang, og ingen ny mazda i horisonten som tilfredstiller de kravene
men er desverre ganske enig i att lexus og infiniti har forstått det med konkuransen mot tyskerne, bedre enn det mazda har
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
1975 Mazda RX4HT
-
- Posts: 41
- Joined: 10 Sep 2007, 12:30
- Location: Østfold
Coupe wrote:De nyere 929 er det ingenting galt med, det er kun det faktum at jeg er vel sær angående bilvalg, og 4-dører er ikke noe jeg vil ha. For mer normale bilfolk (99+%), er det ingenting i veien med en 4-dørs bil, selv om også de fleste av disse er enig med meg i at 2-dørs ofte er penere. Det at jeg nevnte 4-dørs RWD Infiniti/Lexus var pga at de aller fleste ønsker en 4-dørs bil. Jeg klarte utrolig nok å være objektiv her.tor_einar_torp wrote:hva er galt med de nyere 929'ene da?? fikk man ikke de som 4 dørs og med plass til 5??Coupe wrote:Xedos var en grevling. Nissan/Toyota har skjønt, at hvis en skal konkurrere mot BMW/Mercedes så må det være noen likhetstrekk. Nissan/Toyota sine luksusmerker Infiniti/Lexus kommer IKKE som FWD. Infiniti/ Lexus er de eneste japanske merkene hvor en kan få biler m/4dører & seteplass til 5 m/RWD. Den siste Mazda (solgt i Norge) som tilfredstillte mine krav til bil var 1985-87 929Coupe 120hk. Baksete,manuell,Coupe,bensin,RWD. 20 år er gått siden den gang, og ingen ny mazda i horisonten som tilfredstiller de kravene
men er desverre ganske enig i att lexus og infiniti har forstått det med konkuransen mot tyskerne, bedre enn det mazda har
jeg, som mange andre er nok helt enig i det att mange biltyper gjør seg best som 2 dørs utgaver.
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
Re: Neste bil etter Xedos???
tor_einar_torp wrote:men ett lite spørsmål til alle som er xedos eiere.
jeg er vokst opp med mazda og er derfor merke tro til mazda, me jeg tenker også litt fremmover i tid på hva slags mazda som kan mache xedosen i kjørekomfår og prestasjoner.
det har jo altid vært en viss utviklig, men er det ikke sånn lenger?
jeg har en søster som kjører en 2006 Mazda 6, med 2.0 literen.
og har kjørt den ved flere anledninger, men den støyer mye og har dårlig kjørekomfår, mye dårligere enn min 1996 xedos.
så hva skal jeg velge neste gang da.
jeg fikk beskjed fra den mazdaforhandleren jeg kjøper deler hos att hvis jeg skulle bytte og ha en bil med den type kjøreegenskaper var det mada 6 MPS for det er vist 6'eren som er flaggskipet nå, men jeg synes , 6'eren er en så som så bil, men det er kanskje noen som vet noe jeg ikke vet med mazda og "luxus" biler???
Drømmer om en 2007 mazda Xedos 9 med en flunkende ny miller motor. og gjerne RWD
Du finner ingen verdig arvtager fra Mazda. Derfor bør du stelle godt med den du har
Etter min mening kommer Mazda 6 nærmest. Den har bedre plass til folk og bagasje, bedre styrefølelse og bedre fjæringskomfort i norske hastigheter. Ulempene er dårligere motorkomfort og dekkstøy. Men alt i alt godt gjort til halve prisen (1,8).
Men du møter flere med lik bil på en dag enn du gjør på årevis i en Xedos 9
Edit: Etter min mening er Mazda 6 MPS bare sammenlignbar på pris; den er en WRX-utfordrer, om enn noe mer sivilisert sådan. Xedos 9 er en "entry level luxury car" for å si det på amerikansk. Med litt godvilje kan den defineres som en sportsedan, iallfall sammenlignet med en A6. Og det holder med en vanlig 2,3 manuell for å gi din Miller Cycle en match, iallfall fra stillestående. Verden har gått videre siden 1993
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Re: Neste bil etter Xedos???
Enig med forrige poster her...
Jeg lurer litt på hva de har gjort galt på veien fra 626 til mazda6, setene i en standard-6 er jo direkte vonde å sitte i sammenlignet med GT/Coupe-setene fra GD, styrefølelsen i de første mazda6'ene bar veldig preg på elektrisk servopumpe, 2.0 og motoren er heller ikke noe å hoppe i været for sammenlignet med en FE3...
En ting som er positiv fra GD til GG er understellet, for der har det skjedd ting, ingen tvil, men dekkstøyen er absolutt tilstede.
Har også kjørt nyere mazda6 med diesel, en 2007mod i forhold til 2004 bensin som jeg har kjørt mest, der ser det ut til at servoen oppfører seg bedre, men er likevel ikke sammenlignbar med servoen i en GD 4ws. Nå er jeg sikkert bare stygg her, men GDen i 4ws kontra normal GD (FE3) er også ganske forskjellig, skulle ikke tro det, menmen.... En liten pluss i 2007modellen vi hadde på låns er at setene var bedre, men likevel ikke like gode som i GDen...
Jeg lurer litt på hva de har gjort galt på veien fra 626 til mazda6, setene i en standard-6 er jo direkte vonde å sitte i sammenlignet med GT/Coupe-setene fra GD, styrefølelsen i de første mazda6'ene bar veldig preg på elektrisk servopumpe, 2.0 og motoren er heller ikke noe å hoppe i været for sammenlignet med en FE3...
En ting som er positiv fra GD til GG er understellet, for der har det skjedd ting, ingen tvil, men dekkstøyen er absolutt tilstede.
Har også kjørt nyere mazda6 med diesel, en 2007mod i forhold til 2004 bensin som jeg har kjørt mest, der ser det ut til at servoen oppfører seg bedre, men er likevel ikke sammenlignbar med servoen i en GD 4ws. Nå er jeg sikkert bare stygg her, men GDen i 4ws kontra normal GD (FE3) er også ganske forskjellig, skulle ikke tro det, menmen.... En liten pluss i 2007modellen vi hadde på låns er at setene var bedre, men likevel ikke like gode som i GDen...
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition
Re: Neste bil etter Xedos???
Mazda har ikke noen luxus-modell, og de vil ikke få det heller, det selger ikke. Like sannsynlig at det kommer en luksus-Mazda som at de skal utstyre en Mazda 6 med wankel. Folk som vil ha en luksus-modell kjøper et premium-merke. Derfor har vi fra Japan f.eks. Lexus/Infiniti. Bare tenk på Mitsubishi Sigma, en flopp på linje med Xedos. Så hvis du vil ha en luksus-japaner må du kjøpe en Lexus eller Infiniti (sistnevnte kommer til europa i 2009).
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
1975 Mazda RX4HT
Re: Neste bil etter Xedos???
Wibla, jeg hadde en 88 626 GLX ca 15 år siden, og er enig i at den hadde veldig gode seter. Bedre enn i Xedosen også. Men jeg må nok si det er end of story på hva som var bedre etter min mening. Hvis du ikke synes en Mazda 6 har bedre styring, har vi nok forskjellig smak... Og for ordens skyld, Mazda 6 fra 2002 til 2007 har remdrevet servopumpe, mens den fra 2008 har elektrisk og etter sigende noe dårligere styrefølelse. En samlet motorpresse har jo faktisk rost den første modellen for fantastisk følsom styring. Eller " en Miata for familien" som en journalist uttalte.
Coupe, Mazda drev faktisk med utvikling av et lukusmerke ved navn Amati først på nittitallet, samtidig med Lexus og Infiniti. Men de fikk vesentlige økonomiske problemer, hvorpå Ford kjøpte seg opp og dro ut proppen på hele prosjektet. Xedos 9 skulle bli basismodellen i en modellrekke med W12 på toppen, dvs en 12er med tre sylinderrekker.
I følge de som har prøvd begge, kan en Xedos 9 måle seg med en Lexus GS RWD på de fleste områder. Og vesentlig bedre enn første generasjon US Lexus GS, som var basert på Camry FWD. Uansett, det Mazda fikk lov til av storebror, var å sette basismodellen under navnet Mazda Millenia (USA), Eunos 800 (Australia/ østen) og Xedos 9 (Europa/ Japan) i produksjon. Samme bil stort sett.
Historien har imidlertid vist at du har rett, markedet ville ikke betale premiumpris for en Mazda uansett egenskaper. Den har for eksempel enda i dag et av klassens laveste lydnivå innvendig, typisk 3 dBA lavere enn tyske konkurrenter som BMW 5-serie 96-. Eller for å si det på en annen måte, samme nivå i 180 som en Volvo V70/850 i 100... 73 dBA. Det er stille i 180 tro meg! Jeg har cruisa i 160 i utlandet og du hører ikke motoren i det hele tatt. Helt sant. Knepptyst på 4000 rpm.
Uff, dette ble langt...
Coupe, Mazda drev faktisk med utvikling av et lukusmerke ved navn Amati først på nittitallet, samtidig med Lexus og Infiniti. Men de fikk vesentlige økonomiske problemer, hvorpå Ford kjøpte seg opp og dro ut proppen på hele prosjektet. Xedos 9 skulle bli basismodellen i en modellrekke med W12 på toppen, dvs en 12er med tre sylinderrekker.
I følge de som har prøvd begge, kan en Xedos 9 måle seg med en Lexus GS RWD på de fleste områder. Og vesentlig bedre enn første generasjon US Lexus GS, som var basert på Camry FWD. Uansett, det Mazda fikk lov til av storebror, var å sette basismodellen under navnet Mazda Millenia (USA), Eunos 800 (Australia/ østen) og Xedos 9 (Europa/ Japan) i produksjon. Samme bil stort sett.
Historien har imidlertid vist at du har rett, markedet ville ikke betale premiumpris for en Mazda uansett egenskaper. Den har for eksempel enda i dag et av klassens laveste lydnivå innvendig, typisk 3 dBA lavere enn tyske konkurrenter som BMW 5-serie 96-. Eller for å si det på en annen måte, samme nivå i 180 som en Volvo V70/850 i 100... 73 dBA. Det er stille i 180 tro meg! Jeg har cruisa i 160 i utlandet og du hører ikke motoren i det hele tatt. Helt sant. Knepptyst på 4000 rpm.
Uff, dette ble langt...
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
-
- Posts: 41
- Joined: 10 Sep 2007, 12:30
- Location: Østfold
Re: Neste bil etter Xedos???
det du sier om motor støy er helt sant.
har hatt litt over 200 med min og motoren er knapt hørbar. bare maler fint. spessielt koselig lyd hvis den får en veldig slak oppover bakke.
har hatt litt over 200 med min og motoren er knapt hørbar. bare maler fint. spessielt koselig lyd hvis den får en veldig slak oppover bakke.
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.