Neste bil etter Xedos???

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.

har mazda ett for dårlig flagskip nå sammenlignet med før

ja
22
92%
nei
2
8%
 
Total votes: 24

tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Neste bil etter Xedos???

Post by tor_einar_torp »

men ett lite spørsmål til alle som er xedos eiere.

jeg er vokst opp med mazda og er derfor merke tro til mazda, me jeg tenker også litt fremmover i tid på hva slags mazda som kan mache xedosen i kjørekomfår og prestasjoner.

det har jo altid vært en viss utviklig, men er det ikke sånn lenger?

jeg har en søster som kjører en 2006 Mazda 6, med 2.0 literen.
og har kjørt den ved flere anledninger, men den støyer mye og har dårlig kjørekomfår, mye dårligere enn min 1996 xedos.

så hva skal jeg velge neste gang da.
jeg fikk beskjed fra den mazdaforhandleren jeg kjøper deler hos att hvis jeg skulle bytte og ha en bil med den type kjøreegenskaper var det mada 6 MPS for det er vist 6'eren som er flaggskipet nå, men jeg synes , 6'eren er en så som så bil, men det er kanskje noen som vet noe jeg ikke vet med mazda og "luxus" biler???

Drømmer om en 2007 mazda Xedos 9 med en flunkende ny miller motor. og gjerne RWD ;)
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
User avatar
Xedos6
Posts: 82
Joined: 07 Jul 2006, 15:30
Location: Stavanger, endelig!

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Xedos6 »

tor_einar_torp wrote:så hva skal jeg velge neste gang da.
Kjøp en Cosmo fra nittitallet :)

6 MPS er jo en rå bil, men skiller seg ikke nok ut fra en vanlig 6er til å være et skikkelig flaggskip, så jeg er enig med deg, de burde virkelig satset på en Xedos igjen. Gjerne Cosmo også!
97 Xedos 6!
User avatar
Stoles
Gear Head
Posts: 1396
Joined: 11 Jan 2006, 18:45
Location: Bergen

Post by Stoles »

CX-7 blir nok for det neste flaggskipet å regne fra Mazda sin side. Det er ihvertfall en modell som skiller seg ut fra resten av sortimentet når det gjelder ytelser og komfort.

Men den er jo såklart voldsomt dyr. :(
Firmabil
1998 Mazda 626 1,8 LX
1995 Hyundai Accent 1,5 GLS AT
User avatar
382
Posts: 447
Joined: 05 Aug 2005, 11:04

Post by 382 »

I følge en kompis jeg har i USA stoppet Mazda å lage Xedos9/Millenia i 2002 da Mazda6 kom. Stemmer ikke det, eller??? Bare lurer....Ikke ute etter å ta noen.. :)
Mazda3
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Post by Coupe »

382 wrote:I følge en kompis jeg har i USA stoppet Mazda å lage Xedos9/Millenia i 2002 da Mazda6 kom. Stemmer ikke det, eller??? Bare lurer....Ikke ute etter å ta noen.. :)
Stemmer det.
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Post by Coupe »

Xedos var en grevling. Nissan/Toyota har skjønt, at hvis en skal konkurrere mot BMW/Mercedes så må det være noen likhetstrekk. Nissan/Toyota sine luksusmerker Infiniti/Lexus kommer IKKE som FWD. Infiniti/ Lexus er de eneste japanske merkene hvor en kan få biler m/4dører & seteplass til 5 m/RWD. Den siste Mazda (solgt i Norge) som tilfredstillte mine krav til bil var 1985-87 929Coupe 120hk. Baksete,manuell,Coupe,bensin,RWD. 20 år er gått siden den gang, og ingen ny mazda i horisonten som tilfredstiller de kravene :cry:
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
User avatar
Jan
Gear Head wanabe
Posts: 957
Joined: 08 Aug 2005, 14:40
Location: Oslo

Post by Jan »

Sjekk ut nye Mazda6, når den kommer :) Er visst meget comfy.
2009 Mazda6 Advance Plus 2.2 liter stv
x1999 Mazda 323F 1.5 (bybruksbilen)
x1998 Mazda MX-5 1.6 110 hk NB
x1992 Mazda MX-5 1.6 115 hk NA
x1989 Mazda 323F 1.8 16V GLX
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

Coupe wrote:Xedos var en grevling. Nissan/Toyota har skjønt, at hvis en skal konkurrere mot BMW/Mercedes så må det være noen likhetstrekk. Nissan/Toyota sine luksusmerker Infiniti/Lexus kommer IKKE som FWD. Infiniti/ Lexus er de eneste japanske merkene hvor en kan få biler m/4dører & seteplass til 5 m/RWD. Den siste Mazda (solgt i Norge) som tilfredstillte mine krav til bil var 1985-87 929Coupe 120hk. Baksete,manuell,Coupe,bensin,RWD. 20 år er gått siden den gang, og ingen ny mazda i horisonten som tilfredstiller de kravene :cry:
hva er galt med de nyere 929'ene da?? fikk man ikke de som 4 dørs og med plass til 5??
men er desverre ganske enig i att lexus og infiniti har forstått det med konkuransen mot tyskerne, bedre enn det mazda har
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Post by Coupe »

tor_einar_torp wrote:
Coupe wrote:Xedos var en grevling. Nissan/Toyota har skjønt, at hvis en skal konkurrere mot BMW/Mercedes så må det være noen likhetstrekk. Nissan/Toyota sine luksusmerker Infiniti/Lexus kommer IKKE som FWD. Infiniti/ Lexus er de eneste japanske merkene hvor en kan få biler m/4dører & seteplass til 5 m/RWD. Den siste Mazda (solgt i Norge) som tilfredstillte mine krav til bil var 1985-87 929Coupe 120hk. Baksete,manuell,Coupe,bensin,RWD. 20 år er gått siden den gang, og ingen ny mazda i horisonten som tilfredstiller de kravene :cry:
hva er galt med de nyere 929'ene da?? fikk man ikke de som 4 dørs og med plass til 5??
men er desverre ganske enig i att lexus og infiniti har forstått det med konkuransen mot tyskerne, bedre enn det mazda har
De nyere 929 er det ingenting galt med, det er kun det faktum at jeg er vel sær angående bilvalg, og 4-dører er ikke noe jeg vil ha. For mer normale bilfolk (99+%), er det ingenting i veien med en 4-dørs bil, selv om også de fleste av disse er enig med meg i at 2-dørs ofte er penere. Det at jeg nevnte 4-dørs RWD Infiniti/Lexus var pga at de aller fleste ønsker en 4-dørs bil. Jeg klarte utrolig nok å være objektiv her.
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

Coupe wrote:
tor_einar_torp wrote:
Coupe wrote:Xedos var en grevling. Nissan/Toyota har skjønt, at hvis en skal konkurrere mot BMW/Mercedes så må det være noen likhetstrekk. Nissan/Toyota sine luksusmerker Infiniti/Lexus kommer IKKE som FWD. Infiniti/ Lexus er de eneste japanske merkene hvor en kan få biler m/4dører & seteplass til 5 m/RWD. Den siste Mazda (solgt i Norge) som tilfredstillte mine krav til bil var 1985-87 929Coupe 120hk. Baksete,manuell,Coupe,bensin,RWD. 20 år er gått siden den gang, og ingen ny mazda i horisonten som tilfredstiller de kravene :cry:
hva er galt med de nyere 929'ene da?? fikk man ikke de som 4 dørs og med plass til 5??
men er desverre ganske enig i att lexus og infiniti har forstått det med konkuransen mot tyskerne, bedre enn det mazda har
De nyere 929 er det ingenting galt med, det er kun det faktum at jeg er vel sær angående bilvalg, og 4-dører er ikke noe jeg vil ha. For mer normale bilfolk (99+%), er det ingenting i veien med en 4-dørs bil, selv om også de fleste av disse er enig med meg i at 2-dørs ofte er penere. Det at jeg nevnte 4-dørs RWD Infiniti/Lexus var pga at de aller fleste ønsker en 4-dørs bil. Jeg klarte utrolig nok å være objektiv her.

jeg, som mange andre er nok helt enig i det att mange biltyper gjør seg best som 2 dørs utgaver.
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Olav »

tor_einar_torp wrote:men ett lite spørsmål til alle som er xedos eiere.

jeg er vokst opp med mazda og er derfor merke tro til mazda, me jeg tenker også litt fremmover i tid på hva slags mazda som kan mache xedosen i kjørekomfår og prestasjoner.

det har jo altid vært en viss utviklig, men er det ikke sånn lenger?

jeg har en søster som kjører en 2006 Mazda 6, med 2.0 literen.
og har kjørt den ved flere anledninger, men den støyer mye og har dårlig kjørekomfår, mye dårligere enn min 1996 xedos.

så hva skal jeg velge neste gang da.
jeg fikk beskjed fra den mazdaforhandleren jeg kjøper deler hos att hvis jeg skulle bytte og ha en bil med den type kjøreegenskaper var det mada 6 MPS for det er vist 6'eren som er flaggskipet nå, men jeg synes , 6'eren er en så som så bil, men det er kanskje noen som vet noe jeg ikke vet med mazda og "luxus" biler???

Drømmer om en 2007 mazda Xedos 9 med en flunkende ny miller motor. og gjerne RWD ;)



Du finner ingen verdig arvtager fra Mazda. Derfor bør du stelle godt med den du har ;)

Etter min mening kommer Mazda 6 nærmest. Den har bedre plass til folk og bagasje, bedre styrefølelse og bedre fjæringskomfort i norske hastigheter. Ulempene er dårligere motorkomfort og dekkstøy. Men alt i alt godt gjort til halve prisen (1,8).

Men du møter flere med lik bil på en dag enn du gjør på årevis i en Xedos 9 ;)

Edit: Etter min mening er Mazda 6 MPS bare sammenlignbar på pris; den er en WRX-utfordrer, om enn noe mer sivilisert sådan. Xedos 9 er en "entry level luxury car" for å si det på amerikansk. Med litt godvilje kan den defineres som en sportsedan, iallfall sammenlignet med en A6. Og det holder med en vanlig 2,3 manuell for å gi din Miller Cycle en match, iallfall fra stillestående. Verden har gått videre siden 1993 ;)
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Wibla »

Enig med forrige poster her...

Jeg lurer litt på hva de har gjort galt på veien fra 626 til mazda6, setene i en standard-6 er jo direkte vonde å sitte i sammenlignet med GT/Coupe-setene fra GD, styrefølelsen i de første mazda6'ene bar veldig preg på elektrisk servopumpe, 2.0 og motoren er heller ikke noe å hoppe i været for sammenlignet med en FE3...

En ting som er positiv fra GD til GG er understellet, for der har det skjedd ting, ingen tvil, men dekkstøyen er absolutt tilstede.

Har også kjørt nyere mazda6 med diesel, en 2007mod i forhold til 2004 bensin som jeg har kjørt mest, der ser det ut til at servoen oppfører seg bedre, men er likevel ikke sammenlignbar med servoen i en GD 4ws. Nå er jeg sikkert bare stygg her, men GDen i 4ws kontra normal GD (FE3) er også ganske forskjellig, skulle ikke tro det, menmen.... En liten pluss i 2007modellen vi hadde på låns er at setene var bedre, men likevel ikke like gode som i GDen...
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Coupe »

Mazda har ikke noen luxus-modell, og de vil ikke få det heller, det selger ikke. Like sannsynlig at det kommer en luksus-Mazda som at de skal utstyre en Mazda 6 med wankel. Folk som vil ha en luksus-modell kjøper et premium-merke. Derfor har vi fra Japan f.eks. Lexus/Infiniti. Bare tenk på Mitsubishi Sigma, en flopp på linje med Xedos. Så hvis du vil ha en luksus-japaner må du kjøpe en Lexus eller Infiniti (sistnevnte kommer til europa i 2009).
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by Olav »

Wibla, jeg hadde en 88 626 GLX ca 15 år siden, og er enig i at den hadde veldig gode seter. Bedre enn i Xedosen også. Men jeg må nok si det er end of story på hva som var bedre etter min mening. Hvis du ikke synes en Mazda 6 har bedre styring, har vi nok forskjellig smak... Og for ordens skyld, Mazda 6 fra 2002 til 2007 har remdrevet servopumpe, mens den fra 2008 har elektrisk og etter sigende noe dårligere styrefølelse. En samlet motorpresse har jo faktisk rost den første modellen for fantastisk følsom styring. Eller " en Miata for familien" som en journalist uttalte.

Coupe, Mazda drev faktisk med utvikling av et lukusmerke ved navn Amati først på nittitallet, samtidig med Lexus og Infiniti. Men de fikk vesentlige økonomiske problemer, hvorpå Ford kjøpte seg opp og dro ut proppen på hele prosjektet. Xedos 9 skulle bli basismodellen i en modellrekke med W12 på toppen, dvs en 12er med tre sylinderrekker.

I følge de som har prøvd begge, kan en Xedos 9 måle seg med en Lexus GS RWD på de fleste områder. Og vesentlig bedre enn første generasjon US Lexus GS, som var basert på Camry FWD. Uansett, det Mazda fikk lov til av storebror, var å sette basismodellen under navnet Mazda Millenia (USA), Eunos 800 (Australia/ østen) og Xedos 9 (Europa/ Japan) i produksjon. Samme bil stort sett.

Historien har imidlertid vist at du har rett, markedet ville ikke betale premiumpris for en Mazda uansett egenskaper. Den har for eksempel enda i dag et av klassens laveste lydnivå innvendig, typisk 3 dBA lavere enn tyske konkurrenter som BMW 5-serie 96-. Eller for å si det på en annen måte, samme nivå i 180 som en Volvo V70/850 i 100... 73 dBA. Det er stille i 180 tro meg! Jeg har cruisa i 160 i utlandet og du hører ikke motoren i det hele tatt. Helt sant. Knepptyst på 4000 rpm.

Uff, dette ble langt...
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Re: Neste bil etter Xedos???

Post by tor_einar_torp »

det du sier om motor støy er helt sant.

har hatt litt over 200 med min og motoren er knapt hørbar. bare maler fint. spessielt koselig lyd hvis den får en veldig slak oppover bakke. :)
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
Post Reply