Skru for lufting av kjøleveske Xedos 9

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
Post Reply
proteque
Posts: 13
Joined: 07 Jan 2009, 04:13

Skru for lufting av kjøleveske Xedos 9

Post by proteque »

Hei

Jeg lurte på om noen viste hvor skruen for å lufte kjøleveska i Xedos 9 er. Har fått luft i kjøleveska etter at den ble skiftet ut. måleren tror bilen er varm og kjører full kjøling hele tiden. lite hendig.
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Skru for lufting av kjøleveske Xedos 9

Post by Olav »

Det er ingen skrue. Jekk opp bilen høyre foran, slik at påfyllingen på motoren er høyest mulig i forhold til motoren. Motoren må være helt kald. Ta av påfyllingslokket på motoren, og fyll helt opp med kjølevæske. Ta deg god tid, lufta trenger tid til å passere det lille hullet i termostaten, du vil kanskje høre at det bobler. Sørg for at det er helt fullt og at nivået ikke synker mer, klem gjerne forsiktig på radiatorslangene. Etterpå sjekker du nivået i ekspansjonstanken. Kjør motoren varm og sjekk nivået på nytt på motoren når den er helt kald igjen. Sannsynligvis har du fått ut all luft hvis du tar deg god nok tid under påfyllingen. Hvis ikke gjentar du prosedyren. Dette fungerte på min bil, jeg hørte luftbobler i varmeapparatregisteret etter oppstart før jeg luftet en gang og da var det i orden. Lykke til!
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
proteque
Posts: 13
Joined: 07 Jan 2009, 04:13

Re: Skru for lufting av kjøleveske Xedos 9

Post by proteque »

Ok. takk for tipset. skal prøve det. hvor bratt helling må/bør jeg ha?
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Skru for lufting av kjøleveske Xedos 9

Post by Olav »

Bare jekk opp bilen som når du skifter hjul omtrent, eller så høyt originaljekken går, det holder fint.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Post Reply