Volvo S40

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
Post Reply
Ronnie
Posts: 42
Joined: 16 May 2008, 19:43

Volvo S40

Post by Ronnie »

Hei!

Håper det er noen her som kan hjelpen en amatør under opplæring.
At det ikke er en Mazda håper jeg dere bærer over med meg med, men hjelper det hvis jeg sier at jeg også har en Mazda 6 2008?
Har lest og skrevet på Volvoforumet også, men tror de har påskeferie enda ;)


Har en 1.8 l Volvo S40 1997modell som det er en del småting som må fikses på.

Hadde bilen inn til NAFtest der jeg fikk påvist en del forhåpentligvis småting.

Det første som bør fikses er opphengskuler foran: For stor slitasje: høyre nedre.
Er dette en komplisert operasjon eller er dette noe man kan få til med noe bilkunnskap i samarbeid med flere og kanskje en bok eller to?

Det punktet jeg likte aller minst er kanskje; Rammevanger, vognbunn: Rust i vognbunn og vanger (.Spesielt bakre del av vognbunn.)
Dette hørtes ikke bra ut. Dette er vel alvorlig, men bilen er ikke gjennomrustet så dette kan også forhåpentligvis fikses?
Kanskje vanskelig å si om dette er komplisert iom at jeg ikke har noen bilder av hvor bardt det er angrepet, men skal få bilen opp i høyden nå snart så jeg kanskje ser litt bedre hva som er problemet. Kanskje ta noen biler og legge inn her hvis noen kan si noe om hva som må byttes og om det bare er bedre å selge bilen med de skavankene som er.

Håper det er noen med fagkunnskap som kan hjelpe en som er i lærefasen som hobbymekaniker og som ser mellom fingrene at akkurat denne gangen ble det ikke et Mazdaspørsmål... :)
2008 Mazda 6DE 2,0 Advance +
1996 BMW 523ia
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Volvo S40

Post by WireD »

heisann! ok da, siden volvo og mazda har hatt noen samarbeid oppgjennom åra. men KUN derfor...! :lol:

En V40 fra 97 som har fått en såpass grov feil som rust i rammevanger...allerede nå?!?!? :shock: Det var tidlig!

For å begynne med det enkle.
Opphengskuler regner jeg med er det samme som bærekuler. Disse sitter for eks. på bunnen og toppen av spindelen din(delen som holder skive, hjullager, calipper, bunn av støtdemper osv), og forbinder spindelen din med armer og stag, som igjen går til karosseriet :)
Enten er bærekula integrert i nedre bærearm, og du trenger ny bærearm, eller så er den mulig å løsne på, og bytte ut med ny.
Det gjør du lett selv, biltema har for eks. en endeleddsavtrekker:
Art nr Pris
19-1254 69,90 kr
Image

eller en brytegaffel:
Art nr Pris
19-1241 59,90 kr
Image

til slikt arbeid.

Ang. rusta...den er værre... noen mulighet for å ta bilde av detta? I værste fall er det så omfattende at bilen er kass. I beste fall, overflaterust... men mest sansynlig så er det noe metall som må byttes ut... hvor på rammevangene dette er også kritisk å vite.
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
Ronnie
Posts: 42
Joined: 16 May 2008, 19:43

Re: Volvo S40

Post by Ronnie »

TAKK!

Selv om det ikke var (som jeg fryktet) gode nyheter så fikk jeg ihvertfall svar fra noen! Ja synes også det er tidlig på en 97-modell. Rust i vognbunn og vanger, spesielt bakre del av vognbunn stod det på papirene jeg fikk.
Har hatt bilen ett år og kjøpte den fra forhandler. De hadde EU-godkjent den før salg. Synes det er rart at denne skulle gå igjennom, men det er vel enkere når man EU-godkjenner de bilene man selger selv... Bilen skal inn nå i august på ny EU og da kommer jeg vel til å slite vil jeg tro... Er i det hele tatt mye rustproblemer som går igjen på skjemaet.
Skal som sagt prøve å få bilen opp i lufta for å få tatt noen bilder så jeg kan dokumentere dritten litt bedre. Tenkte bare jeg skulle forhøre meg litt om dette var bad shit eller om dette kan fikses uten at titusenlappene fyker ut av vinduet.
2008 Mazda 6DE 2,0 Advance +
1996 BMW 523ia
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Volvo S40

Post by WireD »

ang, rusta, så må den sees før en kan bedømme :)
bilder og evt. plukking i rust for å se om det går igjennom eller er overflate hjelper :)
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
Jan
Gear Head wanabe
Posts: 957
Joined: 08 Aug 2005, 14:40
Location: Oslo

Re: Volvo S40

Post by Jan »

Volvo S40/V40 fra de første årene ruster visst noe voldsomt, har en Volvo-mekaniker fortalt meg.
2009 Mazda6 Advance Plus 2.2 liter stv
x1999 Mazda 323F 1.5 (bybruksbilen)
x1998 Mazda MX-5 1.6 110 hk NB
x1992 Mazda MX-5 1.6 115 hk NA
x1989 Mazda 323F 1.8 16V GLX
Ronnie
Posts: 42
Joined: 16 May 2008, 19:43

Re: Volvo S40

Post by Ronnie »

Jan wrote:Volvo S40/V40 fra de første årene ruster visst noe voldsomt, har en Volvo-mekaniker fortalt meg.
Ja jeg har hørt det jeg også. Men det var etter jeg hadde kjøpt den... Skal aldri ha hastverk med å kjøpe bil igjen...
2008 Mazda 6DE 2,0 Advance +
1996 BMW 523ia
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: Volvo S40

Post by WildThing »

De ruster som faen, jeg tilbrakte to uker under ex sin bil med sveising og hamring. Not worth it, spør du meg. Om noen du kjenner forteller at de vurderer kjøpe V40/S40, spør om de ikke heller vil ha en Volvo.
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
Post Reply