Gearkasse til Zedos 9

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
Post Reply
Xedos9Dama
Posts: 2
Joined: 15 May 2010, 22:51

Gearkasse til Zedos 9

Post by Xedos9Dama »

Gearkassa mi er gåen på min Zedos 9 2,5 V6 -98 modell... og det er for meg et mysterium hvordan jeg skal få reparert den/fått tak i brukt kasse... Er det noen her inne i forumet som har erfaring med dette? Blir veldig glad for gode råd :-)
Marit, Molde
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Gearkasse til Zedos 9

Post by Olav »

Zedos? Xedos vel :)

Du bør skrive litt mer om symptomene. Hva skjedde, hvordan arter feilen seg, hvilken kjørelengde? Hvilket vedlikehold har den fått? Hvis fabrikkens anbefalinger er fulgt, dvs null vedlikehold, ryker de gjerne etter 160k- 250k km.

Et tips er å kontakte en norsk spesialist f. eks. http://www.autotransans.no/byttegirkasse.html.

En annen mulighet er å prøve a skaffe en brukt automat fra Sverige eller Tyskland- men problemet er at de fleste er vedlikeholdt etter fabrikkens anbefalinger...
Er du heldig, finner du en som har gått mindre enn 100k km, hvis du så bytter ATF minst hver 60 k skal du se automaten holder fint :)
Hvis du kjøper brukt, bør du prøve å finne 00 eller nyere, de har noen tekniske forbedringer.

Lykke til, og skriv noe om hvordan det går!
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Xedos9Dama
Posts: 2
Joined: 15 May 2010, 22:51

Re: Gearkasse til Zedos 9

Post by Xedos9Dama »

Xedos ja , selvfølgelig...litt trøtt ;-) Men takk for svar :-) har ikke tilgang på gått km, bilen står på verksted.
Den bare sluttet å virke mens jeg kjørte, merket ingen ting før...Om ikke det dreier seg om det samme at bilen noen dager før virket som den mistet all kraft i en bratt oppoverbakke, merksnodig...den holdt nesten på å stoppe...Kan kanskje være noe annet?... en sprekk i luftfilterslangen har gjort, tror jeg, at bilen lett har stoppet på tomgang.
Har stått på verksted siden påske og det har vært kontakt med et firma i Sverige vet jeg. Chassisnummeret er visst vesentlig men kunne ikke skaffes (Sverige, pga hugget bil), da blir det visst et sjansespill om den passer (fordi kassene rundt 98 var litt forskjellige noen år) Ikke lett å finne noen som kan reparere heller.
Men informasjonen du kom med takker jeg for! Tydeligvis viktige ting å vite om :-) Takk :-)
Marit
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Gearkasse til Zedos 9

Post by Olav »

Du må be verkstedet lese feilkodene før de demonterer noe som helst. Kan være motor-relatert (f eks luftmengdemåler eller fordeler), med mindre motoren gikk normalt i fri men ikke flytta bilen i D eller R. Eller at den ikke skifta gir normalt i fart. Du må da ha hatt noen symptomer siden du tror automaten er gåen? Lyste Hold- lampa uten at du brukte knappen? Det indikerer automatfeil. Vanskelig å si hvis du ikke har mer info :)
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Post Reply