bygging av 20b motor

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
User avatar
DEmoN
Posts: 78
Joined: 28 Jun 2009, 23:38

bygging av 20b motor

Post by DEmoN »

hører her om det er noen fler enn meg som har vurdert å bygge en 3 skiva rotor motor.

lurer på om noen har laget et oversikt over hva som må gjøres og eventuelt hva det koster å bygge opp en 20b motor til ca 500hk.
har autronic sm4 datasprut, en precision turbo til 500hk på 2jz maskin og sikkert en del annet dilldall som jeg kan bruke.

det er ikke kjent med no kjøle problemer med 20b motor i rx7 fd? eventuelt noen andre problemer med 20b motor?

takker for svar. :)
FD3s d-spec 2jz e85
200sx s13
NA Drifting
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: bygging av 20b motor

Post by Råtassen »

Hei

Kommer en del an på hvordan du skal løse en del ting og hva du har av kjølere osv.....Skal du ha AC?? Skal du modifisere bunnpanna? bensinsystem? Ny subframe osv osv? Har du 20B motor??

Med 500 hk trenger du kun en mild streetport. Bygging av motor om du ikke gjør det selv vil nok ligge på ca 40000 kr (du trenger ingen forsterkning av blokk osv). Motor i seg selv koster ca 30000 kr for en komplett bra motor med lav kilometer.....

Skal dette være for gate eller bane??
Hvor bor du i landet?

Mvh

Roy
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
DEmoN
Posts: 78
Joined: 28 Jun 2009, 23:38

Re: bygging av 20b motor

Post by DEmoN »

mange takk for svar. :)

bilen er en banebil (drifte bil)
så nei ingen AC.

jeg har aluradiator, intercooler, oljekjølere, aeromotive A1000 bensinpumpe, fuelcatch tank, getrag girkasse.
hva du mener med modifisere bunnpanne vet jeg ikke men det blir sikkert gjort hvis det er viktig. :)
subframe er godt modifisert som det er så den tåler og bygges om litt til. ;)

nei jeg har ingen 20b motor per dags dato men det jeg har er en ferdigbygget 2jz som jeg har lurt på å bytte ut med en skive motor.
jeg har ikke noe greie på vankel så jeg tror nok jeg setter bort en eventuel overhalings jobb.

mild streetport! ok holder det? kan jeg da bruke org TT oppsett og org hjerne eller må jeg ha større singel turbo og datasprut og slik får å nå den effekten?
fins det no 20b motor i norge/sverige eller kanskje danmark (skal på DHB)

jeg bor i indreøstfold.

mvh nils
FD3s d-spec 2jz e85
200sx s13
NA Drifting
User avatar
Roargutten
Posts: 538
Joined: 02 Nov 2006, 20:02
Location: Norge

Re: bygging av 20b motor

Post by Roargutten »

TT turbo oppsettet holder til ca 400 hk.. noe særlig mer er ikke snilt for turboene.. Anbefaler uansett en singelturbo da dette forenkler vakuum systemet ditt masse.. Og mye ryddigere og tar mindre plass.. Jeg har selv en 20b motor som jeg bruker for banekjøring og kjører en meget liten turbo for rask respons og tidlig effekt.. Har aldri hatt den i benk så aner ikke noe om effekt, men vil tippe på rundt 500. Du finner prosjekttråden min her inne hvor du ser både bilder og film av hvordan jeg har løst dette.

20b er rått med tanke på kraften i forhold til en 13b motor, og ikke minst lyden.. Men tror nok ikke du vil oppnå samme momentet som du er vant til med motor du har i dag.

Datasprut vil uansett være å anbefale da du får mye mere valgmuligheter.. Og ikke minst mulighet for å være snill mot motoren din.. Jeg bruker ett datasprut som heter microtech lt-x-12 og er veldig fornøyd med dette.
1986 Volvo 740 TIC 16v *solgt*
1983 Mazda Rx7 FB 20b, Karbon-bilen - Leketøyet mitt
2001 Nissan Navara 2,5 TDI. - Trekkvogn.
Image
Støper alt av Glassfiber og Karbon på etterspørsel.
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: bygging av 20b motor

Post by Råtassen »

Du har jo mye av det du trenger ser det ut som. Med modifisering av bunnpanne mener jeg bare at det er alternativet til å modifisere subframe. Enten må subframe modifiseres(evt kjøpe ny som er laget for 20B.......koster ca 1000 dollar vel) for å få plass til bunnpanne eller så må bunnpanna modifiseres for å få plass i original subframe. Ett siste alternativ er tørrsump.

Jeg kjører twinturbo som er modifisert av Pettit racing og skal gi ca 550 hk. De er også bygget om til ikke sekvensielle. Blir også da kvitt alt av Vacuum. Jeg kjører da med original 20b bensinpumpe, originale fuel rails og original bensintrykkregulator og litt større sekundærdyser. Det er også kun de originale bensinslangene og FD original bensinfilter. Har FD spjeldhus, vannpumpe og servo. Microtech ltx12s her også, men autronic skal fungere bra også.

Motor kan Du kjøpe av Mindor Nærbøvik hos Aukra biloppretting tenker jeg......sikkert flere som har eller skaffer også....
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: bygging av 20b motor

Post by Trauma »

Var med på mapping av en 3 rotor med GT42 i england.
På wastegate fjøra, på 0,7 bar, var det nesten 500 hjulhester, og dysene maksa ut.
Så er greit med litt større dyser, og mindre turbo.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Roargutten
Posts: 538
Joined: 02 Nov 2006, 20:02
Location: Norge

Re: bygging av 20b motor

Post by Roargutten »

Du bør nok gå opp til 1200 sekundærdyser.. for å ikke makse dysene dine helt på limit..
Jeg bruker bosch 044 fuelpump og an-6 drivstoffslanger. og har ikke noen problemer med drivstofftilførsel, som Råtassen skriver her så får du kjøpt twins som er modifisert til å kjøre non-sekvential.. Men dog vil nok kostnaden på disse bli omtrent samme som singelsnurre.. du må da også regne med nye grenrør selvsagt. Orginale twins gir ca 400 hjulhk på 1bar.. så er ikke store moden som skal gjres for 500.. en streetport og enten modda twins eller en singel snurr bør være bra nok.. Forsterkininger av blokk er ikke nødvendig med dette hk-antallet. Kjøling avgjør du jo selv med radiator osv.. men det du har allerede fungerer nok bra.

Hvor stor er turboen du har i dag? Kan mest sannsynlig bruke denne også på 20b da denne motoren puster MYE..

Motorer får du nok tak i i norge. Men du finner jo også mange på e-bay.. bare pass på at du kjøper en motor med C eller D kode på blokka. (står støpt inn på ene hjørnet på alle sideplater og rotorhus ved org motor) A og B motoren er litt svakere i støpen som gjør at disse lett kan sprekke.
1986 Volvo 740 TIC 16v *solgt*
1983 Mazda Rx7 FB 20b, Karbon-bilen - Leketøyet mitt
2001 Nissan Navara 2,5 TDI. - Trekkvogn.
Image
Støper alt av Glassfiber og Karbon på etterspørsel.
User avatar
DEmoN
Posts: 78
Joined: 28 Jun 2009, 23:38

Re: bygging av 20b motor

Post by DEmoN »

det jeg trenger da altså er:

base motor
oppgraderte fuelrailer
større dyser
grenrør
portejobb

noe annet jeg har glemt her.

autronic sm4 har 4 tenning drivere slik at jeg har kjørt wastespark på rekke 6eren men går det på 3skiva? eller må jeg ha 6 tennings drivere?
turbo'en jeg har nå bremset jeg 550hk i motor på 1,6bar så den er ikke så stor.

er ikke no problem å kjøre e85 på denne motoren?
FD3s d-spec 2jz e85
200sx s13
NA Drifting
ls44mm
Posts: 169
Joined: 09 Feb 2010, 12:59
Location: Follo

Re: bygging av 20b motor

Post by ls44mm »

Mener e85 har blitt snakket om før her på forumet/rx7 club... Var noe med pakninger som ikke var så glade for e85.... Tror jeg
Some people are going to get really upset, but that's not a reason not to do it, man. It's actually a reason to do it.
User avatar
Roargutten
Posts: 538
Joined: 02 Nov 2006, 20:02
Location: Norge

Re: bygging av 20b motor

Post by Roargutten »

DEmoN wrote:det jeg trenger da altså er:

base motor
oppgraderte fuelrailer
større dyser
grenrør
portejobb

noe annet jeg har glemt her.

autronic sm4 har 4 tenning drivere slik at jeg har kjørt wastespark på rekke 6eren men går det på 3skiva? eller må jeg ha 6 tennings drivere?
turbo'en jeg har nå bremset jeg 550hk i motor på 1,6bar så den er ikke så stor.

er ikke no problem å kjøre e85 på denne motoren?
Ville være fint om du kunne skrevet navnet på turboen din, A/R ration på kompressor/turbin
1986 Volvo 740 TIC 16v *solgt*
1983 Mazda Rx7 FB 20b, Karbon-bilen - Leketøyet mitt
2001 Nissan Navara 2,5 TDI. - Trekkvogn.
Image
Støper alt av Glassfiber og Karbon på etterspørsel.
User avatar
Roargutten
Posts: 538
Joined: 02 Nov 2006, 20:02
Location: Norge

Re: bygging av 20b motor

Post by Roargutten »

Er ikke noe problem å kjøre e85 på wankel, men hva er poenget? og mener også å ha fått med meg at motoren slites raskere ved bruk av e-85.. mye tørrere drivstoff som gir mindre smøring.. Om du bare skal ha 500 hk ut av en 20b så holder bensin LEEEEENGE
1986 Volvo 740 TIC 16v *solgt*
1983 Mazda Rx7 FB 20b, Karbon-bilen - Leketøyet mitt
2001 Nissan Navara 2,5 TDI. - Trekkvogn.
Image
Støper alt av Glassfiber og Karbon på etterspørsel.
User avatar
DEmoN
Posts: 78
Joined: 28 Jun 2009, 23:38

Re: bygging av 20b motor

Post by DEmoN »

kan prøve å finne ut av dette med turboen.

greia er at alt er nå bygget for e85 så da tengte jeg å fortsette med det liksom. :P og e85 koster 9,50 for literen. ;)
FD3s d-spec 2jz e85
200sx s13
NA Drifting
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: bygging av 20b motor

Post by Råtassen »

Du må nok ha større turbo ja. Du bør ha ett litt stort eksoshus. E 85 er det vel en del som har forsøkt men tror ikke man sparer så mye på det. Høyere forbruk og slitasje utligner.
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
Roargutten
Posts: 538
Joined: 02 Nov 2006, 20:02
Location: Norge

Re: bygging av 20b motor

Post by Roargutten »

Et e-85 anlegg tåler jo også bensin da, er jo motsatt som ikke fungerer..
1986 Volvo 740 TIC 16v *solgt*
1983 Mazda Rx7 FB 20b, Karbon-bilen - Leketøyet mitt
2001 Nissan Navara 2,5 TDI. - Trekkvogn.
Image
Støper alt av Glassfiber og Karbon på etterspørsel.
User avatar
CareBear
Posts: 630
Joined: 03 Mar 2006, 09:53
Location: Oslo

Re: bygging av 20b motor

Post by CareBear »

Hei Nils! Vurderer du fortsatt 20B? Jeg skal gå over fra originale twins (non-seq) til GTX3582R i vinter og forsøke det neste sesong. Hvis ting går skeis, vil jeg vurdere 20B.
Mazda RX-7 FD 1.3L 1993 (http://www.fdboy.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
Nissan Leaf 2013
Solgt: Volvo V70 D3 2011, Land Rover Freelander 1.8L 2000, Mazda RX-7 FD 1.3L 1992, Suzuki Swift 4x4 1.3L 2006, Honda Civic 1.6L, Mazda 323F BA 1.5L 1996
Post Reply