Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
Post Reply
ingar81
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2012, 15:08

Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by ingar81 »

Hei

Har oven nevnte bil og den har den senere tid etter at kulda kom begynt å tulle med start. de siste dagene har den ikke startet i det hele tatt.
Hadde ute pluggene på ett par syl. i går kveld for å se og der er ikke gnist. men det virker ikke som om den får bensin heller for pluggene var tørre og fine etter flere startforsøk.

Noen som har ide om hva det kan være?
Det var byttet hele fordeler saken med tennspole før jeg kjøpte bilen i 05. bilen er 1994 mod.
Bilen har før disse problemene dukket opp vært problemfri alle sine 270' km.
Jeg har også et ettermontert fjernstart kit i bilen og den starter ikke med dette heller, så jeg utelukker feil med tenningslås.

har ikke funnet noen defekte sikringer heller så det hele lukter verkstedbesøk og dyre deler..
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by FIS-X »

ingar81 wrote:Hei

Har oven nevnte bil og den har den senere tid etter at kulda kom begynt å tulle med start. de siste dagene har den ikke startet i det hele tatt.
Hadde ute pluggene på ett par syl. i går kveld for å se og der er ikke gnist. men det virker ikke som om den får bensin heller for pluggene var tørre og fine etter flere startforsøk.

Noen som har ide om hva det kan være?
Det var byttet hele fordeler saken med tennspole før jeg kjøpte bilen i 05. bilen er 1994 mod.
Bilen har før disse problemene dukket opp vært problemfri alle sine 270' km.
Jeg har også et ettermontert fjernstart kit i bilen og den starter ikke med dette heller, så jeg utelukker feil med tenningslås.

har ikke funnet noen defekte sikringer heller så det hele lukter verkstedbesøk og dyre deler..
Ville prøvd med ny fordeler selv om den ble byttet for noen år siden, kan være defekt nå å pga fukt e.l.?
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by ke25toyoglide »

Første eg hadde gjort var å fjerne alle ettermonterte ting.....
Som alarm og spesielt : fjernstart......
Noe dummere oppfinnelse enn det, finnes ikkje :!:
Viss motoren ikkje får olje. er det ingen som ser oljelyset. havari.
Eg har opplevd at startmotoren ikkje slapp etter start, startmotorhavari.
OSV.
at hverken bensinpumpe eller plugger får strøm tyder på en elfeil i fjernstarten.
Ihvertfall det enkleste å utelukke.
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by Zepticon »

Dårlig batteri?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by FIS-X »

Fikk ikke bensin heller ser jeg (Leste litt dårlig antagelig) så vil utelukke fordeleren og prøve å sjekke hovedsikringen på bilen, aner ikke om den går på tenninga/starter eller på hjærnen og. Samt sjekke som Zepticon sier om dårlig batteri, det har vært grunnen til mye unødvendig feilsøking spør du meg :p
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
ingar81
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2012, 15:08

Re: Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by ingar81 »

Hei igjen..

Både alarm, fjernstart, batteri og sikringer er utelukket..

leste ut feilkoder med diode igår kveld og fikk feilmelding på EGR. sansynligvis sleiden som henger i feil posisjon og dermed skjermer tenningssignalet.

skal demonteres fra bilen idag å se om jeg får den delt i sine enkelte deler for rengjøring i ultralydbad, da bør den holde 100000 km til. :D


å bare så det er sagt, fjernstart er genialt når jeg kan ha nøkkelen på nattbordet å starte bilen når vekkerklokka ringer. dermed har bilen fått temperatur i både motor og kupe før jeg kjører på jobb. jevnlig oljepeiling så er ikke det noe fare for oljetrykk.
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by FIS-X »

Skulle bare fjærnet hele egr ventil driten, tok en 50 øring å satt i returrøret fra manifold til innsug på min for å slippe slike problemer, å den gikk da bedre enn min forje 2.0l faktisk :p 1.8l nå så ;)
vet jeg fant plate til en 2.5l 626 for fjærning av egr, finner aikkert til xedos å :)
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
ingar81
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2012, 15:08

Re: Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by ingar81 »

Feilen er funnet.
Etter et verkstedbesøk som endte med skifting av hele fordeler med tenningsmodul og kamakselføler uten resultat, ble det ved en tilfeldighet funnet periodisk feil på CPS (Crank shaft Position Sensor). bilen bare plutselig startet.
gikk nesten ei uke før den døde igjen, tok da av innerskjermen høyre forran for å komme til sensoren som står montert ved reimhjul/svingningsdemperen. demonterte den og gjorde den ren med litt smergel samt sprayet 5-56 i ett hull i bakkant av den, syntes jeg hørte et klikk inni da jeg gjorde dette så jeg prøvde igjen å starte, noe den også gjorde. :D

Ny sensor bestilt fra over fjorden via ebay.com, kun 317,- kr. regner med mazda norge skal ha rundt 2000,- :(


men som sagt, problem løst!

for feilkodelesing brukte jeg ei LED skiltlyspære av den avlange typen med poler i hver ende, loddet på kobbertråd i passe dimensjon for å gå i kontakten med dertil passende lengde slik at jeg kunne sitte i bilen og lese ut og notere kodene. 8)
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Xedos 9 2.5V6 24V Starter ikke

Post by Zepticon »

ingar81 wrote:Feilen er funnet.
Etter et verkstedbesøk som endte med skifting av hele fordeler med tenningsmodul og kamakselføler uten resultat, ble det ved en tilfeldighet funnet periodisk feil på CPS (Crank shaft Position Sensor). bilen bare plutselig startet.
gikk nesten ei uke før den døde igjen, tok da av innerskjermen høyre forran for å komme til sensoren som står montert ved reimhjul/svingningsdemperen. demonterte den og gjorde den ren med litt smergel samt sprayet 5-56 i ett hull i bakkant av den, syntes jeg hørte et klikk inni da jeg gjorde dette så jeg prøvde igjen å starte, noe den også gjorde. :D

Ny sensor bestilt fra over fjorden via ebay.com, kun 317,- kr. regner med mazda norge skal ha rundt 2000,- :(


men som sagt, problem løst!

for feilkodelesing brukte jeg ei LED skiltlyspære av den avlange typen med poler i hver ende, loddet på kobbertråd i passe dimensjon for å gå i kontakten med dertil passende lengde slik at jeg kunne sitte i bilen og lese ut og notere kodene. 8)
Bra det ordnet seg! Lønner seg å bestille fra 'merica ja:D
Morsomt når jeg kjøper brukt, og de ikke fatter at selv med 120USD i frakt, så er driten fremdeles billigere å kjøpe fra dem, enn både hos mazda, mekonomen, eller skroten her.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply