Bytte dynamo på en '99 Premacy

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
Post Reply
midi_glue
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2012, 11:40

Bytte dynamo på en '99 Premacy

Post by midi_glue »

Dynamoen sluttet å lade i dag, og må sannsynligvis byttes.

Vet man kan bytte børster i dynamoen, noe som høres lettere ut og at lommeboken kanskje blir litt mer fornøyd

Har noen erfaring her?
midi_glue
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2012, 11:40

Re: Bytte dynamo på en '99 Premacy

Post by midi_glue »

Her går det over alle støvelskaft.

Kan ta storyen fra begynnelsen av. Kan bli en ganske interessant historie.

I går morges da jeg kjørte gjennom et tettsted, begynte først tcs-lampa å lyse svakt, så kom abs-lampa, air-baklampa og så bremsesystemlampa. Kjørte da ca 30 km/t, men fikk ganske raskt kjenne på den lille slumpen med kengurubensin som bilen har, og så stoppa bilen....... Viking kom og han konstaterte at dynamoen ikke ladet, batteriet var tomt.

Fikk så transportert bilen til et bilverksted som har ok rykte. Bestilte en feilsøking på det grunnlaget redningsmannen hos Viking hadde gitt meg. Men for ordens skyld forhørte jeg meg om prisen på en dynamo.

Jula har tært ganske mye på lommeboken, så jeg bestemte meg for å sjekke alternative muligheter i stedet for å bytte dynamoen med en ny. Gjorde mannen i kundemottaket oppmerksom på dette og ba kun om en feilsøking.

Gikk så inn på nettet og søkte opp brukte bildeler for å se om dette var noe alternativ, men det var ikke å oppdrive brukte dynamoer. Gikk så inn for å undersøke muligheten for å skifte børster, og ringte en aut Mazdaverksted. Der fikk jeg vite at det var enkelt å bytte disse. Bestilte da børster da dette var en mye rimeligere alternativ.

Ser da ikke behovet for at bilen skal stå på verkstedet, og ringer så for å forhøre om feilsøkingen var ferdig. Dette blir bekreftet. Han sier at han legger nøkkelen i en konvolutt slik at jeg kan plukke den opp i en tilstøtende bensinstasjon.

Når jeg låser opp bilen litt senere, oppdager jeg en faktura liggende i konvolutten. Jeg ser da at verkstedet har skiftet dynamo, til tross for at jeg ikke hadde bestilt dette. Det står videre i fakturaen at bilen er prøvekjørt og at batteriet burde skiftes.

Jeg starter bilen og den maler som en katt. Går da ut ifra bilen er kjørbar, men det viser seg etter ca 5 minutters kjøring at symptomene med varsellys i dashbordet kengurubensin. Og stopp. Batteriet var tomt - nødblinken virket ikke engang - ganske kult på en svingete skogsvei uten gatelys. En hyggelig mann tauer meg hjem.

Tidlig i morges får jeg tak i nytt batteri og skifter dette. Bilen starter igjen og jeg går ut ifra nå er alt bra. Kjører så to etapper på 20 km. Tar en pause på et par timer, så kjører jeg ca 6 km og lampene begynner å lyse igjen. Jeg må i et møte så jeg ruller stille nedover den siste bakken på ca 1 km.

Bilen står i ca 2 timer, og starter med en gang når jeg vrir om nøkkelen. Litt dvask men ok. Kjører så ca 3 km oppoverbakke, så kommer lampene igjen. Heldigvis er denne gangen jeg ikke langt unna en kompis med batterilader, så en 3-4 kaffekopper senere starter bilen fint. Kjører da hjem så fort jeg kan og klarer dette så vidt.

Litt mye å forholde seg til

Jeg har en ny dynamo som ikke er bestilt, som ikke lader et nytt batteri som går tomt. Småfrustrert ja
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Bytte dynamo på en '99 Premacy

Post by lassi »

Vel, enkleste i mine øyne er å betale regningen for feilsøking og ny dynamo, da det nå ser ut til at du har mer feilsøking i vente.

Denne videre feilsøking og reperasjon bør verkstedet ta på egen regning... Du har allerede betalt for en fungerende bil.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
Post Reply