Noen som har oversikten over antall Xedoser i Norge?

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
User avatar
Xedos6
Posts: 82
Joined: 07 Jul 2006, 15:30
Location: Stavanger, endelig!

Post by Xedos6 »

tor_einar_torp wrote:forresten, jeg vet att det går minst 5 xedos 9 i østfolds området.
hvorav 1 tilhører meg og en tilhører min bror.
FEM? I all verden, jeg har ennå ikke sett en eneste en på veiene, kun sett på en som stod i en butikk på Forus. Til gjengjeld har jeg sett sikkert 5-6 Xedos 6, enda det bare er 15 av dem, regner med det er flere av Xedos 9?

Tallene 0-100 hentet jeg dinside.no.

Miller akselererer fra 0-100 på 9,5 sekunder, og har en toppfart på 229 km/t. Dette er en akselerasjonstid som er 1,5 sekunder kortere på samme distanse, som det V6-eren presterte, og toppfarten er økt med 21 km/t.

Xedos 6 gjør 0-100 på 8,4 i hvert fall, og jeg med min noenlunde måling stemte greit det. Brukte åtte sekunder opp til litt over 105 på nåla, og det i oppoverbakke og full tank, sikkert litt mer aerodynamisk ettersom den er senket, he he.

Morsomt at det er flere Xedos-eiere her inne nå i hvert fall, følte meg en stund helt alene her, he he.
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Post by Coupe »

Lexus (Toyota) forstod hva som måtte gjøres når de skulle konkurrere mot Mercedes og BMW; de er alle RWD (hvis de ikke er 4x4). Det er en særegenhet Lexus har sammenlignet med andre japanske merker, deriblandt luxusmodellen Xedos fra Mazda.
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

har nå for morroskyld testet 0-100 på xedosen min.

med full bensin tank flat vei normal, med 14 grader og normal luftfuktighet gjør den 0-100 på 7,9
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
SiLvEr
Gear Head
Posts: 3184
Joined: 08 Aug 2005, 18:53
Location: Sandnessjøen

Post by SiLvEr »

tor_einar_torp wrote:har nå for morroskyld testet 0-100 på xedosen min.

med full bensin tank flat vei normal, med 14 grader og normal luftfuktighet gjør den 0-100 på 7,9
kan vi få noen bilder av motorrommet ditt?
92. Mazda MX-3 2.5 V6 <------ Selges i deler
87. Nissan Laurel 3.0 E SGX-T
04. BMW 520ia
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

Det skal vi få til vet du, det er fult, men plast deksler over all morroa.DVS. min kjære lysholm kompressor.

Til opplysnigng for alle som har litt morro av denne motoren, kompressoren Mazda valgte og bruke er en svensk produsert lysholm skrukompressor. :)
en kompressor som gir de som sitter inni bilen en veldig svak men koselig kompressor lyd fra ca 2900 rpm og opp til ca 4500 rpm.

desverre bruker min litt mer olje en det jeg liker. men det er godt innen normene til mazda.

så hvis noen tilfeldivis skulle vite om et verksted som overhaller kompresorer så ikke nål med og si i fra.
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
SiLvEr
Gear Head
Posts: 3184
Joined: 08 Aug 2005, 18:53
Location: Sandnessjøen

Post by SiLvEr »

tor_einar_torp wrote:Det skal vi få til vet du, det er fult, men plast deksler over all morroa.DVS. min kjære lysholm kompressor.

Til opplysnigng for alle som har litt morro av denne motoren, kompressoren Mazda valgte og bruke er en svensk produsert lysholm skrukompressor. :)
en kompressor som gir de som sitter inni bilen en veldig svak men koselig kompressor lyd fra ca 2900 rpm og opp til ca 4500 rpm.

desverre bruker min litt mer olje en det jeg liker. men det er godt innen normene til mazda.

så hvis noen tilfeldivis skulle vite om et verksted som overhaller kompresorer så ikke nål med og si i fra.
send bildene til meg så skal jeg legge dem ut. gledelig!
92. Mazda MX-3 2.5 V6 <------ Selges i deler
87. Nissan Laurel 3.0 E SGX-T
04. BMW 520ia
User avatar
Xedos6
Posts: 82
Joined: 07 Jul 2006, 15:30
Location: Stavanger, endelig!

Post by Xedos6 »

tor_einar_torp wrote:har nå for morroskyld testet 0-100 på xedosen min.

med full bensin tank flat vei normal, med 14 grader og normal luftfuktighet gjør den 0-100 på 7,9
Det hørtes egentlig mer normalt ut enn 9,5 som dinside.no oppgir. Ettersom 2,5-literen passer rett oppi Xedos 6, så gjør vel også denne det? 211 hk fordelt på under 1200 kg skulle ha vært noe, selv om det sikkert hadde blitt en del torque steer med slike krefter. Hvordan er det på din?

Er så mye jeg har lyst til å gjøre med bilen, men det forblir vel med drømmen når jeg nå nylig kjøpte leilighet...
97 Xedos 6!
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

Xedos6 wrote:
tor_einar_torp wrote:har nå for morroskyld testet 0-100 på xedosen min.

med full bensin tank flat vei normal, med 14 grader og normal luftfuktighet gjør den 0-100 på 7,9
Det hørtes egentlig mer normalt ut enn 9,5 som dinside.no oppgir. Ettersom 2,5-literen passer rett oppi Xedos 6, så gjør vel også denne det? 211 hk fordelt på under 1200 kg skulle ha vært noe, selv om det sikkert hadde blitt en del torque steer med slike krefter. Hvordan er det på din?

Er så mye jeg har lyst til å gjøre med bilen, men det forblir vel med drømmen når jeg nå nylig kjøpte leilighet...
jeg har tenkt tanken på en miller i en xedos 6 ja, og det virker som en kul ide, og ja den skal påsse rett inn den, bare og ta med elektronikken og slit tull ;)

ved fult pådrag så er det merkbart att bilen vil til høyere.. men det er bare og holde igjen litt det, så kakn selvfølgelig klare og leve med det.

har lyst på en miller motor til, så jeg kunne gjort litt mer med den, byttet reimhjul på kompressor ett lite chipp, litt anderledes eksos. +++
men vil ha en motor som jeg kan bruke tid på og total renovere først så jeg vet hvordan den er tenknisk.

jeg vet ikke hvor lette de er og oppdrive brukte jeg??
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

omsider noen bilder av bilen min og et par i ett motorrom som trenger en vask ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

forresten, er det noen her som kan hjelpe meg litt, ønsker med inderlig en norsk eller engelsk instruksjonsbok til min kjære Xedos 9
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
mortenf
Posts: 521
Joined: 16 Aug 2006, 19:29
Location: Trondheim

Post by mortenf »

Finnes desverre ikke instruksjonsbok til disse! I alle fall ikke på norsk eller spesifikt til Xedos. Ta et søk på millenia på ebay, kanskje du finner noe der..
1983 RX7 12AT 506 RWHP
2001 Hiace
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

mortenf wrote:Finnes desverre ikke instruksjonsbok til disse! I alle fall ikke på norsk eller spesifikt til Xedos. Ta et søk på millenia på ebay, kanskje du finner noe der..
det finnes xedos 9 instruksjons bøker, jeg har en på tysk. og de har i følde forige eier på bilen til min bror vært og få på norsk. men samme det en millenia gjør samme nytten det.
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
ingar81

Deler, motorer, girkasser og ekstrautstyr til Xedos/millenia

Post by ingar81 »

skal du ha deler til din Xedos, så ta en titt på http://www.ebay.com
eller

http://motors.search.ebay.com/mazda-mil ... sacatZ6028

her finner man som regel det man er på jakt etter, søk på mazda millenia
i søkefeltet og det som er tilgjengelig for øyeblikket kommer opp.

kan i mange tilfeller lønne seg å bruke noen uker på å leite/vente på at ting skal dukke opp her i stede for å handle fra mazda.

:D
User avatar
Xedos6
Posts: 82
Joined: 07 Jul 2006, 15:30
Location: Stavanger, endelig!

Post by Xedos6 »

tor_einar_torp wrote:jeg vet ikke hvor lette de er og oppdrive brukte jeg??
Vel, lykke til er vel alt jeg kan si. I hvert fall i Norge. På mobile.de derimot, der er det en del, faktisk også en del av din bil 2,3 Xedos 9. Skulle jeg byttet bil i dag tror jeg faktisk jeg hadde kjøpt samme bil på nytt. Kanskje et par år nyere enn 97-modell jeg har nå, samt med A/C-anlegg, er vel det eneste jeg savner i bilen tror jeg.
tor_einar_torp wrote:forresten, er det noen her som kan hjelpe meg litt, ønsker med inderlig en norsk eller engelsk instruksjonsbok til min kjære Xedos 9
Har nå i over et år prøvd å fått tak i norsk eller engelsk instruksjonsbok til min 6er, ikke akkurat lett det gitt! Har prøvd en rekke Mazda-forhandlere uten hell i hvert fall!

Vi skulle nesten hatt Xedos-treff engang, hadde sikkert blitt minstre biltreffet som har vært i Norge noensinne :P
97 Xedos 6!
tor_einar_torp
Posts: 41
Joined: 10 Sep 2007, 12:30
Location: Østfold

Post by tor_einar_torp »

Xedos6 wrote:
tor_einar_torp wrote:jeg vet ikke hvor lette de er og oppdrive brukte jeg??
Vel, lykke til er vel alt jeg kan si. I hvert fall i Norge. På mobile.de derimot, der er det en del, faktisk også en del av din bil 2,3 Xedos 9. Skulle jeg byttet bil i dag tror jeg faktisk jeg hadde kjøpt samme bil på nytt. Kanskje et par år nyere enn 97-modell jeg har nå, samt med A/C-anlegg, er vel det eneste jeg savner i bilen tror jeg.
tor_einar_torp wrote:forresten, er det noen her som kan hjelpe meg litt, ønsker med inderlig en norsk eller engelsk instruksjonsbok til min kjære Xedos 9
Har nå i over et år prøvd å fått tak i norsk eller engelsk instruksjonsbok til min 6er, ikke akkurat lett det gitt! Har prøvd en rekke Mazda-forhandlere uten hell i hvert fall!

Vi skulle nesten hatt Xedos-treff engang, hadde sikkert blitt minstre biltreffet som har vært i Norge noensinne :P
hehe, har allerede tysk intruksjons bok. men vil ha en som jeg forsår litt bedre.

xedos treff ja. hadde vært noe det. :lol:
96 mod Xedos 9, 2.3L miller utgave med 211hk.
Post Reply