Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Bilder, filmer eller lignende av biler, ting og tang...
psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Sun 16 Feb 2014, 20:48

Ny på forumet her, vet ikke hvordan interessen for veteran-Mazdaer er her men tenkte å legge ut litt info og bilder om min ferske veteran.
Savner en egen kategori for veteranmazda/prosjekttråder utenom teknisk på dette forumet.
Hvis noen har tips til andre norske forum/sider med Mazda veteranbiler så sleng de ut :)

Etter det jeg har blitt fortalt har bilen stort sett vært i samme familie siden ny og dermed blitt tatt meget godt vare på opp igjennom årene. Jeg kjøpte bilen for ca. 4 år siden bare for å ha en billig mellombil en periode. Jeg har også hatt mazda GC tidligere og har dermed gode erfaringer med disse, og synes også det var litt moro at det var en coupè, noe jeg tror er ganske sjeldent å finne nå for tiden i Norge. Iallefall i denne tilstanden.
Vel, jeg brukte bilen gjennom sommeren og bilen fungerte upåklagelig. Rett og slett veldig godt å kjøre, finner meg utrolig godt til rette med disse bilene, selv i dag. Gode seter, tøft dashbord, perfekt sittestilling (for meg iallefall) og god sikt.
Etterhvert så nærmet vinteren seg, og jeg begynte å tenke om jeg virkelig ville utsette denne bilen for saltet på trønderske veier. Skulle jeg drite i det og bruke opp bilen, skulle jeg selge den? Til slutt valgte jeg å sette den bort inntil videre. I en tørr og luftig garasje på en gård i nærheten. Og der ble den sannelig stående. Jeg bestemte meg for å ta den i bruk når den ble veteran, og jeg har gledet meg lenge til å få den ut til våren. Men med den "vinteren" vi har i trøndelag for tiden så ble det sannelig til at jeg bestemte meg for å ta den ut i dag :D

Etter mye flytting av campingvogner, tilhengere og diverse annet skrot fikk vi lirket bilen frem, fylte på en god skvett med fersk bensin, monterte nyladet batteri og vrei om tenningen. Motoren gikk rundt men startet ikke. Prøvde med startgass og da fyret den tvert, så problemet var bensintilførselen. Vi fikk dyttet bilen utav garasjen og jeg satte til nedover en bakke, men fortsatt ingen reaksjon. Det ble slepetau hjem til min egen garasje og flere forsøk på rullstart under slepeturen uten reaksjon. Når vi kom hjem til meg, koblet vi av slangen fra bensinfilteret inn til bensinpumpa og satte slangen i en kopp ren, fersk bensin. Etter en del kinning forsvant hele koppen med bensin inn i gasseren og motoren startet og gikk som en drøm. Deretter ble det nytt bensinfilter, sette tilbake slangene og da var den i gang, gitt :D Kjørte en prøvetur i nabolaget og alt ser ut til å fungere bra, bortsett fra at bremsene må få gått seg til litt.

Fikk seg en kjapp vask så lagringsstøvet ble fjernet før den står i min egen garasje inntil videre. Det jeg planlegger å gjøre nå er selvfølgelig bytte av alle væsker og filter samt tennplugger, en skikkelig rubbing og polering, litt rustflikking her og der på små flekker og litt rustbehandling av hulrom, dører osv med linolje, samt tectyl i hjulbuer, bremserør osv. Deretter må jeg se over den teknisk og kjøre på EU-kontroll for å se hva dommen er blant fagfolk og forhåpentligvis få på skilt. Deretter må det vel byttes registerreim og muligens bakre eksosanlegg. Så blir det kosekjøring på finværsdager i vår og sommer til diverse bilarrangement i nærområdet.

Litt info om bilen:

1984 Mazda 626 2.0 GLX Coupè (GC). 102hk forgassermotor. Kmstand: 140.000km.
Utstyr: Sportsseter med masse justeringsmuligheter, bla justerbar sidestøtte og korsryggstøtte. El vinduer foran, el vinduer bak (vippefunksjon), sentrallås, varme i begge forstolene, girskiftindikator og varsel om for mye gasspådrag i hvert gir (ifht. bensinforbruk).
Kanskje ikke så imponerende utstyrsliste i dagens målestokk akkurat, men ganske bra i 1984 vil jeg tro. Det som er litt merkelig er at den mangler utstyr som servo og automatchoke, noe man skulle regne med at den hadde siden den har såpass mye annet utstyr.

Slenger med noen bilder her. Hvis det er interesse for det så kan jeg følge opp tråden med oppdateringer og flere bilder etterhvert som jeg får polert og mekket litt :wink:

Bilder fra lagringsgarasjen:

Image

Image

Montering av batteri:
Image

Ned i enden av bakken, vil ikke starte..
Image

Men hjem skal den!
Image


Etter en kjapp vask
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ikke nyvasket innvendig...
Image
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

User avatar
Mexos
Gear Head
Posts: 1163
Joined: Fri 23 Sep 2005, 10:24
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by Mexos » Sun 16 Feb 2014, 20:50

Tøff GC :-) Er ikke mange igjen av disse. Liker godt at bilen er hvit og, det får den til å se enda mer strøken ut :-)
Hatt litt av hvert. Driver å tester litt tysk for tiden.

User avatar
mazdagal
Posts: 27
Joined: Sat 27 Jul 2013, 23:40
Location: sauda

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by mazdagal » Mon 17 Feb 2014, 02:24

hei.. flott vogn. og kjekt å se.. ikke mange av disse å se nå lengre.. blir kjekt å følge med på tråden.. :lol:
eier av
mazda 6 02 mod
mazda 626 81 mod

User avatar
ArildM
Posts: 235
Joined: Thu 03 Nov 2011, 20:32
Location: Stjørdal

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by ArildM » Mon 17 Feb 2014, 20:56

Kul bil :)
- 1991 GTX Sedan
- 1987 MR2 AW11
- 1975 Corolla KE30

psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Wed 19 Feb 2014, 23:45

Takk for positive kommentarer. Dette ser nok ut til å utvikle seg til en liten prosjekttråd..

Fått opp bilen på bukker i dag og siden den forrige 626`en jeg hadde havarerte totalt pga MYE rust i støtdempertårn venstre bak og rett og slett revnet, så var dette det stedet jeg først sjekket. Og det så IKKE bra ut i det hele tatt :( Bildene taler vel for seg..
MEN, har allerede snakket med en kompis som sveiser og han skulle fikse dette så det blir vel gjort i løpet av de første ukene nå :)
Kommer tilbake med flere bilder når skaden er utbedret og jeg starter på noe annet :)

Image

Image

Image

Image
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

vidar
Posts: 546
Joined: Sun 05 Mar 2006, 17:24

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by vidar » Thu 20 Feb 2014, 21:50

Detta fixer du :D

psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Sat 22 Feb 2014, 18:08

Har ribbet bagasjerommet, fjernet alle kabler, tatt av dørtrekket venstre side bak, samt hele baksetet er ute. Så da skal det være klart til sveising, som kommer til å skje i løpet av neste uke :) Fikk også byttet olje og oljefilter i dag, samt byttet bateripolene.

Slenger ved noen bilder.


Ribbet:
Image

Resten av bagasjerommet så forbausende bra ut, omtrent ikke en rustflekk å se.
Image

Image

Image

Image

Resten av bilen ser også bra ut, bortsett fra noe rust bakre delen av dørstokken venstre side som jeg skal fikse.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Slenger ved et bilde av motorrommet også. Rimelig støvete nå men skal få seg en grundig vask. Ingen rust å spore her heller, tilogmed plata under batteriet så veldig bra ut.
Image
Last edited by psyfoon on Tue 25 Feb 2014, 13:00, edited 1 time in total.
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

SondreSkj
Posts: 610
Joined: Sat 17 Feb 2007, 21:37
Location: Molde
Contact:

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by SondreSkj » Sun 23 Feb 2014, 08:00

Du store alpakka! Her har du virkelig en flott bil. Syns dette er flotte biler. Gode å kjøre er de også, og til å ha kun 102 hk er de jo overraskende friske også :-]
HBCosmo.com
https://www.facebook.com/groups/39360486903/ The Mazda Cosmo, 929 HB and Luce Community on Facebook

http://500px.com/skjolsvik
'00 MB E220 CDI
Solgt!...VW Golf MkV
Mazda 929 HB 2.0i
Mazda 929 HB 2.0i Delebil
Solgt!...Mazda 626 2.0-16v GD 1988
Solgt!...Mazda 626 2.0lx / GC 1987

psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Sun 23 Feb 2014, 08:17

Takk for det :-) Dette er nok en av de bedre eksemplarene ja :-) Han som skal hjelpe meg å sveise rusten har jobbet med bil i over 10år og så over hele bilen for rust og sa at han har sett biler som er 3-4år gamle som ser værre ut enn denne :-)
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Mon 24 Feb 2014, 22:53

DA... Har vi begynt på støtdempertårnet bake. Når det ble slipt ned så ble det avdekket mer rust så det ble ganske mye som måtte kappes bort. Men like greit å gjøre det ordnetlig når man først er i gang. Tilpasning av plate og sveising blir onsdag eller torsdag, legger selvfølgelig ut bilder av dette også :) Det er bittelitt rust i skjøten på dempertårnet på høyre side også, men dette er kun begynnende overflaterust så jeg skal pusse ned det og ha på skikkelig rustbeskyttelse så dette ikke får utviklet seg.

Noen bilder av kveldens jobb:

Image

Image

Image

Image
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Wed 26 Feb 2014, 06:37

Etter en lang kveld/natt i garasjen har vi fått sveiset inn plata :D
Nå gjenstår det bare å få behandlet stålet. Noen som har idèer til hvordan dette kan gjøres best mulig?
Lett sliping, vanlig grunning, lakk, spraytectyl, smøre karosserikit over sveisen på innsiden og tectyl over på utsiden? Er mest usikker på hva første strøket bør være for å gi best mulig beskyttelse. Er det bedre å smøre Hammerlakk-maling rett på stålet istedenfor grunning og lakk, eller noen som har noen gode forslag?

Image

Image
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

SondreSkj
Posts: 610
Joined: Sat 17 Feb 2007, 21:37
Location: Molde
Contact:

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by SondreSkj » Wed 26 Feb 2014, 23:26

Bra jobba!

Det første du bør gjøre er å slipe/pusse over sveisene. Ikke for at de skal bli fine men for å få vekk grumset. Det blir fort endel skitt og lignende i sveisen som ruster uhyre fort!

Bruk denne grunningen, tre strøk. Får den hos bla BilXtra...
Image

Etter grunningen brukte jeg vanlig lakk/maling over igjen. Har ikke kommet igjennom noe ny rust med meg etter denne runden iallefall.


Edit: Du kan godt bruke karosserikitt i tillegg ja. Jeg brukte det på noen steder etter lagene med grunning.
HBCosmo.com
https://www.facebook.com/groups/39360486903/ The Mazda Cosmo, 929 HB and Luce Community on Facebook

http://500px.com/skjolsvik
'00 MB E220 CDI
Solgt!...VW Golf MkV
Mazda 929 HB 2.0i
Mazda 929 HB 2.0i Delebil
Solgt!...Mazda 626 2.0-16v GD 1988
Solgt!...Mazda 626 2.0lx / GC 1987

psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Thu 27 Feb 2014, 05:38

Tusen takk for tipset :-) Moro at du anbefalte den der, det er faktisk den jeg har hatt som førstevalg etter litt nettsurfing i gårkveld ;-) Da ble jeg enda sikrere på at dette er rett valg :-) Er jo veldig lufttett denne epoxyen. Ingen luft, ingen rust ;-)
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Tue 04 Mar 2014, 09:26

Da har jeg fått lagt på 3 lag med Hagmans Stålplast. Jeg skal nå la det herde i minst 1 uke så jeg er helt sikker på at det er helt tørt. Innvendig kommer jeg til å smøre på karosserikit rundt sveiseskjøten, slik det er gjort originalt. Deretter kommer jeg til å male over med et par strøk med hvit hammerlakk.
Utvendig, altså inni hjulhuset, kommer jeg også til å smøre på karosserikit rundt sveiseskjøten, etterfulgt av flere lag med Hagmans spray-"tectyl". Til slutt smører jeg på flere gode lag med Hagmans "tectyl"-masse.

Jeg kommer også til å sprøyte inn linolje i kanalene, rustbeskyttende oljebasert voks i dører osv.. for deretter å spraye på noen lag med spray-"tectyl" på dørstokkene. Kommer også til å legge på et nytt lag tectyl i alle hjulhus, samt på undersiden av bilen.
Deretter blir det en grundig vask i bagasjerom, samt innvendig behandling med oljebasert voks i utsatte skjøter osv. Så blir det å montere alt interiør sammen igjen, bytte bremserør bake, bytte all bremsevæske samtidig, og montere sammen fjærben. Så blir det en grundig innvendig vask/rens, samt vask av motorrom. Til slutt en skikkelig runde med utvendig maskinpolering og ordentlig voks.
Så jeg har noen ukers arbeid igjen enda før jeg kjører bilen til EU-kontroll og håper det går bra :)

Har dessverre ingen bilder å forevise akkurat nå, men kommer til å legge ut etter hvert :)

Kan også nevne at jeg har fått taki noen ganske pene 15" felger av en lokal Mazda-entusiast her, tror de kommer til å passe bilen bra. Blir å ha 195/65 dekk på de. Bilder kommer selvfølgelig når felgene er i hus :D
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

psyfoon
Posts: 22
Joined: Sun 16 Feb 2014, 18:10

Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Post by psyfoon » Wed 05 Mar 2014, 16:06

En liten update til.. Som bildene lenger opp i tråden viser var det noe rust i bakre del av kanalen på førersiden. Jeg pusset ned dette og fant ut at det var hull gjennom kanaldekselet, så jeg skar ut den rustne delen. Selve bærebjelken så heldigvis helt fin ut.

Jeg laget meg en mal i papp og fikk tilpasset og bøyd til en ny plate til å passe over hullet. Kanaldekselet er så tynt at det er håpløst å sveise på, derfor valgte jeg å bruke karosserilim. Klemte på et godt lag rundt kanten på den nye plata og presset den på plass, brukte skrutvinger og diverse patenter for å få press på den. Tørket av overflødig karosserilim rundt kanten så nå får den stå og herde. Ser ut som det ble meget bra og knapt synlig etter jeg får hatt på tectyl over platen.

Image
84 Mazda 626 Coupè
72 BMW 1602
71 BMW 2500 (2800)
99 Toyota Avensis 2.0 Sol
04 Volvo V70 2.0T
X: 77 Mazda 818 DeLuxe
X: 84 Mazda 626 2.0 LX Combi
X: 94 BMW 525iT
X: 96 BMW 316ic
X: 02 BMW 318iT
X: 87 BMW 518i
X: 97 Volvo 850 stv.
X: 88 Honda Accord 2.0EX
X: 95 BMW 525TD
X: 85 BMW 320i

Post Reply