Re: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè - FERDIG!!
Posted: 11 Mar 2014, 22:48
Ganske lite respons å få her, men jeg fortsetter tråden alikevel.
I kveld har jeg brukt tiden i garasjen. Epoxyen har fått tørket en ukes tid så jeg er sikker på at den er gjennomherdet.
Jeg har smurt på sort karosserikit i plateskjøtene rundt støtdempertårnet i begge hjulhusene, og hvitt karosserikit i skjøten på innsiden der vi sveiset. På denne måten blir det seende tilnærmet originalt ut på innsiden siden det er brukt slik kit originalt på bilen.
I tillegg har jeg boret opp nye hull til dørstokkene (de gamle var for små for de karosseripluggene jeg hadde) og sprutet inn store mengder med linoljebasert rustbeskyttelse, for deretter å plugge igjen hullene. I tillegg har jeg gått over innsiden av dørene, panser og bagasjelokk fra dreneringshullene og brukt tynn, lysbrun oljebasert rustbeskyttelsesmiddel på sprayboks. Jeg har også vasket sidebrønnene i bagasjerommet og hatt på godt av sistnevnte middel nedi der, samt rundt sveisen på innerskjermer og innsiden av bensinpåfyllingsstussen. Grunnen til at jeg ikke brukte det linoljebaserte rustmiddelet i dører og bagasjerom er at det rett og slett lukter tran så vil helst ikke ha den lukta inni bilen Men jeg er overbevist om at linolje er noe av det beste i forhold til rust.
Har tettet et par små hull i eksosen med eksospasta, egentlig bare midlertidig for å få den gjennom EU-kontroll. Må nok uansett bytte eksosanlegget snart.
Jeg har også fått malt et par strøk med sort hammerlakk på bremsetromlene bak, slik at de ser litt penere ut siden felgene jeg skal ha på blir noe åpne. Den nye karosseriplaten jeg lappet hullet i dørstokken med har også fått seg et strøk hammerlakk. Mye småting på gang her, men prøver å gjøre ting så grundig som mulig og slike ting tar også en del tid selv om de ikke vises.
Jeg skal la karosserikittet tørke godt i noen dager nå før jeg går på med slagfast spray-tectyl og deretter smøretectyl i hjulhusene. På innsiden av støtdempertårnet der det ble sveiset tenker jeg å ha på 2 lag med hvit hammerlakk. Deretter er det bare å begynne å montere sammen interiøret, fjærbein osv igjen
I kveld har jeg brukt tiden i garasjen. Epoxyen har fått tørket en ukes tid så jeg er sikker på at den er gjennomherdet.
Jeg har smurt på sort karosserikit i plateskjøtene rundt støtdempertårnet i begge hjulhusene, og hvitt karosserikit i skjøten på innsiden der vi sveiset. På denne måten blir det seende tilnærmet originalt ut på innsiden siden det er brukt slik kit originalt på bilen.
I tillegg har jeg boret opp nye hull til dørstokkene (de gamle var for små for de karosseripluggene jeg hadde) og sprutet inn store mengder med linoljebasert rustbeskyttelse, for deretter å plugge igjen hullene. I tillegg har jeg gått over innsiden av dørene, panser og bagasjelokk fra dreneringshullene og brukt tynn, lysbrun oljebasert rustbeskyttelsesmiddel på sprayboks. Jeg har også vasket sidebrønnene i bagasjerommet og hatt på godt av sistnevnte middel nedi der, samt rundt sveisen på innerskjermer og innsiden av bensinpåfyllingsstussen. Grunnen til at jeg ikke brukte det linoljebaserte rustmiddelet i dører og bagasjerom er at det rett og slett lukter tran så vil helst ikke ha den lukta inni bilen Men jeg er overbevist om at linolje er noe av det beste i forhold til rust.
Har tettet et par små hull i eksosen med eksospasta, egentlig bare midlertidig for å få den gjennom EU-kontroll. Må nok uansett bytte eksosanlegget snart.
Jeg har også fått malt et par strøk med sort hammerlakk på bremsetromlene bak, slik at de ser litt penere ut siden felgene jeg skal ha på blir noe åpne. Den nye karosseriplaten jeg lappet hullet i dørstokken med har også fått seg et strøk hammerlakk. Mye småting på gang her, men prøver å gjøre ting så grundig som mulig og slike ting tar også en del tid selv om de ikke vises.
Jeg skal la karosserikittet tørke godt i noen dager nå før jeg går på med slagfast spray-tectyl og deretter smøretectyl i hjulhusene. På innsiden av støtdempertårnet der det ble sveiset tenker jeg å ha på 2 lag med hvit hammerlakk. Deretter er det bare å begynne å montere sammen interiøret, fjærbein osv igjen