Virus..

Ris, ros, kommentarer og forslag til webmaster.
Post Reply
User avatar
miatapowers
Gear Head wanabe
Posts: 918
Joined: 23 Apr 2008, 11:58
Location: Odda

Virus..

Post by miatapowers »

Sliter siden med noe virus eller, får masse alarmer når eg er på mazda sidene, pop opp over alt, er kun mazda ogn eg får dette, miataforumet er fint, ebay også.. :D det er pop opp av all slags reklame møl...
2008 BMW E88
2012 VW Caddy Maxi
1992 Mazda Mx-3 med GTX/GTR Motor og Haltech datasprut..
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Re: Virus..

Post by frode »

miatapowers wrote:Sliter siden med noe virus eller, får masse alarmer når eg er på mazda sidene, pop opp over alt, er kun mazda ogn eg får dette, miataforumet er fint, ebay også.. :D det er pop opp av all slags reklame møl...
Jeg får ikke noe reklame.
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
User avatar
gelerium
Posts: 127
Joined: 19 Jul 2008, 00:03

Re: Virus..

Post by gelerium »

er ikke mazda ogn som gir deg popupsene, ser ut som du da har vært inne på en side som har innstalert en soft "boot" eller en "trojan" som legger seg i internett browseren din. Denne kan reagere med å "lese" innholdet på siden du er inne på og poppe opp med en rekke reklame som er relatert til siden du er inne på. Den kan også poppe opp med en rekke reklame relatert til den siden du var inne på da dette ble innstalert.

Etter 7 år i data bransjen anbefaler jeg dette:

Slå av virus programmet du bruker idag, hent ned http://download.cnet.com/1770-20_4-0.ht ... =downloads hvis du ikke har det. Det er ett "virus" program som fjerner boots og trojaner... er gratis og er til å stole på.

Etter det er hentet ned og har oppdatert seg kjør en full scan og slett alt den finner. ( er ikke skadelig å slette noe av det denne finner med mindre du jobber med programmet 3D studio max eller Maya 3D )

Når dette er gjort anbefaler jeg at du henter ned Mozilla Firefox på http://www.mozilla.com deretter legger til plug-innen ABP som blokker ALL reklame på nettet:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865


Husk gjør dette i riktig rekkefølge hehe ;) Du skal nå være kvitt problemet ditt og vil ikke treffe på det igjen i framtiden...
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Virus..

Post by biXen »

Og etter at alle innstallerer reklameblokkeringer så vil nettsider slutte å drive seg selv og du får bare sider som er helsponsa med helsides design, yummy.

Nei, installer heller et bra virusprogram og la det være med det. Hvis du må ha mer så anbefaler jeg heller Spybot Search and Destroy. Ad Aware er så overkommersialisert at man begynner å lure hvilken side de er på.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
gelerium
Posts: 127
Joined: 19 Jul 2008, 00:03

Re: Virus..

Post by gelerium »

Ad aware har ikke noe med nettsidene du er inne på å gjøre... Ad Block Pluss har noe med sidene man er inne på å gjøre... Adblock fjernere reklame DU selv velger er reklame... For eks. eldre maskiner takkler ikke flash reklame da dette krever mye av prosessoren, da kan du blokkere flash reklame ved å trykke høyre muse knapp og velge "Block this AD"... Problemet er at mange som bruker Ad block plus, velger ferdige lister som blokker en rekke funksjoner på bla. norske sider...

Forslagene du gir vil ikke hjelpe ham med problemene hans da det ikke er virus, ett virus program fjerner virus som er små applikasjoner som sletter filer, eller endre BIOS instillinger ( er kun ute etter å ødelegge maskinen ) Trojaner er små programer som åpner "hull" til maskinen din og gjør at folk kan bruke maskinen din som lagrings plass eller henter ut informasjon eller ta over maskinen (har man en nyere router er det kun ett få tall trojaner du kan møte på som kan klare dette), eller plasserer reklame boots. Boots er små programmer som kan instalere seg i andre programmer Bla. Internett Explorer som gjør som trådstarter sier popper opp med reklame på sider det orginalt ikke\ er reklame.


Til slutt for å forklare hva Ad Aware er:

Er ett program som fjerner slike trojaner, boots og cookies som ligger på maskinen ( kommer disse opp ett stort nok antall kan de gjøre maskinen din tregere ) man kan få en rekke slike instalert på maskinen uten at de faktisk gjør det de er instalert for (Virus programmer holder dem igjen osv, men virus program fjerner dem ikke)
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Virus..

Post by biXen »

Jeg vet hva trojan er, har holdt på med PCer i en del tiår, og trojan er et virus i den definisjonen virusprogrammer fungerer med og et skikkelig virusprogram tar også alt som er på nettsider og i epost leseren din fordi de leser eposten før du gjør det. Hvis man sier ja til masse rart eller ikke oppdaterer nettleser og Windows osv. så er man uansett sårbar samme hva man har.

Faktum er at man knapt trenger noe som helst program om man er litt forsiktig og oppdaterer programmene man bruker. Adblock og den slags er bare dødvekt i min mening, det eneste de gjør for forsiktige folk er å gnåle om noen cookies som jeg ikke bryr meg noe om. Man trenger en skikkelig virusbeskyttelse og that's it. PC Cillin, Avast eller noe annet lett nok, ellers svir det mer i daglig bruk enn det gjør positivt, som f.eks. Norman og Norton.

Men det får hver gjøre seg opp sine egne meninger om, jeg har brukt PC sin 1986 og aldri hatt virus ufrivillig.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
Post Reply