Min mazda 626 lx GD

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

Her er min mazda 626 89mod lx,denne er så og si rustfri det er litt rust i hjulbrønnene bak men det er så å si ubetydelig,dette blir tatt innen noen dager,interiøret er strøkent men fikk ikke tatt bilde av det i dag i og med den er blitt brukt som lagringsplass til et annet prosjekt.
Planer med denne bilen er først og fikse noen feil etter eu kontroll.
de feilene er:
parkprems dårlig virkning
forskjellig bremsekraft større en 50prosent:nye bremsebond klosser og bremseveske innkjøpt skal byttes
alle støtdempere må byttes,2 har jeg byttet.
speedometer wire må byttes.
planer etterhvert:
lakke støtfangerene i samme farge,få meg en orginal spoiler og leppe i fronten.
har noen 18t felger liggende som kansje skal på bilen må bare få sjekket at de passer.
skal hente meg delebil over helgen,denne har glx interiør dette skal flyttes over håper alt passer over i og med den er en stv.

ble ikke de beste bildene.
skal ta flere etterhvert.
Image

Image

Image

Råd og kommentarer tar jeg godt imot.
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Banja »

Den ser fin ut den der Reodor :) Crownen i bakgrunnen er heller ingen dum bil, tvertimot.
Du vil nok få endel monteringsarbeid når du skal montere GLX utstyret, men jeg tror du klarer det uten store problemer.
Jeg er litt usikker på om innmaten i dørene på LX'en har feste for elvinduer, dvs heismotor. Kanskje må du også bytte selve glassene.
Hold oss underrettet da om fremgangen og hva du får til og om du får problemer ?
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

He he joda har fått begynt og det var litt av ett arbeid.ribba delebilen i går så nå har jeg fult av deler :)
Er helt ferdig med døra på førersiden fremme alt glx utstyret passa over i gl døren var akkurat samme greia vinduet og,det som var vanskeligst var og legge ledning fra døra og inn i bilen ellers gikk alt bra.nå har jeg sentrallås elvindu elspeil og de fine dørtrekket.alt funka uten og montere noen extra rele/sikring ble litt forfær over det.
Har nå begynt og flytte over rattstammen det var tiltratt på glxn så det må over.
skal se om jeg får lakt ut noen bilder senere i kveld.
foresten er det noe jeg må være ops på når det gjelder bytting av rattstamme ble litt usikker på leddene som står helt nederst på snekka er det samme hvordan vei man monterer de?

takker for svar
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

Da er jeg så og si ferdig med glx interiøret har bytta over så og si alt,fikk tatt noen bilder glemte av og ta bilder så det ble dessverre ikke så bra før og etter bilder.
alt funker det eneste er at elvinduet på førersiden lager noen smelle lyder når vinduet går ned er det noen som vet hva det kan være?skal demontere døra på nytt og fikse dette etterhvert.
så var det dørhåndtaket på førersiden innvendig,det virker ikke som det tar hver gang altså får ikke opp døra+at døra ikke går helt inntil er det noen justeringer inne i døra?
Selve monteringen var egentlig veldig enkel alt var ferdig opplagt inne i bilen var bare og finne ledningen og plugge på til el vinduene og speilene.
Sentrallåsen måtte jeg bytte hele låsen på førersiden og montere et rele på en laus ledning som lå rett atme sikkringsboksen inne i bilen,dørene og vinduene er akkurat de samme på manuel og el vindu så det flyttes lett over.
Tiltrattet er montert alle leddene fra tannstangen og opp er flytta over.
Forsetene er montert kommer bilde etterhvert.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det ser noe bedre ut med glx interiøret.flere bilder kommer
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

Image

Image
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Elanzer »

vil anbefale og lakke listene og fangerene ja, og svart lippe og svart lita vinge på bakluka, med noen 17/18" felger, blir flotte bilder da ;)
hadde en helt lik før, med 17" felger, hadde ikke leppa foran men...

Lykke til, savner de bilene :)
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Banja »

Ser man det, gutten har laget seg en GLX og fått det bra til også.
Du skriver at dørlåsen i førerdøra 'glipper' på innvendig åpner av og til. Samme problemet hadde jeg for en tid siden. Ikke nå lenger. Ta av trekket, monter innvendig åpner. Bruk et skrujern til å 'lukke' døra. Dvs. klikk igjen låsen med døra åpen.
Så prøver du å åpne med innvendig åpner samtidig som du legger hodet inntil døra og ser hva som skjer med låsen inni døra. Å bruke speil er lurt. Da vil du se at innvendig handtak ikke klarer å dra nok til at låsen utløses og du vil også kunne se hvor problemet er. Jeg tok ut låsen fra døra og sveiset på en liten 5mm's mutter for å bygge på og fjerne slakken.
Det har fungert utmerket hos meg ett par år nå.
det kan sikkert være vanskelig å forstå helt ut hva jeg mener, men det virker til at du er oppegående og finner ut av problemet.
Lykke til med 'ny' bil :):):)
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

Takker for tipset med låsen fikk sveisa i går det ble perfekt:-)
Elanzer har du bilder av mazda 626n din hadde vært artig og sett?
Var hos min lokale mazda forhandler og spurte etter frontleppa og spoiler, fikk meg sjokk da jeg fikk vite prisen på spoilern 16000kr :shock: , han sa det var en måte å si at de ikke ville ha bestilling på den.frontleppa kom på 600kr delen den skulle vist være i 2 deler,den blir bestilt etterhvert.
Så lurte jeg på,har montert nye bremsebond bak strammet maks inne i bilen og dessverre vill ikke håndbrekket bli så stramt at bakhjula låser seg, er det noen flere plasser jeg må stramme på eller kan det være feil en annen plass?
Takker For svar
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Elanzer »

ligger en automatstrammer inne i bremsetrommelen bak... er en dings oppi der med noen "tagger" på som den strammer seg selv ved... viss du er heldig så bare åpne opp og still den tilbake, ellers må du ha ny, koster et par hundre tror eg det var...

skal se om eg finner noen bilder :)
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Elanzer »

- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Banja »

Alfa og Omega for å få gode bakbremser i tromlene er å avjustere helt ned skruen på selve handbremsarmen mellom setene.
Så tar du av tromlene, renser for støv. (OBS. asbest) Sørg for at justeringsmekanismen virker, dvs at mutteren på det staget som ligger oppe går lett. Både av og på.
Så monterer du trommelen med oppjusterte band. Det skal være slik at du akkurat får på trommelen.
Begge sider gjøres og justeringen mellom setene tar du tilslutt.
Vips...du har kjempebremser. Jeg forutsetter at bremsewiren går lett frem og tilbake

Her finner du lektyre
http://manuals.wibla.net/mazda/90-92WSM/ChapterP.pdf
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

Takker for rådene :) fikk de til og virke til slutt dessverre var det en slipekant i trommelen som jeg hadde klart og overse så tromlene må byttes,fixet dette midlertidig med vinkelsliperen,nye tromler er bestilt på thansen utrolig billig dær inne.
Fikk bilen eu godkjent i går :) så nå er det bare stell arbeid igjenn.
Elanzer den var utrolig tøff den mazdan 626n ser det gjør seg med lakerte lister støtfangere og speil,skal se ut i uken om jeg får begynt og lakkere.
Bilder kommer etterhvert :)
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

Glemte og spørre om noen vet hvor jeg kan få tak i billige bakhjulslager til magdan tenkte det er liksågreit og bytte det og når man bytter trommlene bake?

Takker for svar.
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

Legger ut et misslykka forsjøk på lakkering av lista + rusta som må tas bak støtfangeren,det er den verste rusten jeg har funnet på bilen hittil.er det noen spessielle plasser disse pleier og ruste?
Ang lakeringen så lurer jeg på om det var for kalt når jeg lakkerte,skal få pussa og lakka på nytt når det blir litt varmere i været,Dessverre har jeg foreløbig ikke noe garage og jobbe i.

Image

Image

Image

Image

Image
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
User avatar
Reodor F
Sykkelreparatør
Posts: 62
Joined: 26 Apr 2011, 11:24
Location: harstad

Re: Min mazda 626 lx GD

Post by Reodor F »

Da har jeg fått bilen på veien da gjenstår bare 18t som jeg må utsette litt må få tak i meg nye dekk,sportspotte,kn filter.

Image

Image

Image

Image

Håper etterhvert og få tak i en 2,0l 16v og sette inn i bilen
Toyota Crown ms65 deluxe 72mod 2,6
Toyota Crown rs60 72mod 2,0l
Mazda 626 gd 88mod 2,0i
Post Reply