Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnett

Teknisk diskusjon, spørsmål og informasjon om de forskjellige typer datasprut
Post Reply
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnett

Post by Zepticon »

Driver å plundrer litt med å koble Megasquirten tin det orginale ledningsnettet i MX6en. Har fått tak i en fin sak med overganger slik at jeg skal slippe å klippe i stykker noe. Men så var det å finne hvilke ledninger som går hvor, og hvilke funksjoner jeg ikke trenger. Etter å ha koblet alt som jeg kan se at jeg trenger har jeg en del plugger på stock ECU som jeg ikke har noen funksjon på MS3en til.

Trenger jeg dem? Det er i hvertfall disse:

Input:
Ignition Switch (Start)
Steering Pressure Sensor
Blower Switch
Stoplight Switch
Rear Window Defroster Relay
Headlight Switch
Throttle Position Sensor (Idle Switch)
Volume Airflow Sensor
A/C Pressure Sensor
DRL relay
Crankshaft Position Sensor No.1 (In Distributor) [NE1-signal]

I og med at det bare er input de over her, så burde de vell være grei å stryke fra listen sant? Ikke at jeg skjønner hvorfor ECU trenger å vite status på varmen i bakruten og om jeg har på lys eller DRL, men det er nå så.

Output:
Purge Solenoid Valve (Canister Purge Solenoid Output)
PRC Solenoid Valve (FPRC Solenoid Output)

Disse er det da værre med, da jeg ikke har anelse hva de er til og hvor de står. Er det noen som vet? Dette er navnene på dem i verkstedsmanualen fra Mazda, og i parantes fra Ford.

Laget meg et lite regneark med oversikten over alle inputs og outputs på ledningsnett, stock ECU, samt MS3 og MS3X.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... TJJT0NDOXc" onclick="window.open(this.href);return false;
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnet

Post by Zepticon »

Etter en liten tenkepause på dass tror jeg kansje at:

PRC Solenoid Valve (FPRC Solenoid Output) er bensintryksregulator? Hvordan skal jeg få programert denne rett? Evt er det anre måter å gjøre det på som bare kutter den fra systemet? :D

Purge Solenoid Valve (Canister Purge Solenoid Output) Har det noe med A/C å gjøre. Og da kansje A/C Pressure Sensor? Altså når signalet fra sensoren dropper under 1V så skal den aktivere Purge?

Eller er jeg heeeeelt på bærtur? Google mener at begge de to solenoidene har med bensinen å gjøre :P
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
1999MX5
Posts: 18
Joined: 02 Mar 2012, 17:27

Re: Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnet

Post by 1999MX5 »

Går greit uten å koble dem til.

PRC ventilen, er der for å minske sjansen for gass lommer i fuelrail under varmstart, men dette er sjeldent et problem uansett. Og i verste fall er bilen litt tungstartet på varmstart.

Purge Solonoid Valve ventilerer kullbeholderen i ventileringsystemet, har aldri hatt noe problem med at denne ikke kobles, men om du opplever mye undertrykk i drivstofftank kan du bare ta av ventilerings slangen fra tanken fra kullbeholderen.

Tommy
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnet

Post by Zepticon »

1999MX5 wrote:Går greit uten å koble dem til.
PRC ventilen, er der for å minske sjansen for gass lommer i fuelrail under varmstart, men dette er sjeldent et problem uansett. Og i verste fall er bilen litt tungstartet på varmstart.
Se der ja, da lærte vi noe i dag også! :D
Det gir jo mening også da testforholdene til denne var kjølevannstemp over 80 grader og lufttemp i innsuget over 75 grader.
Purge Solonoid Valve ventilerer kullbeholderen i ventileringsystemet, har aldri hatt noe problem med at denne ikke kobles, men om du opplever mye undertrykk i drivstofftank kan du bare ta av ventilerings slangen fra tanken fra kullbeholderen.
Tommy
Okay :D takker for svar!
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnet

Post by lassi »

-Ignition switch er vel der for å fortelle at du prøver å dra den igang på starteren. Vet ikke om Ms`en skjønner dette selv når den merker at motoren begynner å gå rundt.
-Blower\AC\Defroster\Lys og alle slike elektriske laster er for at du skal klare å få til stabil tomgang. Dvs at ECU vet hvor mye den må kompensere ettersom hvor stor den aktuelle lasten som kommer på er.

Garanterer at du kommer til å rive deg i håret når bilen kubber på vei inn mot lyskryss fordi du bruker bremsen (bremsekraftforsterkeren - endrer vakuum) eller at radiatorviften starter når du står i ro... Velkommen til den fantatiske verdenen som er datasprut. Får deg veldig fort til å forstå at det faktisk ligger noen timer bak oem ecu programmeringen.

Ikke glem at jeg har en kl31 ecu liggende da... :twisted:
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnet

Post by Zepticon »

Spørsmåler er vell hvor mye slikt jeg trenger om jeg kjører med MAP sensor, da den skal kunne registrere vaccum og endre alt etter som det passer. Uansett så blir det umulig å kjøre MX6en på stock ECU når jeg er ferdig med den ;)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnet

Post by lassi »

Jeg tror du vil trenge input for radiatorvifter, AC og defroster. Evt må du kompensere med høyere tomgang.

Kjører selv med map på mx'en og den er ikke i nærheten av å ha stabil tomgang uten at enrichments for diverse er satt opp. Mye ligger i tuningen av cellene rundt tomgang og den biten er ikke så enkel. Alt endrer seg og etterhvert som motoren blir varm.
Uansett så bør det gå greit å få den til å gå uten disse inputene i første omgang, kan jo sette idle til 8-900rpm istedet for de originale 650.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Kobling av standalone Datasprut mot orginalt ledningsnet

Post by Zepticon »

lassi wrote:Jeg tror du vil trenge input for radiatorvifter, AC og defroster. Evt må du kompensere med høyere tomgang.

Kjører selv med map på mx'en og den er ikke i nærheten av å ha stabil tomgang uten at enrichments for diverse er satt opp. Mye ligger i tuningen av cellene rundt tomgang og den biten er ikke så enkel. Alt endrer seg og etterhvert som motoren blir varm.
Uansett så bør det gå greit å få den til å gå uten disse inputene i første omgang, kan jo sette idle til 8-900rpm istedet for de originale 650.
Tror ikke den kommer til å gå på 650 med de kammene jeg skal bruke :) Men skal ta en prat med folka hos MS og høre hva de anbefaler mtp slikt.
Har tid å plages emd tomgangstuning, da jeg kan gjøre slikt selv :D Værre med det som folk skal ha betalt for å tune :P
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply