Cold Air Intakes: Myth Busted!

Nyheter fra eller om mazda
Post Reply
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by Zepticon »

Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by FIS-X »

Er ikke for at det fungerer, ser fint ut :))
Men som sakt, dersom du plasserer filteret utenfor bilen kan du få 1.7% mer effekt så ligger nok noe i at "CAI" fungerer ;)
User avatar
ArildM
Posts: 235
Joined: 03 Nov 2011, 20:32
Location: Stjørdal

Re: Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by ArildM »

Nice one. Nytt luftfilter er vel mye pga lyden det gir. Mer lyd føles fortere :lol: 8)
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by Zepticon »

Jeg tenker at om politi eller lignende innpåslitne myndighetsrepresentanter finner det for godt å snuse under panseret så blir dem fort lei om de ikke finner et åpet luftfilter engang:) og for noen av oss kan det være veldig greit;)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
ArildM
Posts: 235
Joined: 03 Nov 2011, 20:32
Location: Stjørdal

Re: Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by ArildM »

+1 på den. Hadde ikke vært dumt å hatt orignal luftfilterboks, men gidder ikke å betale for å reversere tilbake igjen da :P
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by janp87 »

Hadde vært litt merkelig om ett filter til 300kr var bedre enn en luftfilterboks designet av ingeniører. Men jeg tror ett skikkelig designet innsug, der man ikke må forholde seg til de rammene som mazda ingeniørene var nødt til (som f'eks lyd, og vedlikeholdsintervaller og produksjonskostnad), så er det mulig å lage ett bedre innsug, som frir opp litt effekt, men det er ikke noe som man uten videre gjør på en lørdagskveld man kjeder seg, og det finnes nok mange enklere måter å få mer effekt.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by biXen »

På f.eks. RX-8 er det heller mot sin hensikt å skifte det ut. Så det er absolutt informasjon som man bør tenke seg litt om. Men mange skifter det jo pga. lyden ja. Selv foretrekker jeg at lyden kommer ut i rørene bak :)
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by Zepticon »

Ja, og det har nok noe med alder og gjør også. For min del i hvertfall, etter at jeg runda 25, så har OEM og at ting skal se orginalt ut steget høyre og høyere på listen :D Som 20åring var det utenkelig :D
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
ArildM
Posts: 235
Joined: 03 Nov 2011, 20:32
Location: Stjørdal

Re: Cold Air Intakes: Myth Busted!

Post by ArildM »

På 323GTXen angra jeg meg på at jeg bytta til anna filter... Men på turbomotoren på 3SGTE er det fremdeles storstas å ha svææært luftfilter synes jeg, snart 30 jeg da :lol: Men det første jeg gjorde når jeg kjøpte den var å ta ut fæl momo girkule og no sånn hvite instrumentklistremerker og kromma metallskinne over instrumentpanelet. Interiøret skal være diskret og OEM :)
Post Reply