To problemer, Startproblemer med varm motor og hvit røyk

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda MX-5
Post Reply
atangen54
Posts: 1
Joined: 28 Oct 2013, 10:04

To problemer, Startproblemer med varm motor og hvit røyk

Post by atangen54 »

Jeg har to problemer med min MX5, jeg vet ikke om disse to er relatert til hverandre, men skriver begge to likevel.

Spec:
MX-5
Karosserikode: NB
Motorkode: ARL
Motoreffekt: 81 KW
1,6 liter
1999mod
Km stand: 180 000km


Problem nr1: Startproblemer med varm motor

Ved ca. 1 av 10 starter er dette et problem og når den da starter går den ikke på tomgang da den ikke går på alle sylindere.
Det varierer fra noen hundre meter opptil 2-3km før den går på alle sylindere.
Dette problemet skjer bare når motoren er varm.
Ofte starter bilen hvis man lar den stå i 15-30 minutter.

For eksempel så kjørte jeg en halvtime ned til oslo sentrum.
Lot bilen stå i ca en halvtime, prøvde å starte den, men fikk ikke start.
Kjørte starter lenge uten å trykke på gasspedal, hører at starteren går, men det virker ikke som den vil starte(akkurat som den ikke får bensin eller tenning). Lot bilen stå ca. 15min. og prøvde igjen og da startet den.

Problem nr2: Hvit røyk når jeg starter bilen om morgenen
Mye hvit røyk ,dette vedvarer i ca. 5minutter. Da går den på alle sylindere. Går fint på tomgang men småfjusker litt ca. de første 200 meter. Dette er kun om morgenen ,ikke senere på dagen.
Når motoren blir varm er den bedre og fjusker ikke. Altså når jeg kjører hjem fra jobben så er det ikke noe tegn til røyk.


Hva jeg har testet og feilsøkt:
Kompresjon er målt, og den er bra.
Har også prøvd å fylle på en flaske med kondensfjerner.

Det siste året er følgende byttet:
- batteri
- plugger
- pluggledninger
- luftfilter
- katalysator
- bensinpumpe og filter
- kamaksel - og veivakselsensor

Målte motstand på coilpack for å se om den var gåen:
- mellom 1 og 4 : 9,7 ohm
- mellom 2 og 3 : 9,57 ohm
Image
Image
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: To problemer, Startproblemer med varm motor og hvit røyk

Post by GTX-Lars »

Kan det være temperatursensoren som stå i bakkant på motor. Den som går til ecu. Veit ikkje om du har to eller tre slike sensorer, men du har isåfall ein stor (kanskje grønn med to ledningar?).

Ang kvit eksos ved oppstart om morgonen er nok berre fuktig luft om morgonen som farger eksosen.
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Post Reply