Bensintrykk 13b

Teknisk diskusjon og spørsmål om Mazda Veteranbiler
Post Reply
Bakkard
Posts: 2
Joined: 28 Jun 2014, 09:09

Bensintrykk 13b

Post by Bakkard »

Lurer på om noen kansje kan hjelpe meg med problem jeg har med min Mazda RX3. Fikk tak i en 13b som vi fikk overhalt og streetportet, etter mye fram og tilbake fikk vi inn motoren og motoren ble "justert" av mekanikerne. Problemet er bare at bilen mister bensin trykk etter ca 2km kjøring. Har montert en facet bensinpumpe bak i bilen og ei litt mindre foran i motorrommet. Noen som har ide om hvilket trykk som skal være og hvorfor dette bare forsvinner. :(
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Bensintrykk 13b

Post by RE-Tek »

Går ut fra at det er snakk om forgasser her, selv om det ikke er spesifisert.

-Hvordan er det konkludert med at bensintrykk er borte etter 2 min ( instrument eller opplevd )
= svar

-hva slags forgaseser, Mazda nicki eller annet som i Weber, dell, oer
= svar

- hva slags pumper, lav / høytrykks, løft eller trykk type, hva er argumentet for 2 pumper
= svar

- benyttes en regulator, evt type, evt returfunksjon eller kun tur
= svar

- type filter og plassering.
= svar
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Bakkard
Posts: 2
Joined: 28 Jun 2014, 09:09

Re: Bensintrykk 13b

Post by Bakkard »

Ja det står en Weber forgasser på her.

Det er montert et manometer på den så det er slik det sjekkes, trykket er fint når den starter. Kan ruse den uten at trykket faller men når jeg har kjørt litt så begynner bilen å fuske og jeg stopper og ruser den og da ser jeg at trykket faller med en gang jeg trykker på gassen, hvis jeg bare venter så går trykket sakte opp igjen.

Pumpa må jeg si at jeg ikke vet hva slaks pumpe det er. Kjøpte den av han som overtalte motoren og han kjørte med slik selv på rx7 rallycross sa han bare, pumpe foran er bare ei biltema pumpe. Hadde først bare den bak men det virket dårlig så prøvde med den lille foran og ble bedre da.

Ja er montert enregulator rett før manometeret og et filter bak mellom pumpa og tank. Tror jeg fikk svart på det meste :) :D
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Bensintrykk 13b

Post by RE-Tek »

Er endel faktorer her i dette oppsettet ditt, denne regulatoren har den en vakumslange tilkoblet, og om så hva slags sted på innsuget er den tilknyttet?
Hva slags trykk viser instrumentet, på Weber så kan det virke med 2-6 psi alt ettersom hva slags areal / størrelse det er på flottør nåleventilen.

Ikke alle filter er laget for å stå " midt i mellom " to pumpe-løsningen du har valgt.

Hvor i landet holder du til, bør være raskest å få orden på bilen om en interessert/egnet person får sett på den lokalt.
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Post Reply