2.0 diesel og DPF-problemer - normaltrykk?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
torgeirendal
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2015, 23:15

2.0 diesel og DPF-problemer - normaltrykk?

Post by torgeirendal »

Heisann.
Jeg har et dieselpartikkelfilter som sannsynligvis er tett. Det fins masse på det store internett som beskriver hvordan man kan prøve å nullstille servicelampe/oljeserviceteller og DPF-teller, men det blir ikke bra etterpå. Derfor:

Hva er normalt trykk over filteret, f.eks ved tomgang og ved 2000 o/min?
Hvis dette er mye over normalen, er neste skritt å demontere filteret og la Kärcheren leke seg litt med det..

På mitt så leser jeg av ca 2 kPa ved tomgang, og 4-6 ved 2000 o/min.
Jeg har prøvd å fylle tanken med lurium (STP sin DPF-rens) og da reduserte trykket seg fra 3 kPa til 2 på tomgang. Men nå går det ikke lenger ned.

Feilmeldingene jeg får opp går på tett filter, og jeg har nullstilt tellerene ved hjelp av 2x og 5x gasspedal-metoden, til glødelampa blinker 2 og 5 ganger.

Tips mottas med takkar og bukkar.
Emuze
Posts: 1
Joined: 15 Aug 2015, 22:58

Re: 2.0 diesel og DPF-problemer - normaltrykk?

Post by Emuze »

Aldri bruk høytrykk spyler på partikkel filteret x)
fint å vite er årsmodel, km stand og om lampa blinker eller lyser konstant. hvor langt har bilen gått siden sist oljeskift, og om det er utført motorolje nullstilling.
torgeirendal
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2015, 23:15

Re: 2.0 diesel og DPF-problemer - normaltrykk?

Post by torgeirendal »

Aldri bruk høyttrykksspyler? Hvorfor ikke? Det er flere i den store verden som har gjort det med hell. (fysisk demontering, spyling med vann gjennom DPF, trykkluft for tørking, montering)

Info:
Bilen er fra 2008 og har passert 124 000 km nå. Den fikk nettopp service hos uavhengig verksted. Jeg har snust rundt på nettet etter tips, og har i etterkant av det nullstilt oljeteller og DPF-teller (håper jeg) via metoden med å jorde testpunkt i motorrom, sette på tenning og trykke hhv 5x gasspedal (nullstille oljeteller)og 2x gasspedal (nullstille DPF-teller). Glødelampa lyser i etterkant som bekreftelse.
Etter at jeg nullstilte oljeteller, står det 0 km siden siste oljeservice ved OBD-avlesning, men hvilken verdi som resettes for DPF er jeg usikker på. Tips?
DPF-lampa blinker, samt at motorlampa lyser. Feilkodene P0242F og P2458 + P2463 ligger inne i systemet.

Mitt nåværende problem, og grunnen til at jeg spurte om normaltrykk:
Jeg er usikker på om jeg har fått nullstilt tellere, eller om det virkelig er fysisk feil på filteret. Derfor vil jeg gjerne vite hva som er normale verdier på trykket over filteret, og gjerne grenseverdiene når feilmelding blir generert. Mazda-verkstedet har som verksted flest, ikke folkeskikk nok til å gi noe svar..
Mazdateknikern
Posts: 8
Joined: 23 Dec 2016, 18:19

Re: 2.0 diesel og DPF-problemer - normaltrykk?

Post by Mazdateknikern »

Det handler ikke om folkeskikk. Det er verdipapirer vi tjener penger på, kan ikke bare levere ut feilsøkningsvarer til alle og enhver.
Men det du bør gjøre er å stikke innom et Mazda verksted for å få nullstilt dette på den ordentlige måten.
Post Reply