Feil på lysstripe frontlys CX5 2015

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
JoBo
Posts: 11
Joined: 20 May 2015, 14:09

Feil på lysstripe frontlys CX5 2015

Post by JoBo »

Hei!
Min CX5 2,2 D Optimum levert mai 2015 har hatt feil på begge frontlyktenes LED-stripe. Den første feilen ble oppdaget etter 2 år da LED-stripen ble uten lys. Fikk byttet hele venstre hovedlyskaster på garanti da det var en feil i LED-lampen som ikke lot seg reparere/bytte. Etter nye 12 mndr dukker det opp samme feil på høyre side. Også denne gangen dekker garantien feilen. Er det andre som har hatt samme feil? Må trolig være en produksjonsfeil fra lykteprodusenten. Er vel ikke vanlig å bytte begge hovedlysene etter 3 år?
Arnulf
Posts: 3
Joined: 04 May 2017, 10:22

Re: Feil på lysstripe frontlys CX5 2015

Post by Arnulf »

Hei.
Jeg har i disse dager mistet lyset i kjørelysstripa på venstre side (foran) på Mazda CX5 2016.
I tillegg oppdaget jeg i fjord høst (2019) at begge frontlykter hadde et melkeaktig belegg på innsiden.
Jeg klaget til Steinkjer Bil AS som sa at Mazda Norge forlangte å "vaske" lyktglassene på innsiden før de ble byttet.
Belegget har kommet tilbake i løpet av vinteren!
På hovedservice i mai var det visstnok Mazda-kampanje på pakningbyte på frontlyktene(?). Jeg blir litt overrasket når Mazda går ut med dette nå.
Er det et lekkasjeproblem?
I så fall - er fuktinntegning årsaken til at LED-elektronikken slutter å virke?

Steinkjer Bil AS har sendt reklamasjon til Mazda Norge jf. belegget på lyktene.
Nå kommer defekt LED-stripe i tillegg.

Møtte en tilsvarende CX5 modell forleden. Der var det også feil på kjørelys stripa som hadde sluknet på den ene frontlykta. Mulig dette er et gjentakende problem..?

MVH Arnulf Løken.
Arnulf
Posts: 3
Joined: 04 May 2017, 10:22

Re: Feil på lysstripe frontlys CX5 2015-2016

Post by Arnulf »

Viser til tidligere innlegg ang. feil i frontlyktene på vår cx5 2016 modell.
Steinkjer Bil AS har nå byttet begge lyktene.
Verkstedet er kjent med at denne typen lykt har en eller flere feil som gjør at LED-stripe til kjørelys ryker, og at det dannes et melkeaktig belegg på innsiden av plastglasset.
Det vil si at Mazda Norge også er kjent med feilene.

Jeg spurte om de nye lyktene hadde samme svakhet uten å få et redelig svar - nærmest et TJAA..!
Her er det sannsynlig vis en produksjonsfeil, eller annen svikt som er kjent for Mazda.
Om de nye lyktene har samme svakhet, vites ikke!
Tiden vil vise - sannsynligvis etter at garantien har utløpt.

MVH Arnulf Løken.
Post Reply