Coil til hver plugg. hvor? hva?
Coil til hver plugg. hvor? hva?
Noen som vet om noen som selger coiler? og hva slags coiler? skal ha coil til hver sylinder. har ikke så god greie på dette.
73mod RX3 http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=20533
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
Kva for motorstyring/tenninssystem skal du bytte til da. skal du kjøre med separat tenning pr. sylinder må du ha kamsensor. Om du bare kjører wasted spark så trenger du bare sensor på veiv/svinghjul.
http://www.summitracing.com/ selger coiler som nok dekker ditt behov og meir til.
http://www.summitracing.com/ selger coiler som nok dekker ditt behov og meir til.
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
Hvorfor må han ha kamsensor? Triggeren på veiva kan jo drive tenning sekvensielt akkurat som den driver dyser sekvensielt.ochagenes wrote:Kva for motorstyring/tenninssystem skal du bytte til da. skal du kjøre med separat tenning pr. sylinder må du ha kamsensor. Om du bare kjører wasted spark så trenger du bare sensor på veiv/svinghjul.
Kamsensor er aldri en optimal løsning siden den påvirkes av svingniger i registerreim eller kjede blir det aldri optimalt.
Summit er flott. eBay også, coiler fra Chevy LS1 eller LS2 (corvette) skal være helt topp, og de er veldig kompakte.
-'91 323 GTX aka Banehora aka Støvsamler'n
Kan jo fint kjøre wasted spark med ein coil pr. sylinder, men med bare veivsensor så veit man jo ikkje kva sylinder som faktisk tenner visst tanken var å kjøre separat tenning pr. sylinder.Ole-M wrote:Hvorfor må han ha kamsensor? Triggeren på veiva kan jo drive tenning sekvensielt akkurat som den driver dyser sekvensielt.
Kamsensor er aldri en optimal løsning siden den påvirkes av svingniger i registerreim eller kjede blir det aldri optimalt.
Summit er flott. eBay også, coiler fra Chevy LS1 eller LS2 (corvette) skal være helt topp, og de er veldig kompakte.
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
Jo det kan man. Feks med "missing tooth" som home signal.ochagenes wrote:Kan jo fint kjøre wasted spark med ein coil pr. sylinder, men med bare veivsensor så veit man jo ikkje kva sylinder som faktisk tenner visst tanken var å kjøre separat tenning pr. sylinder.Ole-M wrote:Hvorfor må han ha kamsensor? Triggeren på veiva kan jo drive tenning sekvensielt akkurat som den driver dyser sekvensielt.
Kamsensor er aldri en optimal løsning siden den påvirkes av svingniger i registerreim eller kjede blir det aldri optimalt.
Summit er flott. eBay også, coiler fra Chevy LS1 eller LS2 (corvette) skal være helt topp, og de er veldig kompakte.
Motronic sin 60-2 trigger er en mulighet.
brap-brap-brap
818 vogn - 12at
818 vogn - 12at
Jo det vet man. Akkurat som man vet hvilken sylinder som skal ha bensin. Et triggerhjul på veiv har feks 60-1 tenner. 60 tenner og 1 opphold. Oppholdet forteller når syl.1 er på ØD. Derfor vet man hvilken syl som skal tenne.ochagenes wrote:Kan jo fint kjøre wasted spark med ein coil pr. sylinder, men med bare veivsensor så veit man jo ikkje kva sylinder som faktisk tenner visst tanken var å kjøre separat tenning pr. sylinder.Ole-M wrote:Hvorfor må han ha kamsensor? Triggeren på veiva kan jo drive tenning sekvensielt akkurat som den driver dyser sekvensielt.
Kamsensor er aldri en optimal løsning siden den påvirkes av svingniger i registerreim eller kjede blir det aldri optimalt.
Summit er flott. eBay også, coiler fra Chevy LS1 eller LS2 (corvette) skal være helt topp, og de er veldig kompakte.
Edit: Eh... Ja, jeg var litt sein (og uoppmerksom)
-'91 323 GTX aka Banehora aka Støvsamler'n
vil dette feks funke på megasquirt? unskyld jeg er noob på dette
73mod RX3 http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=20533
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
forstår absolutt ingen ting
73mod RX3 http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=20533
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
- low and slow
- Posts: 721
- Joined: 31 Jan 2006, 16:56
- Location: buskerud
wasted spark blir som dette en en coil som tenner cylinder 1 å 4 samtidig
men er jo bare en som vil tenne siden andre skyver ut eksos
er disse jeg skal bruke, er tatt fra en kia sportega passer rett på 626
eller kan bruke sånne
men en ting jeg lurer på, må man ikke ha noen coiler som levere nok gnist til pluggen eller er en coil en coil,
innpå her er det noen tegninger, jeg har kikka på forsto meg litt bedre på det dahttp://www.extraefi.co.uk/drawings.htm
men er jo bare en som vil tenne siden andre skyver ut eksos
er disse jeg skal bruke, er tatt fra en kia sportega passer rett på 626
eller kan bruke sånne
men en ting jeg lurer på, må man ikke ha noen coiler som levere nok gnist til pluggen eller er en coil en coil,
innpå her er det noen tegninger, jeg har kikka på forsto meg litt bedre på det dahttp://www.extraefi.co.uk/drawings.htm
I realiteten så er det bare den ene pluggen som slår gnist faktisk.low and slow wrote:wasted spark blir som dette en en coil som tenner cylinder 1 å 4 samtidig
men er jo bare en som vil tenne siden andre skyver ut eksos
Strøm tar alltid den letteste veien, og den letteste veien er å slå gnist i den sylinderen som har en tett blanding med luft og bensin.
Det kalles Waste-spark, men det er utrolig lite som faktisk blir "waste"
-'91 323 GTX aka Banehora aka Støvsamler'n
viss jeg skal bruke orginal fordeler og coil, åssn er det med datasprut da?
73mod RX3 http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=20533
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996