Coil til hver plugg. hvor? hva?

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Coil til hver plugg. hvor? hva?

Post by SL33PER »

Noen som vet om noen som selger coiler? og hva slags coiler? skal ha coil til hver sylinder. har ikke så god greie på dette.
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Kva for motorstyring/tenninssystem skal du bytte til da. skal du kjøre med separat tenning pr. sylinder må du ha kamsensor. Om du bare kjører wasted spark så trenger du bare sensor på veiv/svinghjul.

http://www.summitracing.com/ selger coiler som nok dekker ditt behov og meir til.
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
Ole-M
Gear Head
Posts: 2060
Joined: 05 Aug 2005, 09:38
Location: Vinterbro, Ås
Contact:

Post by Ole-M »

ochagenes wrote:Kva for motorstyring/tenninssystem skal du bytte til da. skal du kjøre med separat tenning pr. sylinder må du ha kamsensor. Om du bare kjører wasted spark så trenger du bare sensor på veiv/svinghjul.
Hvorfor må han ha kamsensor? Triggeren på veiva kan jo drive tenning sekvensielt akkurat som den driver dyser sekvensielt.
Kamsensor er aldri en optimal løsning siden den påvirkes av svingniger i registerreim eller kjede blir det aldri optimalt.

Summit er flott. eBay også, coiler fra Chevy LS1 eller LS2 (corvette) skal være helt topp, og de er veldig kompakte.
-'91 323 GTX aka Banehora aka Støvsamler'n
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Ole-M wrote:Hvorfor må han ha kamsensor? Triggeren på veiva kan jo drive tenning sekvensielt akkurat som den driver dyser sekvensielt.
Kamsensor er aldri en optimal løsning siden den påvirkes av svingniger i registerreim eller kjede blir det aldri optimalt.

Summit er flott. eBay også, coiler fra Chevy LS1 eller LS2 (corvette) skal være helt topp, og de er veldig kompakte.
Kan jo fint kjøre wasted spark med ein coil pr. sylinder, men med bare veivsensor så veit man jo ikkje kva sylinder som faktisk tenner visst tanken var å kjøre separat tenning pr. sylinder.
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Post by frode »

ochagenes wrote:
Ole-M wrote:Hvorfor må han ha kamsensor? Triggeren på veiva kan jo drive tenning sekvensielt akkurat som den driver dyser sekvensielt.
Kamsensor er aldri en optimal løsning siden den påvirkes av svingniger i registerreim eller kjede blir det aldri optimalt.

Summit er flott. eBay også, coiler fra Chevy LS1 eller LS2 (corvette) skal være helt topp, og de er veldig kompakte.
Kan jo fint kjøre wasted spark med ein coil pr. sylinder, men med bare veivsensor så veit man jo ikkje kva sylinder som faktisk tenner visst tanken var å kjøre separat tenning pr. sylinder.
Jo det kan man. Feks med "missing tooth" som home signal.

Motronic sin 60-2 trigger er en mulighet.
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
User avatar
Ole-M
Gear Head
Posts: 2060
Joined: 05 Aug 2005, 09:38
Location: Vinterbro, Ås
Contact:

Post by Ole-M »

ochagenes wrote:
Ole-M wrote:Hvorfor må han ha kamsensor? Triggeren på veiva kan jo drive tenning sekvensielt akkurat som den driver dyser sekvensielt.
Kamsensor er aldri en optimal løsning siden den påvirkes av svingniger i registerreim eller kjede blir det aldri optimalt.

Summit er flott. eBay også, coiler fra Chevy LS1 eller LS2 (corvette) skal være helt topp, og de er veldig kompakte.
Kan jo fint kjøre wasted spark med ein coil pr. sylinder, men med bare veivsensor så veit man jo ikkje kva sylinder som faktisk tenner visst tanken var å kjøre separat tenning pr. sylinder.
Jo det vet man. Akkurat som man vet hvilken sylinder som skal ha bensin. Et triggerhjul på veiv har feks 60-1 tenner. 60 tenner og 1 opphold. Oppholdet forteller når syl.1 er på ØD. Derfor vet man hvilken syl som skal tenne.

Edit: Eh... Ja, jeg var litt sein (og uoppmerksom) :P
-'91 323 GTX aka Banehora aka Støvsamler'n
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Post by SL33PER »

vil dette feks funke på megasquirt? unskyld jeg er noob på dette :P
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Post by frode »

SL33PER wrote:vil dette feks funke på megasquirt? unskyld jeg er noob på dette :P
Megasquirt med wastespark (syl 1-4 og 2-3 tenner likt) fungerer utmerket på din motor. Les litt om msns-extra så kanskje du blir litt klokere.
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Post by SL33PER »

forstår absolutt ingen ting :P
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Post by frode »

trenger du dette?

har vært med og bremset 916 hk med fordeler.
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
User avatar
low and slow
Posts: 721
Joined: 31 Jan 2006, 16:56
Location: buskerud

Post by low and slow »

wasted spark blir som dette en en coil som tenner cylinder 1 å 4 samtidig
men er jo bare en som vil tenne siden andre skyver ut eksos
Image
er disse jeg skal bruke, er tatt fra en kia sportega passer rett på 626
eller kan bruke sånne Image

men en ting jeg lurer på, må man ikke ha noen coiler som levere nok gnist til pluggen eller er en coil en coil,

innpå her er det noen tegninger, jeg har kikka på forsto meg litt bedre på det dahttp://www.extraefi.co.uk/drawings.htm
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Post by frode »

jepp, så ut som en grei løsning det der.

på deres "moderate" effekt-uttak vil dere nok ikke ha noe problem med disse coilene.

Kan være fordelaktig å ha litt sterkere gnist ved ladetrykk over 1.5 bar og annen bensin (f.eks etanol).
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
User avatar
Ole-M
Gear Head
Posts: 2060
Joined: 05 Aug 2005, 09:38
Location: Vinterbro, Ås
Contact:

Post by Ole-M »

low and slow wrote:wasted spark blir som dette en en coil som tenner cylinder 1 å 4 samtidig
men er jo bare en som vil tenne siden andre skyver ut eksos
I realiteten så er det bare den ene pluggen som slår gnist faktisk.
Strøm tar alltid den letteste veien, og den letteste veien er å slå gnist i den sylinderen som har en tett blanding med luft og bensin.
Det kalles Waste-spark, men det er utrolig lite som faktisk blir "waste" 8)
-'91 323 GTX aka Banehora aka Støvsamler'n
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

frode wrote:Jo det kan man. Feks med "missing tooth" som home signal.

Motronic sin 60-2 trigger er en mulighet.
Kordan fungerer dette da? Ved at man veit hvilken sylinder man "begynte" på eller?
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Post by SL33PER »

viss jeg skal bruke orginal fordeler og coil, åssn er det med datasprut da?
Post Reply