Som deleselger\dekkselger har jeg alltid både lært og hørt at man enter kjører pigg eller piggdfritt.
Mange som kjører bakhjulstrekker vil jo helst kjøre pigg foran og "piggfritt" bak, men såvidt jeg kan forstå så er dette ikke lov.
Og som mange sier, ikke uten grunn, på isføre med pigg foran og piggfritt bak...panikkbrems...ja så skjønner vel de fleste hva som skjer.
Så uansett, om folk vil ha livet i behold osv så skjønner (håper jeg) vel de fleste at like dekk foran og bak er best! Om ikke PRØV å se forskjellen. Skal ikke mere til en å kjøre senka bil med ujustert lasteventil på grusvei, RÆVA kommer fort!! Tenk åssen dette er på IS folkens!!!
Tenk sikkerthet for deg og andre før økonomi når det gjelder bil!
VInterdekk - pigg og piggfri samtidig?
Re: VInterdekk - pigg og piggfri samtidig?
76 - Volvo 245 B20 - Prosjektbil
88 - Volvo 240 B230F - solgt
94 - Mazda 323Fbg 1,6 GLX - prosjekt
9? - Mazda 323Fbg 1,8 soch - delebil (spiker, slaktet)
(x) 88 - Sierra 2,0is (spiker, vrengt rundt et par skilt)
(x) 87 - Golf2 GTi 8v (div mods)
(x) 95 - Transporter (signalgul, senka, felger osv)
88 - Volvo 240 B230F - solgt
94 - Mazda 323Fbg 1,6 GLX - prosjekt
9? - Mazda 323Fbg 1,8 soch - delebil (spiker, slaktet)
(x) 88 - Sierra 2,0is (spiker, vrengt rundt et par skilt)
(x) 87 - Golf2 GTi 8v (div mods)
(x) 95 - Transporter (signalgul, senka, felger osv)
-
- Gear Head
- Posts: 1136
- Joined: 06 Feb 2007, 09:39
- Location: Karmøy Rogaland
Re: VInterdekk - pigg og piggfri samtidig?
Tok meg friheten å forkorte litt for enkelhetens skyld.Olav wrote:livsfarlige "helårsdekk"(må ikke forveksles med piggfrie vinterdekk)
Finnes det noe som er/kalles helårsdekk med unntak av piggfrie vinterdekk.
Har værrt borti forhandlere som vil selge meg M+S (mud+snow) dekk for at det er så dyrt med høghastighetsdekk.
Men er ikkje alle piggfrie vinterdekk M+S
Er det sånn kanskje at M+S dekk selges som "helårsdekk" mens piggfrie vinterdekk er akkurat det :piggfrie vinterdekk
Uansett så er det kun sommerdekk som er brukandes om sommeren og Vinterdekk om vinteren.
Vinterdekk (og M+S) om sommeren burde være like forbudt som sommerdekk på vinterføre.
Skreiv vinterføre for eg har selv ingen hemninger med å kjøre på sommerdekk i vintersessongen så lenge det ikkje er snø, is, eller fare for en av delene.
Og skor du en bil så er det enten med eller uten pigg
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Re: VInterdekk - pigg og piggfri samtidig?
Helt sant, det siste ville forhindret mange ulykker. Jeg blir provosert av folk som sliter ut piggfrie vinterdekk (eller avpigga piggdekk) over sommeren og kjøper nye til vinteren igjen. Sånne folk burde lovreguleres. Har du ikke råd til skikkelige dekk har du kjøpt for dyr bil, eller har ikke råd til å ha bil. Jeg gjør det ikke på Hiacen engang. Alle som følger med litt, vet at stopplengden på våt asfalt øker med opptil 20 m fra 100-0 med piggfrie vinterdekk sammenlignet med normalt gode sommerdekk. Det tilsvarer j***la mange billengder, eller noe sånt som fortsatt 60 km/t hvis du braser inn i bilen foran i en kø som fortettes. Eller en seksåring i et fotgjengerfelt.Corolla-ke25_ toyoglide wrote:Er det sånn kanskje at M+S dekk selges som "helårsdekk" mens piggfrie vinterdekk er akkurat det :piggfrie vinterdekkOlav wrote:livsfarlige "helårsdekk"(må ikke forveksles med piggfrie vinterdekk)
Uansett så er det kun sommerdekk som er brukandes om sommeren og Vinterdekk om vinteren.
Vinterdekk (og M+S) om sommeren burde være like forbudt som sommerdekk på vinterføre.
Såkalte helårsdekk er vanlige på SUVer. De er merket M+S, riktig. De må ikke forveksles med piggfrie vinterdekk.
Det finnes riktignok M+S dekk som er brukbare som sommerdekk. De har som regel dårligere våtgrep men ikke verre enn at det går greit på en normal bil. Mine Nokian NRH på Xedosen er merket "M+S in North America", men kan sammenlignes med Conti Premium Contact 2 på egenskaper, altså blant de beste her. Men et sett Nokian NRe merket M+S på arbeidsbilen min(Subaru Outback) er direkte farlige/ veldig underholdende å kjøre bredt med, stryk det som ikke passer. EKSTREMT dårlig våtgrep.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT