12a RX4 V.S 12a RX7

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

Noen her som vet om og overhale en wankel er "do it yourself" arbeid?? Har aldri skrudd wankel før.
Rotary performance
Posts: 314
Joined: 23 Mar 2007, 07:28
Location: Skurup (Sverige )
Contact:

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by Rotary performance »

SL33PER wrote:Noen her som vet om og overhale en wankel er "do it yourself" arbeid?? Har aldri skrudd wankel før.
Om du skall göra det själv så skaffa dig en verkstads manual och kolla igenom hur du skall göra. Ta de lugnt när du delar o sätter ihop motorn så funkar de nog. Får du inte ihop den utan att andvända en jätte hammare så är det fel :mrgreen:
Visst är det ett bra pris på 12A motorn men jag hade nog satsat på en 13B. 12A motorn har sämre vrid och känns mycket tröttare. Sen kan de bli dyrare i slutet då dom flesta 12A motorerna har mycket krom släpp i rotorhusen och då sticker det iväg. Skaffar du en 13B så leta upp nån nyare så får du ett bättre ämne att bygga på. Skaffa en 6 portsmotor från 86 och släng på en liggande weber förgasare och ett grövre avgas så har du runt 200hk utan att behöva fila nåt i kanalerna :twisted:
Image

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Lättning Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

info@rotaryperformance.se
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

86 13b N/A du tenker på? har vurdert tanken.
Men åssn er det med å få tak i webere og innsug til 13b? og passer alt "13b" sammen? eller må jeg gå etter hvor mangen porter det er?
hvor mye HP kunne eg fått men grov street port og webere?
Må bare beklage alle spørsmålene, jeg har 0 peiling på wankel :P
Rotary performance
Posts: 314
Joined: 23 Mar 2007, 07:28
Location: Skurup (Sverige )
Contact:

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by Rotary performance »

SL33PER wrote:86 13b N/A du tenker på? har vurdert tanken.
Men åssn er det med å få tak i webere og innsug til 13b? og passer alt "13b" sammen? eller må jeg gå etter hvor mangen porter det er?
hvor mye HP kunne eg fått men grov street port og webere?
Må bare beklage alle spørsmålene, jeg har 0 peiling på wankel :P
Jepp.
86-88 13B N/A är rätt byggd en rolig motor.
Är inga problem att få tag på insug till både stående eller liggande förgasare ( välj rätt insug de finns både bra o dåliga ).
Du måste ha till en 6 ports motor.
Stor streetport så kan du få ut runt 230-240hk.
He he..Frågar man inte så får man inget veta :P

Lite historia om 6 ports motor:
I början av 90 talet så åkte jag rallycross med en bridgeportad 6ports motor och då plockade vi ut runt 265hk.
Samma motor med lite invändiga ändringar lämnar idag runt 280hk.
Förnärvarande så bygger jag en bridgeportad 6 ports motor med lättade och skalperade rotorer keramiska apextätningar stående weber 51 IDA och ett MSD baserat tändsystem som är lite hemligt.
Motorn kommer hamna i en rallycrossbil uppe i Norge.
Skall bli kul och se hur den hävdar sig mot PP motorerna :P
Image

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Lättning Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

info@rotaryperformance.se
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

Rotary performance wrote:
SL33PER wrote:86 13b N/A du tenker på? har vurdert tanken.
Men åssn er det med å få tak i webere og innsug til 13b? og passer alt "13b" sammen? eller må jeg gå etter hvor mangen porter det er?
hvor mye HP kunne eg fått men grov street port og webere?
Må bare beklage alle spørsmålene, jeg har 0 peiling på wankel :P
Jepp.
86-88 13B N/A är rätt byggd en rolig motor.
Är inga problem att få tag på insug till både stående eller liggande förgasare ( välj rätt insug de finns både bra o dåliga ).
Du måste ha till en 6 ports motor.
Stor streetport så kan du få ut runt 230-240hk.
He he..Frågar man inte så får man inget veta :P

Lite historia om 6 ports motor:
I början av 90 talet så åkte jag rallycross med en bridgeportad 6ports motor och då plockade vi ut runt 265hk.
Samma motor med lite invändiga ändringar lämnar idag runt 280hk.
Förnärvarande så bygger jag en bridgeportad 6 ports motor med lättade och skalperade rotorer keramiska apextätningar stående weber 51 IDA och ett MSD baserat tändsystem som är lite hemligt.
Motorn kommer hamna i en rallycrossbil uppe i Norge.
Skall bli kul och se hur den hävdar sig mot PP motorerna :P
Må jeg ha en N/A fra 86-88? hva med 89-92? har funnet noen innsug på ebay, ett dobbel liggendes og en enkel stående. vet ikke hva jeg vil ha enda.

*edit: Dobbelt liggende innsug var vist til en 4 port.
User avatar
JanneRx
Posts: 560
Joined: 27 Jul 2006, 13:51
Location: Sørum/Akershus

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by JanneRx »

JanneRx wrote:
SL33PER wrote: Står på wikipedia att rx-4 kom med 12a :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Wankel_engine
Det är helt fel...
Finns en god del fel på Wikipedia, ska inte tro på allt som står där.
Får vika mig för fakta folkens...
Sökte lite på nätet och fick en smäll på fingrarna :lol:
Bra att SL33PER och calibra är vakna och rättar ens uttalanden :oops:


Fakta från NWR.
Mazda RX-4 Sedan/Hardtop (Model LA23S-13B) (Model LA22S-12A)
ENGINE
Type
Cooling System
Displacement

Numbers of Rotors
Carburettor
Compression Ratio
Fuel Pump
Rotary Engine
Water-colled
(13B) 654cc * 2
(12A) 573cc * 2
2 rotors
Down-draft, 2-stage, 4-barrel
(13B) 9,2:1 (12A) 9,4:1

Wikipedia.
Mazda RX-4
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Mazda RX-4
1977 Mazda RX-4
Manufacturer Mazda
Also called Mazda Luce Rotary
Production 1972–1977
Assembly Hiroshima, Japan
Predecessor Mazda R130
Mazda Savanna (wagon)
Successor Mazda Luce Legato
Class GT car
Body style(s) 2-door hardtop coupe
4-door sedan
4-door station wagon
Layout FR layout
Engine(s) 12A (1972-1973)
13B (1974-1977)
Transmission(s) 4-speed manual
3-speed automatic
Related Mazda Luce/929
Mazda RX-5/Cosmo
1975 Mazda RX-4
1975 Mazda RX-4

The Mazda RX-4 (called the Luce Rotary in Japan) was an automobile sold in the 1970s. It was a larger car than its rotary-powered contemporaries, the Capella-based RX-2 and Familia-based RX-3. It shared the Luce/929 chassis, replacing the R130 in October of 1972, and was produced through October 1977. Its predecessor (the R130) and replacement (the rotary Luce Legato) were not sold in the United States. Mazda marketed the RX-4 as being sporty and luxurious with the RX-4 having the best of both worlds. This gave Mazda a well needed boost in the popularity of the Wankel engine unique to Mazda.

The RX-4 was initially available as a hardtop coupe and sedan, with a station wagon launched in 1973 to replace the Savanna Wagon. Under the hood at first was a 130 hp (97 kW) 12A engine, but this was replaced by the larger 13B in 1974 producing 125 hp (93 kW), for export. This engine was Mazda's new "AP" (for "anti-pollution") version, with much-improved emissions and fuel economy, but somewhat worse cold-starting behavior.

In South Africa it was produced until 1979, all years only with the 12A engine.

The car used an strut-type independent suspension in front with a solid axle in the rear. Brakes were discs in front and drums in the rear. Curb weight was low at 2620 lb (1188 kg) and the wheelbase fairly short at 99 in (2510 mm).

The body was freshened in 1976.

[edit] United States

For the United States market, the RX-4 was sold from 1974 through 1978, when the RX-7 debuted. The 13B produced 110 hp (82 kW) and 117 lb·ft (159 N·m) in United States emissions form. Base pricing was $4295, with the automatic transmission ($270) and air conditioning ($395) the only expensive options.

Road & Track magazine was impressed, noting the car's improved fuel economy and price compared to the RX-3. This was notable, as the Wankel engine had suffered by the mid 1970s with a reputation as a gas-guzzler. Performance was good in a 1974 comparison test of six wagons, with an 11.7 s sprint to 60 mph (97 km/h) and an 18 s/77.5 mph quarter-mile. The magazine noted that the wagon's brakes suffered from the extra 300 lb (136 kg)weight compared to the coupe.

The RX-4 was on Road & Track magazine's Ten Best list for "Best Sports Sedan, $3500-6500" in 1975.
Janne Lindgren
Sørum
mortenf
Posts: 521
Joined: 16 Aug 2006, 19:29
Location: Trondheim

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by mortenf »

Som Janne sier, 13B har mer krefter.. Grunnen til at du bør velge en nyere motor er vel så enkelt som at delene er mye enklere å få tak i til denne. Du får den gamle 13Ben med 4 port. knallmotor på holdbarhet. Har hatt en slik selv, og den var udødelig så lenge den fikk olja si! En komplett motor fra før 86 bør også være enklere å montere, da den originalt har motorfestene foran, mens 86 har den på siden. Du kan jo selvfølgelig også bruke coveret fra en pre 86, på en gammel motor..

Et lynkurs i wankel. Den består av 3 plater og 2 hus, samt en front/cover. Satt sammen slik: front/cover - fremgavel- rotorhus - midtgavel - rotorhus - bakgavel. Inni sitter det selfølgelig ei veiv og 2 rotorer. Generelt kan man si 3 mm apexer før 86, og 2mm etter (Jada, veit at det finns 6mm og nyere 3mm også..). Rotorene bør være et matchende par i vekt. Man kan blande mye mellom gammelt/nytt, men ikke fra før/etter 86 uten større maskinering (ala nedfresing av 13B hus til 12A bredde). Grunnen er vanntettningene som lå i husene før 85, og i platene etter. MEN, det finnes selvfølgelig masse særeheter, som f.eks antallet bolter som holder motoren sammen (i alle fall på de gamle), innsug, og plassering av diverse nips..

For å gjøre det enkelt for deg selv, bør du egentlig kjøpe en motor som er noenlunde komplett og kurrant, så slipper du å leite opp rotorer med riktig vekt og så videre.. Jeg vil tørre å påstå at en noenlunde oppegående person med litt teknisk/mekanisk bakgrunn bør klare å overhale en motor. Selve sammensetningen er ikke fryktelig vanskelig, MEN det er viktig å være veldig nøye med toleranser og grundig vask av deler! Jeg baserer meg på tankegangen om at dersom jeg er i tvil om en komponents verdighet, er det bedre å kjøpe nytt (selv om mye av de nye delene må tilpasses også..)

Lykke til!
1983 RX7 12AT 506 RWHP
2001 Hiace
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

mortenf wrote:Som Janne sier, 13B har mer krefter.. Grunnen til at du bør velge en nyere motor er vel så enkelt som at delene er mye enklere å få tak i til denne. Du får den gamle 13Ben med 4 port. knallmotor på holdbarhet. Har hatt en slik selv, og den var udødelig så lenge den fikk olja si! En komplett motor fra før 86 bør også være enklere å montere, da den originalt har motorfestene foran, mens 86 har den på siden. Du kan jo selvfølgelig også bruke coveret fra en pre 86, på en gammel motor..

Et lynkurs i wankel. Den består av 3 plater og 2 hus, samt en front/cover. Satt sammen slik: front/cover - fremgavel- rotorhus - midtgavel - rotorhus - bakgavel. Inni sitter det selfølgelig ei veiv og 2 rotorer. Generelt kan man si 3 mm apexer før 86, og 2mm etter (Jada, veit at det finns 6mm og nyere 3mm også..). Rotorene bør være et matchende par i vekt. Man kan blande mye mellom gammelt/nytt, men ikke fra før/etter 86 uten større maskinering (ala nedfresing av 13B hus til 12A bredde). Grunnen er vanntettningene som lå i husene før 85, og i platene etter. MEN, det finnes selvfølgelig masse særeheter, som f.eks antallet bolter som holder motoren sammen (i alle fall på de gamle), innsug, og plassering av diverse nips..

For å gjøre det enkelt for deg selv, bør du egentlig kjøpe en motor som er noenlunde komplett og kurrant, så slipper du å leite opp rotorer med riktig vekt og så videre.. Jeg vil tørre å påstå at en noenlunde oppegående person med litt teknisk/mekanisk bakgrunn bør klare å overhale en motor. Selve sammensetningen er ikke fryktelig vanskelig, MEN det er viktig å være veldig nøye med toleranser og grundig vask av deler! Jeg baserer meg på tankegangen om at dersom jeg er i tvil om en komponents verdighet, er det bedre å kjøpe nytt (selv om mye av de nye delene må tilpasses også..)

Lykke til!

Planen er og bruke motoren i en 929 HT 77mod. Så motor festene på 86 og oppover har nesten samme motor fester som en 4 sylindret? siden de har motorfestene på siden?
Blir jo bare bedre og bedre da. :) Jeg har overhalt en del Otto motorer, så har en del teknisk innsikt :P
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by frode »

problemet er at motorfestet på den ene siden er festet igjennom bunnpanna, og denne bunnpanna passer utrolig dårlig mot forstillingstraversen din. Passer uansett ikke mot de orginale festene til otto-maskinen.

12a el 13b frontcover med motorfeste og 13b "gsl-se" bunnpanne, så sklir den rett nedi. Kun noe flattjern og firkantrør, samt sveiseapparat så sitter den der den skal.
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by Trauma »

SL33PER wrote:Noen her som vet om og overhale en wankel er "do it yourself" arbeid?? Har aldri skrudd wankel før.
Har overhalings dvd hvis du vil laste den ned.
Bare gi lyd, så skal jeg legge den opp på serveren.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

frode wrote:problemet er at motorfestet på den ene siden er festet igjennom bunnpanna, og denne bunnpanna passer utrolig dårlig mot forstillingstraversen din. Passer uansett ikke mot de orginale festene til otto-maskinen.

12a el 13b frontcover med motorfeste og 13b "gsl-se" bunnpanne, så sklir den rett nedi. Kun noe flattjern og firkantrør, samt sveiseapparat så sitter den der den skal.
Passer det over på "ny" 13b?
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

Har sendt ett par mail med en som skal selge en -85 13b og han krever 15000,- for den. her er noe av han skrev.

"Motoren er en hybrid....satt sammen av front og bakplate fra 13b samt senterplate fra 12a for å få størst mulige porter som i tillegg er streetporta.
Det er en 4 porter, rotorer med 3mm apexer. apexer, pakninger, lager ble bytta samt montert den største oljepumpa(ny selvsagt den og) samt annen oljetrykksregulator. Motoren har gått 200 mil etter overhaling ja.
Det er kun selve blokka, ikke noe innsug eller slikt medfølger."

Jeg synest att det var litt stiv pris ettersom den har gått 200,000km etter overhaling, og det var i fjor-vinter, da har han jaggu kjørt den!? dette er en motor fra sa-fb sant?
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by Trauma »

SL33PER wrote:Har sendt ett par mail med en som skal selge en -85 13b og han krever 15000,- for den. her er noe av han skrev.

"Motoren er en hybrid....satt sammen av front og bakplate fra 13b samt senterplate fra 12a for å få størst mulige porter som i tillegg er streetporta.
Det er en 4 porter, rotorer med 3mm apexer. apexer, pakninger, lager ble bytta samt montert den største oljepumpa(ny selvsagt den og) samt annen oljetrykksregulator. Motoren har gått 200 mil etter overhaling ja.
Det er kun selve blokka, ikke noe innsug eller slikt medfølger."

Jeg synest att det var litt stiv pris ettersom den har gått 200,000km etter overhaling, og det var i fjor-vinter, da har han jaggu kjørt den!? dette er en motor fra sa-fb sant?
200mil er vel 2000km ikke 200 000km
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
mortenf
Posts: 521
Joined: 16 Aug 2006, 19:29
Location: Trondheim

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by mortenf »

Hvis det er en 13B fra 85 er det fra en RX7. Har den bare stått i en RX7 kan det være en gamlere motor, men det har egentlig ikke noe å si, da begge deler er 4 portere. Senterplata er da en tallport (ligger bilde av en slik på prosjekttråden min) Stooore porter! Den bør dermed også ha motorfestene i fronten og riktig type bunnpanne.

Dersom motoren er nyoverhalt og portet for 200 mil siden, er ikke 15 lapper noe upris, dog skulle du gjerne hatt med et innsug. Hadde du tenkt på innsprut, passer innsuget fra 85 (husker ikke om 86 og ut passer, tror det..), men husk at dersom du skal bruke et innsug som er originalt til denne motoren, "mangler" du dysehøla. De sitter nemlig i midtgavelen. Enkleste er vel å bruke gasser, en stående/liggende 45-48 bør vel passe bra på denne, da kan du bruke et racingbeat/ettermarkedsinnsug. Det finns flere å velge i, og de finns ofte på Ebay. Regn med å betale mellom 2000-5000 for et kurrant innsug med gasser, brukt. Er du flink til å sveise, kan du alltids kjøpe noen pakninger, skjære flenser og sveise innsuget selv..

Dersom du heller vil bruke en 86-> motor, har Frode nettopp gitt deg oppskriften! Motorfestene er ikke akkurat rakettforskning på de gamle motorene.
1983 RX7 12AT 506 RWHP
2001 Hiace
Post Reply