12a RX4 V.S 12a RX7

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

Hva er forsjellen mellom 12a i rx7 og 12a i rx4?
passer 12a fra rx7 -84 på girkassen i en 929 ht 77mod?
Har en 12a fra rx7 -84 mod på hånd til 10000,- hadde gått 11700km. bra deal?
hvor mangen hester er det i 12a?'

Ble mangen spørsmål her, men håper på svar :D
User avatar
JapseFun
Gear Head
Posts: 1381
Joined: 07 May 2006, 19:07
Location: Ulefoss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by JapseFun »

Skal det ikke være samme motor siden de heter 12a begge to?
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

Etter som jeg har hørd er det ikke helt like selv om dei heter det samme...
User avatar
JapseFun
Gear Head
Posts: 1381
Joined: 07 May 2006, 19:07
Location: Ulefoss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by JapseFun »

Fra Wikipedia: The 12A series was produced for 15 years, from May 1970 through 1985.

Står mer her.

Etter det jeg forstod så er det samme motor fysisk.
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

fysisk kansje.. men er forsjellig hester. vil bare ha litt info av noen som har en slik motor.
User avatar
JanneRx
Posts: 560
Joined: 27 Jul 2006, 13:51
Location: Sørum/Akershus

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by JanneRx »

SL33PER wrote:Hva er forsjellen mellom 12a i rx7 og 12a i rx4?
passer 12a fra rx7 -84 på girkassen i en 929 ht 77mod?
Har en 12a fra rx7 -84 mod på hånd til 10000,- hadde gått 11700km. bra deal?
hvor mangen hester er det i 12a?'

Ble mangen spørsmål her, men håper på svar :D
Hej!

12A kom inte till RX-4an utan de fick 13B direkt i likhet med RX-5 och RX-3SP.
12A satt i RX-3 73-78 (70kW/100Hk) förutom SP 77-78 som då fick 13B. (fanns bara i usa)
Sen kom 12An i RX-7 79-85 (85kW/110Hk), GSL-SE fick 13B (fanns bara i usa) men det skiljer på någon/några bultar till växellådan mellan trean och sjuan om jag minns riktigt.
Invändigt så är det bara skillnad på rotorerna från den originala 12An till RX-3 med dubbla fördelare (twin dizzy) till den senare till RX-7an, dubbla sidotätningar och 6mm carbon/keramiska apexer mot enkla sido tätningar och 2mm stål apexer på de nyare.
Om RX-7 lådan passar på en 929 är jag inte helt säker men skulle tro det.
Tyckte nog att 10,000.- var ett litet över pris för motorn, men det beror ju på om den är renoverad eller inte. Om inte så kan det vara ide att kolla igenom den för att vara säker på att den håller om du inte känner all historia runt den..

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar ;)
Janne Lindgren
Sørum
mortenf
Posts: 521
Joined: 16 Aug 2006, 19:29
Location: Trondheim

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by mortenf »

12A en har aldri kommet med 2mm apex.. Kun 3mm fra 79-85, og 6mm i de gamleste. Er motoren original i 84en har den vel ca 105-115 hester, alt etter som hvem du spør. Er motoren i orden og bilen noenlunde, noe den bør være hvis den har gått 117K, er 10 lapper en godpris. Rx4 kassa skal passe rett på 12A, 929 kassa gjør det ikke. 12A og 10A kasser fra RX3 passer kun til de gamle motorene med 6mm apex. RX7 kassa skal ikke være et stort problem å bruke i 929en.
1983 RX7 12AT 506 RWHP
2001 Hiace
User avatar
JanneRx
Posts: 560
Joined: 27 Jul 2006, 13:51
Location: Sørum/Akershus

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by JanneRx »

mortenf wrote:12A en har aldri kommet med 2mm apex.. Kun 3mm fra 79-85, og 6mm i de gamleste.
Helt riktigt, mitt misstag :oops:
Janne Lindgren
Sørum
Rotary performance
Posts: 314
Joined: 23 Mar 2007, 07:28
Location: Skurup (Sverige )
Contact:

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by Rotary performance »

Rx7 SA växellådan har spaken på samma ställe som en Rx4:e låda. Tar man en Rx7 FB låda så sitter spaken längre bak men det går ganska enkelt att bygga om det så den hamnar som på en Rx4:e låda.
Image

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Lättning Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

info@rotaryperformance.se
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

Passer mellomaksling og gir travers på 929 fra SA uten mye problemer? liker og ha en viss ide va jeg skal begå utpå :P
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

JanneRx wrote:
SL33PER wrote:Hva er forsjellen mellom 12a i rx7 og 12a i rx4?
passer 12a fra rx7 -84 på girkassen i en 929 ht 77mod?
Har en 12a fra rx7 -84 mod på hånd til 10000,- hadde gått 11700km. bra deal?
hvor mangen hester er det i 12a?'

Ble mangen spørsmål her, men håper på svar :D
Hej!

12A kom inte till RX-4an utan de fick 13B direkt i likhet med RX-5 och RX-3SP.
12A satt i RX-3 73-78 (70kW/100Hk) förutom SP 77-78 som då fick 13B. (fanns bara i usa)
Sen kom 12An i RX-7 79-85 (85kW/110Hk), GSL-SE fick 13B (fanns bara i usa) men det skiljer på någon/några bultar till växellådan mellan trean och sjuan om jag minns riktigt.
Invändigt så är det bara skillnad på rotorerna från den originala 12An till RX-3 med dubbla fördelare (twin dizzy) till den senare till RX-7an, dubbla sidotätningar och 6mm carbon/keramiska apexer mot enkla sido tätningar och 2mm stål apexer på de nyare.
Om RX-7 lådan passar på en 929 är jag inte helt säker men skulle tro det.
Tyckte nog att 10,000.- var ett litet över pris för motorn, men det beror ju på om den är renoverad eller inte. Om inte så kan det vara ide att kolla igenom den för att vara säker på att den håller om du inte känner all historia runt den..

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar ;)
Står på wikipedia att rx-4 kom med 12a :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Wankel_engine
User avatar
JanneRx
Posts: 560
Joined: 27 Jul 2006, 13:51
Location: Sørum/Akershus

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by JanneRx »

SL33PER wrote: Står på wikipedia att rx-4 kom med 12a :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Wankel_engine
Det är helt fel...
Finns en god del fel på Wikipedia, ska inte tro på allt som står där.
Janne Lindgren
Sørum
calibra
Posts: 94
Joined: 21 Nov 2005, 00:44

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by calibra »

dei aller fyrste modellene av rx4 vart levert med 12a.ifølge mine kilder :D
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by SL33PER »

Hva er forsjellen mellom 12a og 13b?
mortenf
Posts: 521
Joined: 16 Aug 2006, 19:29
Location: Trondheim

Re: 12a RX4 V.S 12a RX7

Post by mortenf »

Forskjellen er 2 cm.. I lengden! Enkelt og greit, 12A er en 1146 kubikks motor, altså rundet opp til ca 1,2 liter, dermed 12A. Det krangles mye om hva Aen står for, jeg skal ikke krangle om hva jeg tror. 13B er litt større med sine 1308 kubikk, altså 1,3. Den eneste grunnleggende forskjellen er at rotorene og husene, samt veiva er lengre, faktisk 1 cm per kammer. Ellers er det meste likt, faktisk helt frem til den nye renesisen. Det går et viktig skille i 85, da tettningene ble flyttet fra hus til gavler, dermed passer det meste pre 85 sammen, og det meste etter 85 sammen.

For øvrig er 10A enda kortere enn 12A, faktisk også her en cm per rotor, mens 20B er enkelt sakt en 13B med ekstra kammer.

Når det kommer til girkassetravers, er det ikke akkurat verdens mest fantastiske konstruksjon å endre litt på, det er bare en plate under girkassa som holder den oppe. Motorfestet til de wanklene sitter nemlig i fronten av motoren, så tar du bort girkassa, ramler motoren ned..

Tror ikke du skal ha store problemer med å få festa girkassa, dersom du velger rx7 kassa, rx4 kassa passer vel enklere, men den er mer populær og dyrere fordi den ofte brukes i blant annet rallycross.

Mazda har ikke brukt så fryktelig mange forskjellige splines på kassene sine, så det kan være at mellomakslingen passer fra 929. Hvis du teller antall splines på mellomakslingen din, skal jeg faktisk orke å dra frem en 1.gen rx7 kasse og sjekke om det er noenlunde likt. Lengden på akslingen tviler jeg på stemmer, så her må du nok kappe/sveise..
1983 RX7 12AT 506 RWHP
2001 Hiace
Post Reply