Mazda 6, rust og facelift...

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
volvo944
Posts: 7
Joined: 19 May 2009, 11:40

Mazda 6, rust og facelift...

Post by volvo944 »

Hei!

Vurderer å kjøpe en Mazda 6.

Enten en 2004 modell til ca 170.000 eller en 2006 modell til ca 220.000.
(Sikler litt på en 2006 med 2.0 og automat.)

Vil gjerne vite ALT om denne bilen, og spesielt om rustproblemene Mazda har slitt med.

F.eks:
1. Er det mye rust også på facelift-versjonene fra 2005-? Har også hørt at det ikke er bedre mhp. rust før Limited Edition fra 2007?!
2. Hvis bilen er fikset på rustgaranti fra forhandler, er den da å betrakte som god som ny, eller vil rusten trolig dukke opp igjen etter et par år?
3. Hva slags utstyrs-nivåer opererer Mazda med? Ser at det er noe som heter Myoshi og Executive på facelift utgavene. Hva er forskjellen?
4. Er automatkassen god? Noen forskjell på før/etter facelift?


Ellers noe jeg bør vite/være obs på? Er ute etter en driftssikker bil, men synes Avensis blir for kjedelig, derfor M6.

Ærlige innspill fra Mazda-mekanikere settes stor pris på :)


På forhånd takk!
Last edited by volvo944 on 19 May 2009, 11:47, edited 1 time in total.
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by WireD »

----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by Olav »

Hei!

Det sies at Limited Edition er mye bedre enn de eldre utgavene, og den kom ikke før 2. halvår 2007. Ulempen er at du kun får 121hk diesel eller 120 hk bensin. MEN i Sverige får du Limited Edition med flere motorer, jeg har kikket på bytbil.com i det siste. Pga valutaforskjellen er det veldig gunstig å importere fra Sverige nå. Fort 30000- 40000 å spare.

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe 02-05 Mazda 6 pga rustproblemene. Og vær på vakt hvis du skal ha Facelift (06-07) før Limited Edition kom. Jeg visste om problemet før jeg kjøpte bilen i fjor høst, men kjøpte den likevel da det ble sagt at alt dekkes av Mazda. Der fikk jeg den, selv om siste ord ikke er sagt. Og jeg må si at jeg ble paff da jeg oppdaget rust (eller i alle fall forhøyninger i lakken) midt på lakkerte flater på dører og kanaler, det jeg hadde hørt om var dørfalser og hjulbuer. Ifølge en som jobber med utbedringene, er det tatt mer enn 180 Mazda 6 på garanti bare i Notodden-distriktet. Vi snakker om digre kostnader for Mazda. Spørsmålet er om det dårlige ryktet de vil få hvis de kutter ut å dekke hele utbedringen vil koste enda mer.

Selv har jeg bilen (04 stasjonsvogn) inne til rustutbedring nå. Problemet er at de ikke vil dekke lakkering av dørene utvendig. De vil heller ikke dekke overflaterust i bakre del av hjulbuene foran og fremre del av kanalene. Det de dekker er nye bakskjermer helt opp til bakre sidevinduer, og nye innerskjermer bak. De dekker også sandblåsing og flekking langs dørfalsene på tre dører samt bakluka. Det er bare å anse som en midlertidig reparasjon som vil komme igjen, men fett nok siden garantien mot gjennomrusting gjelder i 12 år. Ellers sies det at bilene pleier å holde bedre etter utbedring.

Utstyrsnivåer: Exclusive er mest vanlig før Facelift, og har det nødvendigste (klima etc). Sumo har ofte skinn og Bose stereo og litt annet snacks. Sport er en tredje variant, kun på 2,3 såvidt jeg vet. Non Exclusive mangler klima og bør unngåes, den kjennetegnes enklest ved at den har vanlige vriknotter på varmeapparatet. 1,8 før Facelift mangler ESP.

Etter Facelift kom Miyoshi og etterhvert Limited Edition, som har mye av utstyret (som tidligere kostet dyrt) med på kjøpet. Blant annet Bose på LE. Facelift har også litt bedre støydemping, og sekstrinns manuell på alle bortsett fra 1,8. 2,0 bensin har dessuten variable ventiltider (som 2,3) med vesentlig mer bunndrag enn før.

Jeg håper du har fått noen svar, andre kan sikkert ha andre meninger og vite mer detaljer om utstyrsvariantene :)
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
volvo944
Posts: 7
Joined: 19 May 2009, 11:40

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by volvo944 »

Hei!

Dette var et flott svar! Kunne ikke ønsket meg bedre! Da tror jeg nok jeg må gå litt opp i pris og se etter en Limited Edition utgave hvis det skal bli Mazda 6. Orker ikke masse problemer med rust.. Og mye utstyr er jo heller ikke dumt ;)

Så får jeg heller tåle at bilen har gått litt lenger enn jeg hadde tenkt..
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by Olav »

Du får søke på bytbil.com da vettu... Du får en fin 07 eller 08 Limited Edition 2,0 bensin eller diesel til rundt 160000 svenske, med rundt 30-50k på telleren :)

Med importkalkulatoren på DinSide er det fort gjort å regne ut hva det koster, bare husk å trekke fra svensk moms (25 %) og regne om kjøpesummen til NOK. Du vil nok bli positivt overrasket, i alle fall på dieselmodellen pga lavt CO2-utslipp! Men 2,0 bensin er nok min favoritt. 2,3 blir sikkert dyr med avgiftene. Da ville jeg heller tatt inn en 2,2 diesel av den nye typen etterhvert.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
volvo944
Posts: 7
Joined: 19 May 2009, 11:40

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by volvo944 »

Man kan vel bare trekke fra svensk MVA hvis bilen har gått som leasing bil?
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by Olav »

Nei, men den må kjøpes fra forhandlere som refunderer momsen, du kan krysse av for det nederst i søkefeltet (Avdragbar moms). Blir akkurat som Taxfree bortsett fra at du kjøper bil i stedet for øl og bacon :lol:

Lykke til!

Edit: hva med denne? http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/m ... 65f2AAsKAA!
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
volvo944
Posts: 7
Joined: 19 May 2009, 11:40

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by volvo944 »

Hei!

Takk igjen. Fant ingen som lå ute nå med diesel og avdragbar mva, men skal fortsette å følge med. Det er nok diesel som er aktuell.


Men igjen, hvor sikker er du på at rustproblemene er borte på denne bilen? Har du noe dokumentasjon på dette? Kjedelig hvis det bare er sånn at det ikke har rukket å bryte ut enda liksom..

Og hvordan er det med importerte biler? Da får man vel ingen hjelp fra Mazda Norge om det skulle skje noe, og man kan vel ikke klage til Mazda i Sverige heller? Og hvordan er det med garantier forøvrig?


Har du forresten importert bil fra Sverige selv? Er det mye bryderi? Man slipper vel også reg avgift på 13000 :)


PS!
Hvis det ikke bli Mazda blir det nok en Saab i stedet. 9-3 2005 eller 9-5 2004 modell.
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by Olav »

Nei, jeg har ikke importert selv men det skal være kurant.

Når det gjelder rust, skal Limited Edition være galvanisert med full nedsenking i sinkbad, noe de eldre bilene ikke ble. Dette ifølge en selger hos en Mazda-forhandler. Han hadde et par Facelift Miyoshi inne men ingen LE da jeg antydet å bytte inn den jeg har, så han sa det neppe for å tjene penger på en handel, snarere fordi han ville gi et godt råd.

Når det gjelder garanti, er det tre år fabrikkgaranti og 12 år rustgaranti uansett hvor bilen er kjøpt. Garantien løper fra regdato, så det lønner seg å kjøpe så ny bil som mulig.

Saab bygger fine biler, sikkert mindre rust men kanskje noe mer andre feil... Men 1,9 D er skikkelig gjennomprøvd.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
volvo944
Posts: 7
Joined: 19 May 2009, 11:40

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by volvo944 »

Hei igjen!

Har nå vært på tråden med Teknisk avdeling hos Mazda Norge. De sier at siste endringer i produksjonsprosessen ble gjort i jan/feb 2006, slik at biler som kom på markedet sent i 2006 og i 2007 skulle være bra.


Er dette noe som noen kan bekrefte/avkrefte? Selvsagt kan det finnes biler som er prod. før dette, men ikke solgt før 2007, så dette må man da passe på.

Han på teknisk sa også at det hadde ingenting å si hvilket utstyrsnivå det var snakk om.
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by Olav »

Ok, da er det motstridende meldinger ute og går her... Jeg har ikke noe fasitsvar, men velger å forholde meg til 2. halvår 2007 inntil annet er "bevist".

Det hadde vært fint å vite fra hvilket rammenummer den nye prossessen ble innført. Sikkert katastrofalt for bruktverdien på alle biler før den nye prosessen, men jeg spår at bruktverdien på tidlige Mazda 6 vil falle som en stein uansett, hvis alt som heter goodwillreparasjoner er historie...

Det som ihvertfall er sikkert, er at 06-modeller også ruster, spørsmålet er om de er sene eller tidlige 06...
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
volvo944
Posts: 7
Joined: 19 May 2009, 11:40

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by volvo944 »

Avventer mail fra Mazda Norge på hvilke chassis nr som er produsert ETTER omlagt prod. prosess.

Enig i at bruktprisene på Mazda 6 vil stupe. Spørsmålet er om folk skjønner forskjellen på før og etter ny prod. prosess, eller om vi som evt. kjøper disse bilene også blir dratt med i dragsuget....

Titter på faceliftede Saab 9-5 fra 2006 også nå. Fra Sverige får man de til ca 235.000 med 1,9 diesel. Synes egentlig den faceliften var stygg. Men prisen var bra. Det er vel med minste utstyrspakke da men.

Noen som har kjennskap til disse dieselmotorene?
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by Olav »

Så fint at du undersøker vedrørende rammenummer!

Jeg har en kompis som kjører Alfa 156 Sportwagon JTD 1,9 med chip på trackdays, og den går som en klokke den. Tror det er en solid motor.

Er enig i at den siste faceliften på 9-5 ikke er helt vellykka, men det er nok en god bil. "Brillene" synes ikke så godt på sølv, da går det enda an :)

Det som er MYE bedre på Saab er støydempingen. Mazda 6 har direkte slitsom dekkstøy, men det er klart, jeg sammenligner med Xedosen til dobbel nypris. Med riktige dekk går Mazda 6 fint også, Yokohama piggfri fungerer fint men de Good Year sommerdekka som den står på nå er ubrukelige. Bråker MER enn de Kleber piggdekka jeg kjørte på før jul...
Motorstøy er ikke noe problem opp til 110 omtrent. Noe særlig over det får man den typiske firerbrummingen på 3500 rpm, som Xedosen er velsignet fri for.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by Olav »

volvo944 wrote:Avventer mail fra Mazda Norge på hvilke chassis nr som er produsert ETTER omlagt prod. prosess.

Enig i at bruktprisene på Mazda 6 vil stupe. Spørsmålet er om folk skjønner forskjellen på før og etter ny prod. prosess, eller om vi som evt. kjøper disse bilene også blir dratt med i dragsuget....
Er det noe nytt å berette, venter du fortsatt på mail?
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
volvo944
Posts: 7
Joined: 19 May 2009, 11:40

Re: Mazda 6, rust og facelift...

Post by volvo944 »

Olav wrote:
volvo944 wrote:Avventer mail fra Mazda Norge på hvilke chassis nr som er produsert ETTER omlagt prod. prosess.

Enig i at bruktprisene på Mazda 6 vil stupe. Spørsmålet er om folk skjønner forskjellen på før og etter ny prod. prosess, eller om vi som evt. kjøper disse bilene også blir dratt med i dragsuget....
Er det noe nytt å berette, venter du fortsatt på mail?

Har ikke fått noen mail. Tok ikke sjansen på Mazda så kjøpte en Saab 9-5 i stedet. Fornøyd med den :)
Post Reply