Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
Autonice
Posts: 43
Joined: 20 May 2006, 22:04
Location: Trondheim

Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Autonice »

Status:
1988 Fe3 263000km...
Dro i natt på på ei slette. Halvvarm motor. ca 4500rpm. Bilen er ikke hardt kjørt. Normalt svært påpasselig med å ha varm motor før hardt pådrag.
Girer ned å ser at bilen legger igjen en sinnsyk mengde røyk... Merk SINNSYK!
Motor kjennes rar...slår av motor..triller inn på en bensinstasjon.
Sjekker oljemengde, ok.
Røyken er lys i farge....hvit... kanskje blålig..men usikker...ser hvit ut.
Prøver å starte. Harking og røykutvikling i motorrom. Tar taxi hjem. Kl 03:00

Hva har skjedd? Noen med lignende erfaring?
Er toppen røket? Eller bare toppakning? Hvorfor så mye røyk?
Er ventiler i så fall også blåst?

Hva vil det koste i deler og evt om verksted skal ta jobben?

Aldri opplevd dette før så er litt rådvill...

ALLE svar og erfaringer mottas med takknemlighet...
Mazda 626 GD FE3
User avatar
Mindtrusted
Posts: 780
Joined: 10 Nov 2007, 22:22
Location: Akershus

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Mindtrusted »

Sjekk om du har noen kjølevannslekkasje fra slanger etc., ryker noe jævlig av kjølevannet som inneholder glycol når det fordamper.
Sjekket kjølevannsnivå? Sjekk om det er olje i kjølevannet? Eller eksos når motor går? Hvilken farge/lukt har eksosen?
Ikke helt bra symptomer du hadde, men sjekk bagatellene først 8)
-626 2,0 12V 88Mod Combi, Skrotet
-626 2,0i 8V 91Mod Stv, Skrotet
-626 2,0i 8v 96Mod Stv, Konebil
-626 2,2i 12V 91mod Stv, 4X4 under demontering
-626 2.0i 16V (FE3) 88Mod Combi, barnet mitt :P
-VW Polo 1,4Diesel 93Mod 48hk råskinn....
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=17667" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Wibla »

Høres ut som at toppakningen har fått nok, hvordan ser det ut i ekspansjonstanken?
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Autonice
Posts: 43
Joined: 20 May 2006, 22:04
Location: Trondheim

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Autonice »

Skal sykle inn til byen å se etter. Dersom det er toppakning, vil dette bli dyrt?

Dersom det er en avhoppet kjøleslange stusser jeg litt over at bilen bare harket og ikke ville starte da jeg prøvde det etter å ha stanset.
Mazda 626 GD FE3
User avatar
Mindtrusted
Posts: 780
Joined: 10 Nov 2007, 22:22
Location: Akershus

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Mindtrusted »

Hoster og harker endel når den får vann inn i forbrenningskammeret blant annet pga knust toppakning, men jeg mener å ha hørt den kan hoste og harke litt hvis den mangler kjølevæske også, fordi tempsensoren sitter i kjølesystemet og da tror ECU at motor er kaldere enn det den er.
Hvis det er toppakningen som har røket bør du få sjekket toppen din når du først har den av, siden den kan være skjev og må høvles eller at det er sprekk i den.
Om det er dyrt eller ei kommer blant annet ann på om du er kyndig til å bytte selve toppakningen selv eller ei, selve pakningen er vel ikke så dyr.
Sjekk og høvling av topp aner jeg ikke hva koster, men neppe noen formue ;)
Setter man bort hele jobben på verksted kan det hende det koster endel å få den byttet.
-626 2,0 12V 88Mod Combi, Skrotet
-626 2,0i 8V 91Mod Stv, Skrotet
-626 2,0i 8v 96Mod Stv, Konebil
-626 2,2i 12V 91mod Stv, 4X4 under demontering
-626 2.0i 16V (FE3) 88Mod Combi, barnet mitt :P
-VW Polo 1,4Diesel 93Mod 48hk råskinn....
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=17667" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Autonice
Posts: 43
Joined: 20 May 2006, 22:04
Location: Trondheim

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Autonice »

Startet bilen...
Det siver kjøleveske ut ved toppakning under eksosmanifold..
Når bilen startes synker kjølevæskenivå¨..
Vedd gasspådrag og når motor blir varm: Masse gråhvit eksos bak og noe i motorrom.
Motor høres rar ut. 3 syl eller dårlig tenning..
Ved stopp fylles kjølevæsketank opp igjen så det bobler. Nivået stiger til over det det var FØR motorstart. Når motor har vært slått av noen min begynner det igjen å synke til normalt.
Ser ut som det er små flekker av olje i kjølevæsketanken som ikke vil blande seg med kjølevæska. Ser at det re MYE svetting rundt toppakning.....

Så min dom akk nå er toppakning. Spm er om det er mer? Ventiler? Er toppen vridd? Noen som vet...?
Motor var nok ikke heeelt varm da det skjedde. Men rundt 15g i lufta og halvvarm motor...4500rpm ca..
Mazda 626 GD FE3
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Wibla »

Sprekt topp eller katastrofalt feilet toppakning tipper jeg, kjenner igjen symptomene fra min egen opplevelse med dette... Hvilken sylinder er det som ikke tenner? og hvor pipler det ut vann? er det sylinderen nærmest ekspansjonstanken?

Du må uansett få demontert toppen og se hva som har skjedd. Har du noen bekjente som er mekanikere eller hvertfall kyndige nok til at de klarer å hjelpe deg?

Siden det er alutopp og jernblokk på disse motorene så du få undersøkt om toppen har blitt skeiv. Det skal i utgangspunktet ikke ha skjedd noe med toppen ellers med mindre det har oppstått en sprekk i toppen, men mulig du må høvle litt. Det koster ikke en formue å få trykktestet og høvla en topp, så er bare å få gjort det først som sist.

Anbefaler deg å få tak i ny vannpumpe og regreim i samme slengen, dette fås på ebay eller hos nærmeste kia-forhandler til vesentlig lavere pris enn hos mazda., kia sportage har nemlig samme motor. Evt. kan du høre med Turbohansen på forumet her, men mener han er på ferie nå.
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Autonice
Posts: 43
Joined: 20 May 2006, 22:04
Location: Trondheim

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Autonice »

Må ha lommelykt og speil for å få se bedre. Blir mandag.

Sansynligheten for at bilen vrakes er stor. Gidder ikke koste på den mange tusen.
Alt av interiør er meget pent. fjernstyrt sentrallås og defa alarm, nytt eksos pluss pluss..
Så om du vet om noen som vil ha felger eller bilen som delebil eller rep objekt så si ifra. Blir neppe....rep..!

Ligger bilder på spot & shine:
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=9030

Men skal sjekke litt nøyere..
Mazda 626 GD FE3
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Wibla »

Utifra det jeg har sett av denne bilen så er du rimelig døv om du vraker den hvertfall. Å bytte toppakning trenger ikke koste mange tusen, om du klarer å skru litt selv vel og merke :)
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Mindtrusted
Posts: 780
Joined: 10 Nov 2007, 22:22
Location: Akershus

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Mindtrusted »

Enig, sjelden bil som har lite rust bør ikke skrotes eller selges i deler.
-626 2,0 12V 88Mod Combi, Skrotet
-626 2,0i 8V 91Mod Stv, Skrotet
-626 2,0i 8v 96Mod Stv, Konebil
-626 2,2i 12V 91mod Stv, 4X4 under demontering
-626 2.0i 16V (FE3) 88Mod Combi, barnet mitt :P
-VW Polo 1,4Diesel 93Mod 48hk råskinn....
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=17667" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Autonice
Posts: 43
Joined: 20 May 2006, 22:04
Location: Trondheim

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Autonice »

Har nu skrudd av toppen og gjort den skikkelig ren. Vanskelig å se noe sprekk men det kan jo hende den er inne i toppen. Har målt toppen og den er helt plan. Ingen vridning eller ugjevnhet. Har bestilt ny toppakning. Satser på at det holder. Og at det ikke er sprekk i toppen. Jeg slo av motor med det samme jeg så røyk. Den har med andre ord aldri vært kjørt varm uten kjøling. Kan jeg da stole på at den ikke er sprukket?

Alugodset ser helt fint ut mellom ventiler i sylindertopp.

Til deg Wibla: Den sylinder som det har vært kjølevæske i, er som du gjetter den sylinder nærmest reg. reim. Forteller dette deg noe?

Toppakning er gjort ren. Det er tydelig hvor den er blåst. Går en liten "kanal" i paskningen mellom kjølekanal og den sylinder som er nærmest reg.reim. Tydelig at det er her kjølevæsken kommer inn i sylinder. Kan se ut som metallringen rundt sylinder, på pakning, har vært litt skadet. Antar dette har skjedd da toppen ble byttet av forrige eier og at dette er grunnen til at jeg nå fikk en gjennomblåsning akkurat ved dette hakket.

Er dere enige i at jeg nå tar sjansen på å bare bytte pakning? Eller ser dere det som svært sansynlig at toppen er sprukket?
Takk for alle svar..
Mazda 626 GD FE3
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Wibla »

Jeg ville nok spandert på meg en trykktesting for å være sikker på at det ikke har skjedd noe, selv om toppen ser fin ut kan det være sprekker likevel.

Virker som om det er noe rart med disse motorene, for av flere som har røket toppakning/topp så skjer det på sylinderen nærmest register først. Jeg har en teori om at det er noe med ujevn kjøling, men har ikke klart å bli helt klok på det...

Hvordan står det til med tempføleren din forresten, står nåla litt under midten når motoren er normalt driftsvarm?
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
User avatar
Autonice
Posts: 43
Joined: 20 May 2006, 22:04
Location: Trondheim

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Autonice »

Ja:) Synsk? hehe..

Den var på midten da jeg kjøpte bilen, men krøp ned noen prosent etter hvert...ikke så nøye så lenge jeg vet det er da motor er varm.
Forslag?

I mitt tilfelle hva gjelder feilsylinder tror jeg det er mer tilfeldig da pakning hadde en skade på denne sylindersirkel. For øvrig tror jeg ikke min topp har vært så varm at den har sprukket siden jeg slukka tenning med det samme...men hvem vet...trykktesting er for kostbart og arbeidssomt til at jeg gidder det..tar en sjans å monterer sammen igjen.

Er den sprukket selges det som delebil. Enkelt og greit.
Mazda 626 GD FE3
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Fe3 Big time trouble. Trenger svar fort... blåst motor?

Post by Wibla »

Høres ut som en plan, med de symptomene du har hatt så er det rimelig god sjans for at det skal gå fint.

Ville gått over kjølesystem og sånt bare for sikkerhetsskyld, men det er nå bare meg.
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
Post Reply