Stramming av håndbrekk vaier på GD

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
zoom zoom
Posts: 205
Joined: 13 Oct 2005, 20:40

Stramming av håndbrekk vaier på GD

Post by zoom zoom »

Noen spesiell prosedyre?

Gjøres det innenfra eller må jeg av med hjula?

Skjønner ikke helt systemet på disse bilene eller så sitter alt sammen fast, hjelp!!!
Mercedes 300CE 88mod

X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
User avatar
Gingers
Posts: 523
Joined: 12 Jan 2006, 22:11
Location: Koppang

Post by Gingers »

Hei! Dette skjønte ikke jeg noe av første ganger heller, men det må gjøres innenifra :D Det sitter en strammeskrue på venstre siden av håndbrekket under det gummitrekket som er på sidene mener jeg å huske. Men det er ihvertfall under der :D

Lykke til også får du ha en riktig god påske :wink:

Mvh. Jan Inge
*Volkswagen Vento 1992*
*Volkswagen Golf 1986* (Solgt)
*Volvo 240 GL STV 1983*(Solgt)
*Mazda 626 GLX 2.0i 16v 1990 (R.I.P)*
*Mazda 626 LX 1989*(Delebil)

Det var en gang:
http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=1273
User avatar
zoom zoom
Posts: 205
Joined: 13 Oct 2005, 20:40

Post by zoom zoom »

Joda har funnet den skruen men jeg skjønne lite av den. er det en kontra mutter som er under den øverste mutteren eller er det bare en hylse som er sekskantig?
Mercedes 300CE 88mod

X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
User avatar
zoom zoom
Posts: 205
Joined: 13 Oct 2005, 20:40

Post by zoom zoom »

Det skal vel egentlig være selvjusterende men jeg er ikke sikker på dette her.
Mercedes 300CE 88mod

X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Det er vel ikke selvjusterende håndbrekk på GD'n? Dette må som nevnt gjøres ved håndbrekk. Kan også lønne seg å ta en titt på justeringen ved armen til kaliper, det hender man må justere litt her også, slik at håndbrekket tar likt på begge sider. Ellers er håndbrekkmekanismen en svakhet på GD'n med skiver bak. Har en lei tendens til å sette seg.
Last edited by PAR on 14 Apr 2006, 18:21, edited 1 time in total.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Det er stramming på håndbrekket, under håndbrekket der vaieren spittes og på calippern.
User avatar
Hapzen
Gear Head
Posts: 1457
Joined: 31 Aug 2005, 22:19
Location: Bergen, Nesttun
Contact:

Post by Hapzen »

Dette må eg og gjøre på min, er det noe av det samme eller?
Hapzen

Eier av Mazda MX-5 2.0L MZR Sport Cabriolet 2007
- og en Mazda 626 glx 93-mod !TIL SALGS!
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Hapzen wrote:Dette må eg og gjøre på min, er det noe av det samme eller?
Etter mange år tøyer waier seg noe, og stramming er nødvendig.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Hvordan strammer man på calipperen?
Jeg trodde det bare var å trykke veldig hardt på bremsen og dermed så strammes det automatisk pga. tannhjulene inni calipperen!
Er det feil?
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

er gjenger på vaieren der man hekter den på.
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

OK, det er vel for finjustering det da?
User avatar
Hapzen
Gear Head
Posts: 1457
Joined: 31 Aug 2005, 22:19
Location: Bergen, Nesttun
Contact:

Post by Hapzen »

Mazda626 wrote:
Hapzen wrote:Dette må eg og gjøre på min, er det noe av det samme eller?
Etter mange år tøyer waier seg noe, og stramming er nødvendig.
ja, eg skal stramme den. men eg mente, fungerer det på samme måte på min? Kan eg bruke samme metode på min som på en GD?
Hapzen

Eier av Mazda MX-5 2.0L MZR Sport Cabriolet 2007
- og en Mazda 626 glx 93-mod !TIL SALGS!
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Man må skille mellom den mekaniske delen og den hydrauliske delene på bremsesystemet bak.

Den hydrauliske som styres av bremsepedal justerer seg selv, altså stempel flytter seg inn etter som klosser slites.

Når det gjelder håndbrekk er systemet her mekanisk, det vil si at ett fjærsystem presser inn stempel i kaliper. Justeringer bak ved kaliper og ved Y-leddet er kun for å fordele trykket / strekket, slikt at det blir likt på begge hjul. Altså det er ikke her selve strammingen sitter. Denne strammingen sitter ved håndbrekk inne i bilen.
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
PAR
Posts: 616
Joined: 15 Sep 2005, 19:05

Post by PAR »

Hapzen wrote:
Mazda626 wrote:
Hapzen wrote:Dette må eg og gjøre på min, er det noe av det samme eller?
Etter mange år tøyer waier seg noe, og stramming er nødvendig.
ja, eg skal stramme den. men eg mente, fungerer det på samme måte på min? Kan eg bruke samme metode på min som på en GD?
Ja, det er samme systemet her!
FE3-88
(Alle mine bilder her inne er slettet, beklager dette)
User avatar
zoom zoom
Posts: 205
Joined: 13 Oct 2005, 20:40

Post by zoom zoom »

Nå har jeg skiftet calipper på venstre side men vaieren fra håndbrekken er for lite ut, det vil si at jeg må dra handbrekk braketten nesten helt bak slik at stempelet ikke går noe lenger ut når jeg drar i handbrekket.

Den er for stram på begge sider så jeg tenkte at jeg skulle slakke på vaieren ned ved håndbrekket med kontramutteren går bare rundt. Jeg kommer ikke til med nøkkel for å holde gjenn kontra mutterne så jeg må mest sannsynelig av med midtkonsollen.

Må jeg forresten ut med setene fram for å få ut midtkonsollen eller er det bare og løsne på skruene helt bak nederst på konsollen og dermed dra den ut?
Mercedes 300CE 88mod

X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
Post Reply