som emne sier: Hvordan på en mest mulig effektiv og grei måte å rense topp og blokk for gammel pakning? Tenkte på pakningsskrape som de har på f.eks biltema, men jeg vet ikke om jeg tør å bruke dette på en aluminiumstopp akkurat?
Finnes det noen grei pakningsfjerne spray? Spraye på og tørke av?
rense topp/blokk for gammel pakning v/ bytte av toppakning
- Mazda929power
- Gear Head wanabe
- Posts: 864
- Joined: 31 May 2006, 22:39
- Location: mandal
rense topp/blokk for gammel pakning v/ bytte av toppakning
http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=2604
1985 mazda 929 ht coupe 2.0i (gobilen)
1985 mazda 929 ht coupe 2.0 (delebiln)
1991 mitsubishi galant 1.8gli (rånebiln)
Practice makes perfect
1985 mazda 929 ht coupe 2.0i (gobilen)
1985 mazda 929 ht coupe 2.0 (delebiln)
1991 mitsubishi galant 1.8gli (rånebiln)
Practice makes perfect
Re: rense topp/blokk for gammel pakning v/ bytte av toppakning
Hei.Mazda929power wrote:som emne sier: Hvordan på en mest mulig effektiv og grei måte å rense topp og blokk for gammel pakning? Tenkte på pakningsskrape som de har på f.eks biltema, men jeg vet ikke om jeg tør å bruke dette på en aluminiumstopp akkurat?
Finnes det noen grei pakningsfjerne spray? Spraye på og tørke av?
Bruker alltid skrape. Har en knivlignende sak med flat tupp som er utrolig effektiv. Om du vil myke opp pakningen, bruk CRC el lign. Men det blir noe klin, og ikke noe jeg pleier å gjøre. Vil anbefale ok ikke bruke smergelpapir, da sand fra dette går rett i olje og i lager. Skift uansett olje før oppstart etter pakningskift.
På toppen lar jeg alt sitte, og lar planeren ta seg av alt sammen. Anbefaler sterkt å plane toppen, da den som regel alltid er skjev når pakningen er gått. Det samme gjelder også blokka faktisk, men det er jo ikke alltid man tar ut motoren ved pakningskift. Og skal man ikke ta ut masse effekt, så går det som regel greit med kun planet topp.
- Mazda929power
- Gear Head wanabe
- Posts: 864
- Joined: 31 May 2006, 22:39
- Location: mandal
Re: rense topp/blokk for gammel pakning v/ bytte av toppakning
takk for kjapt svar.
bilen det gjelder er en 95 mod. mitsubisi colt som da er arbeidsbilen min.
Grunnen til at jeg vil bytte pakningen er at den svetter litt mye olje fra den ene siden, kanske 2 dl pr. 1000km. hadde det ikke
vært slik at den drypper noen dråper i innkjørselen hver dag, så hadde jeg ikke giddet å bytte.
Som sagt er dette arbeidsbilen og det går verken vann i oljen eller olje i vannet. Er det helt nødvendig å plane toppen?
bilen det gjelder er en 95 mod. mitsubisi colt som da er arbeidsbilen min.
Grunnen til at jeg vil bytte pakningen er at den svetter litt mye olje fra den ene siden, kanske 2 dl pr. 1000km. hadde det ikke
vært slik at den drypper noen dråper i innkjørselen hver dag, så hadde jeg ikke giddet å bytte.
Som sagt er dette arbeidsbilen og det går verken vann i oljen eller olje i vannet. Er det helt nødvendig å plane toppen?
http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=2604
1985 mazda 929 ht coupe 2.0i (gobilen)
1985 mazda 929 ht coupe 2.0 (delebiln)
1991 mitsubishi galant 1.8gli (rånebiln)
Practice makes perfect
1985 mazda 929 ht coupe 2.0i (gobilen)
1985 mazda 929 ht coupe 2.0 (delebiln)
1991 mitsubishi galant 1.8gli (rånebiln)
Practice makes perfect
Re: rense topp/blokk for gammel pakning v/ bytte av toppakning
Lån deg en rettholt og legg på toppen og blokka og se om det er grunn til og plane
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=17341 GTX/R Prosjekt
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=17894 GTX/R Deler selges
1991-Mazda 323 GTX/R
1991-Toyota Camry 2.0 Xli
2001-Polaris RMK 550 Trail
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=17894 GTX/R Deler selges
1991-Mazda 323 GTX/R
1991-Toyota Camry 2.0 Xli
2001-Polaris RMK 550 Trail