Hei,
Motoren blir fort varm iflg måler'n i dashbordet. Den går fort opp til max feltet.. men så kan den plutselig (fort) dette ned mot 60-70% av max .. Dette kan skje av seg selv (helt plutselig) eller når jeg slår på varmeapparatet på full guff og max varme... feil nr to i denne sammenheng er at det komme null varme fra varmeapparatet, samtidig som det virker som det har effekt på varmen i motoren (?)
Jeg tenkte det kunne være lite kjøleveske, og det var det (viste nesten ikke på peilepinnen.. Jeg fylte på et par liter for sikker hets skylt.. (ble litt for mye. Jeg fylte på 2 liter og da er det 10 cm fra korken og ned til kjøleveska)
Bilen har gått 148k og har fulgt servicene (bl.a. skiftet regreim etc rundt 90k tror jeg det var) ..
Er det noen som kan forestille seg hva dette kan være ? er det tempmålern som lyver (jeg har ikke turt å la den gå for å sjekke om den faktisk koker over) eller er det noe helt annet ?
Mvh: PerS
626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
95 626GT 2,5 Aut. 150000 km (100% original med unntak av forsterket automatkasse og tectyl)
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
Høres ut som termostaten.
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
Jeg håper du har rett Er dette en stor operasjon eller grei skuring ? (høres jo overkommelig ut)NightHawk wrote:Høres ut som termostaten.
Ett lite tilleggsspm! På bilen min er det endel ledninger som henger ned "i taket over gass/brems" ... klarer ikke helt å SE om det skal være et deksel over der ? noen som vet ? Ville være jævlx rart om det skulle være sånn ?
Mvh: PerS
95 626GT 2,5 Aut. 150000 km (100% original med unntak av forsterket automatkasse og tectyl)
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
Termostaten er grei å bytte. Følg den tykke slangen inn til blokka så finner du den der.
Det skal være et deksel over pedalsettet ja.
Det skal være et deksel over pedalsettet ja.
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
Ser et termostatsett koster 199 på biltema.. Det er NESTEN fristende å prøve selv, selv om jeg ikke er noen motormann.. Er det noen store "fallgruver" med dette ?
http://biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Kjo ... OSTATSETT/
http://biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Kjo ... OSTATSETT/
95 626GT 2,5 Aut. 150000 km (100% original med unntak av forsterket automatkasse og tectyl)
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
ikke egentli.bestell du termostat m pakning så e d nu 2-3 skrua ut m gammel in me ny, bytt pakning tut å kjør stort sett
91 323 gtx\r back
x90 626 fe3 sed solgt
x90 626 fe3 4x4 sed solgt
x90 626 fe3 sed solgt
83 626 fe3 delebil
x84 323 gt solgt
ca 10 80 tals 323'a 1.3-1.5 r.i.p.
x90 626 fe3 sed solgt
x90 626 fe3 4x4 sed solgt
x90 626 fe3 sed solgt
83 626 fe3 delebil
x84 323 gt solgt
ca 10 80 tals 323'a 1.3-1.5 r.i.p.
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
I dag gambla jeg på en lengre tur med bilen og i dag virka plutselig varmeapparatet, og motoren ble ikke varm en eneste gang (?????)
whythehell??
whythehell??
95 626GT 2,5 Aut. 150000 km (100% original med unntak av forsterket automatkasse og tectyl)
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
Sjekka om det er vann på radiatoren, og ikke bare i beholderen?
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
Virker egentlig ikke på meg som termostat ettersom temp.nåla indikerer varm motor etter relativt kort tid.
Det kan heller virke som det er dårlig med sirkulasjon, kanskje mest trolig i varmeappararegistret.
Det kan heller virke som det er dårlig med sirkulasjon, kanskje mest trolig i varmeappararegistret.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
her var det nokk for lite kjøleveske, ved forlite kjølevæske kan det oppstå luftbobler i kjølevæsken, dermed får åpner termostaten ved luftboblene, eller de sitter igjen ved radiatoren til varmeregistret. var nokk lurt å fylle på med væske her
1.bil: VW Golf 2 1.6gl
2.bil: Mazda 626 gd 2.2i
3.bil: Mazda 626 GE 1.8i 16v - henta i påska 07:)
4.bil: Mazda 626 GE 2.5i 24v - sommern 08
2.bil: Mazda 626 gd 2.2i
3.bil: Mazda 626 GE 1.8i 16v - henta i påska 07:)
4.bil: Mazda 626 GE 2.5i 24v - sommern 08
Re: 626 2,5 GT Aut '95 (varm motor / ikke varmt varmeapp)
(Sorry for treig respons.. litt hektisk for tia)
Bilen har vært ok nå ei stund faktisk... selv om den var litt "av og på" i tiden like etter jeg fylte på mer kjølevæske.. siste 2 ukene har det ikke vært antydning til "overoppheting" .. Eneste som gjenstår nå er skiltlys bak (ja DET skal jeg klare å skifte SELV) + noe litt skumlere som bekymrer meg litt som kanskje noen av dere kan oversette fra Gresk til Norsk ?:
CO2 - 0,5% for mye på tomgang, 0,3% ved forhøyet tomgang
Lambdaverdi utenfor 1 (+-) 0,003 eller utenfor fabrikkens verdiområde (<- fra eu kontrollen)
Hva tror dere dette betyr? justeringssak eller big trouble ?
Bilen har vært ok nå ei stund faktisk... selv om den var litt "av og på" i tiden like etter jeg fylte på mer kjølevæske.. siste 2 ukene har det ikke vært antydning til "overoppheting" .. Eneste som gjenstår nå er skiltlys bak (ja DET skal jeg klare å skifte SELV) + noe litt skumlere som bekymrer meg litt som kanskje noen av dere kan oversette fra Gresk til Norsk ?:
CO2 - 0,5% for mye på tomgang, 0,3% ved forhøyet tomgang
Lambdaverdi utenfor 1 (+-) 0,003 eller utenfor fabrikkens verdiområde (<- fra eu kontrollen)
Hva tror dere dette betyr? justeringssak eller big trouble ?
95 626GT 2,5 Aut. 150000 km (100% original med unntak av forsterket automatkasse og tectyl)