Skifte registerreim ,og mer?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Thugz
Posts: 115
Joined: 28 Nov 2008, 02:53

Skifte registerreim ,og mer?

Post by Thugz »

Hei.
Jeg planlegger å ta et regreim bytte på min 626 GD, 2.0L,(1988).
Selve reima er selvsagt at jeg må skifte, men jeg hører andre snakker om at vannpumpe bør byttes samtidig ? (Jeg har ikke anelse på hvor vannpumpa på denne ligger.) Og ,løperulle og spennrulle, er dette noe som må skiftes i samme slengen ? Eller kan man droppe det? (Såfremt det ikke er unormal slitasje selvsagt.)

På forhånd takk.
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by GTX-Lars »

Skift alt du har nevnt over for vannpumpa ryker rett etter reima er skifta. Vannpumpa sitter sikkert bak det eine løpehjulet.
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Thugz
Posts: 115
Joined: 28 Nov 2008, 02:53

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Thugz »

Ok, så du regner med at spennrulle & løperulle (?) er i såpass dårlig forfatning at det bør skiftes samtidig. Isåfall skal jeg ta meg en tur i tenkeboksen om det er "vits" å legge mer $$ i bilen aldern tatt i betraktning. Ser hos mekonomen at både løpe og spennrulle ligger på godt over 1k pr del. Kanskje den ender som delebil istedet :)
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by GTX-Lars »

Kan jo vera at biltema har. Ellers så kan du vel KANSKJE kjøre med den motoren din til reima/vannpumpa ryker... :)
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Thugz
Posts: 115
Joined: 28 Nov 2008, 02:53

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Thugz »

Hmsk... jeg får gå en tur i tenkeboksen. Bilen er jo igrunn LITE rustet ifht alder, så det er desverre litt teit å skrote den også. Men sånn ca 3600,- (mekonomen priser) er nok til å vurdere bilbytte.
User avatar
Wibla
Moderator
Posts: 1790
Joined: 06 May 2006, 22:44
Location: Siljan

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Wibla »

3600kr er ikke allverdens.

Men motoren dør ikke om reima ryker, så bare å kjøre til den gjør det...
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition :mrgreen:
Thugz
Posts: 115
Joined: 28 Nov 2008, 02:53

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Thugz »

Wibla, nei det er ikke allverdens. Likevel er jeg skeptisk til hvor lenge jeg gidder å holde liv i en så gammal bil :? .Den har dog også snart trilla 285000. Det blir vel en vurderingssak igrunn. Du sier at motoren tåler en mulig ventil-kollaps? ,høres ut som noe mine frynsete nerver ikke kommer til å ha godt av.
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Banja »

Du sier at motoren tåler en mulig ventil-kollaps? ,høres ut som noe mine frynsete nerver ikke kommer til å ha godt av.

Det fine med moteren på disse bilene er at det ikke blir ventilkollaps. Det som skjer er at bilen stopper. :D :D :D
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Elanzer »

trikset er at stemplene ikke kan ta i ventilene (uten om at stemplene løstner og tar av) så kjør til det stopper ;)
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
aklegutt
Posts: 48
Joined: 12 Jan 2006, 03:46
Location: Bodø

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by aklegutt »

E d 12V eller 16V ? Har en reg.sett til GD som æ har hatt ei lita stund, men har ikke bilen lengre... int? kan få billig, kjøpte mitt sett fra mekonomen, det er komplett med strammehjul og løpehjul. (ikke vannpunpe)
1.bil: VW Golf 2 1.6gl
2.bil: Mazda 626 gd 2.2i :)
3.bil: Mazda 626 GE 1.8i 16v - henta i påska 07:)
4.bil: Mazda 626 GE 2.5i 24v - sommern 08
Thugz
Posts: 115
Joined: 28 Nov 2008, 02:53

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Thugz »

Dette er 12v forgasser utgaven. 2.0L...
aklegutt wrote:E d 12V eller 16V ? Har en reg.sett til GD som æ har hatt ei lita stund, men har ikke bilen lengre... int? kan få billig, kjøpte mitt sett fra mekonomen, det er komplett med strammehjul og løpehjul. (ikke vannpunpe)
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by fne »

Gamlebilen min hadde gått ca 300'000km når jeg skifta regreim - skifta ingen løperulle/strammehjul eller vannpumpe.
Bilen ble parkert på over 410'000km, fremdeles ikke noe problem med vannpumpe eller løpehjul/strammehjul.

Merkeverkstedet lokalt her hadde ikke skiftet mer enn et par vannpumper i all den historie de kunne komme på, så de så ingen hensikt i å bruke penger på den ;)
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Olav »

Kjør til noe skjer. Enten rembrudd, ulyd i strammehjul eller vannpumpe. I mellomtiden kan det fort skje noe annet, f eks mangler på EU-kontroll som du velger å ikke fikse.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Thugz
Posts: 115
Joined: 28 Nov 2008, 02:53

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Thugz »

hm.... så konklusjonen er egentlig å kjøre til noe ryker for så å vurdere ? :)
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: Skifte registerreim ,og mer?

Post by Olav »

Hvis målet er billig bilhold og med non interference motor- ja. Jeg venter til noe skjer på Xedosen, den er 10k over intervallet i Norge nå (hver 90k). Men i California (varmere klima) er intervallet på 2,5 V6 100k miles (160k). Hvilke marginer tror du det er lagt inn her? Reima holder vanligvis minst 200k. Men Mazdaverkstedene skal leve de også, derfor står det i boka at motoren kan ta alvorlig skade om man ikke bytter i tide. Det er feil.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
Post Reply