skal ikke ha Mazda igjen.......

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
aldrimermazda
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2011, 17:28

skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by aldrimermazda »

Nå har jeg blitt kvitt mazdaen min:) En flott Mazda 6.

Grunnen til at jeg ikke skal ha Mazda igjen er at de ruster. Tror ikke det finnes en bil i verden som ruster så mye, ikke en gang de gamle Ladaene. Den jeg hadde var inne hos Mazda 2 ganger på under et halvt år for å fjerne rust, men det hjalp ikke. Nå når veiene igjen er saltet har jeg hatt en klump i magen fordi jeg har mareritt om nettene om rusten som forsyner seg av min 6 år gamle mazda 6......

Bilen var knallgod å kjøre, hadde superbra motor som gikk og gikk, lite problemer, lå kanonbra på veien, blank og fin i lakken og full av rust...

Vil til slutt takke Mazda Norge for at jeg har fått oppleve Mazda på sitt verste.

Jeg kommer ikke til å kjøpe Mazda igjen og kommer til å fraråde alle å Mazda i fremtiden.......
Toyota Corolla Verso, 2007
Mazda 6, 2005
Mazda 323, 1991
Opel Corsa, 1999
Toyota Yaris Verso, 2006
Nissan Primera, 2000
Mazda 323, 1990
Opel Astra, 2000
Opel Astra, 1999
Opel Corsa, 1993
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by mazdafun »

Hei.

Håper du er fornøyd med at du fikk det ut på ett forum hvertfall. :wink:

Lykke til med dine neste biler. Trabant anbefales- den er av glassfiber/plast.
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by Stig »

da har du til gode å prøve mercedes, knallgode på rust :lol:
User avatar
Mindtrusted
Posts: 780
Joined: 10 Nov 2007, 22:22
Location: Akershus

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by Mindtrusted »

Å si at alle mazda'er ruster så forferdelig mye fordi man har eid den ene som virkelig ruster er jo intelligent... :P Min 1988 mod 626 er det lite rust på den dag idag.... Rustproblemer vil det bare bli mer og mer av fremover på ALLE bilmerker, fordi bilene er ikke ment å vare så lenge som vi har dem her i Norge ;) hører f.eks. stadig oftere at bilmotorer er blitt "utslitt" når den runder ca 300000, det var ikke akkurat et vanlig tema på biler fra 80tallet...

Bilprodusentene streber etter å gjøre bilen billigere og at den skal fungere "problemfritt" i bilens levetid sånn at forbrukerene kjøper ny bil oftere.....

Skal vel også nevnes at saltbruken her i landet er helt syk.... de salter bort snøen istedenfor å måke noen ganger tilogmed :P Og staten driter i om bilen din ruster ;)
-626 2,0 12V 88Mod Combi, Skrotet
-626 2,0i 8V 91Mod Stv, Skrotet
-626 2,0i 8v 96Mod Stv, Konebil
-626 2,2i 12V 91mod Stv, 4X4 under demontering
-626 2.0i 16V (FE3) 88Mod Combi, barnet mitt :P
-VW Polo 1,4Diesel 93Mod 48hk råskinn....
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=17667" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by janp87 »

Image
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by mazdafun »

janp87 wrote:Image
:lol: :lol: :lol:


Undersøkte saltkonsentrasjoner for noen år siden. Saltkonsentrasjonen på norske veier er til tider 4 ganger sterkere enn sjøvann! Da er det ikke rart det ruster.

Alle biler ruster. Foruten Trabant da :lol: (jeg vil ikke ha en for det :wink: )
User avatar
olastuen
Posts: 35
Joined: 07 Aug 2011, 11:49
Location: Hamar
Contact:

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by olastuen »

aldrimermazda wrote:Nå har jeg blitt kvitt mazdaen min:) En flott Mazda 6.

Grunnen til at jeg ikke skal ha Mazda igjen er at de ruster. Tror ikke det finnes en bil i verden som ruster så mye, ikke en gang de gamle Ladaene.
Du har tydeligvis aldri en gammel Opel Rekord.... kos deg med hva du nå enn måtte finne deg, anbefaler å la bilen stå innendørs, tørt, om du er redd for salt og rust.. ;)
JanEinar
Posts: 34
Joined: 16 Jul 2011, 22:56

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by JanEinar »

Mindtrusted wrote:Å si at alle mazda'er ruster så forferdelig mye fordi man har eid den ene som virkelig ruster er jo intelligent... :P Min 1988 mod 626 er det lite rust på den dag idag.... Rustproblemer vil det bare bli mer og mer av fremover på ALLE bilmerker, fordi bilene er ikke ment å vare så lenge som vi har dem her i Norge ;) hører f.eks. stadig oftere at bilmotorer er blitt "utslitt" når den runder ca 300000, det var ikke akkurat et vanlig tema på biler fra 80tallet...

Bilprodusentene streber etter å gjøre bilen billigere og at den skal fungere "problemfritt" i bilens levetid sånn at forbrukerene kjøper ny bil oftere.....

Skal vel også nevnes at saltbruken her i landet er helt syk.... de salter bort snøen istedenfor å måke noen ganger tilogmed :P Og staten driter i om bilen din ruster ;)
Helt enig! Har selv en mazda 626 GV(stv GD) av siste årsmodell, med imponerende lite rust!!! Går som familie bruksbil. Strøkne hjulbuer! Veldig bra biler etter min mening!!
User avatar
K3nn3th0ls1
Posts: 140
Joined: 19 Aug 2010, 19:15
Location: Lofoten

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by K3nn3th0ls1 »

Høres ut som at Mr. Aldrimermazda har vært meeeget uheldig med bilen sin, og påstår derfor at alle Mazdaer ruster :wink:
'05 Mazda 6 1.8 stv aero
'92 Mazda 626 2.0 GLX (GE)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by ke25toyoglide »

Nå er holdningen hans veldig bastant utfra å ha eid en Mazda.
Men når det skal sies, så kan det godt være at eg hadde gjort det samme.
Opel har sagt i 30 år at bilene deres er blitt såååå mye bedre, men denne karen skal aaaaldri mer eie en opel.
Mazda 6 fra begynnelsen til 2007 eller noe sånn, er rævva dårlig.
Ville aldri hatt en sånn bil, har sett og hørt alt for mye om de.
Hjelper ikkje om de er verdens beste teknisk, og de ser bra ut, og de er gode å kjøre.
Eg hadde ikkje fått sove om natten viss bilen fikk rustflekker 3 uker etter lakkering.... uholdbart.
Er det ikkje pga kvaliteten på Mazda at me kjøper Mazda :?:
Skulle nesten ønske at de kjøpte opp alle de 6erne, og skrotet de. de er ikkje mazda merket verdig.
Det samme gjelder ford focus, og mercedes E og S klasse av visse årganger.
Eneste + når det gjelder den saken er måten mazda (stort sett) har håndtert saken.
Hellakkering på 5-6 år gamle biler, uten å gå via advokat..... 8)
Men igjen så har det vert diverse rundt omkring når det gjelder info, og kundemottak.......
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by Banja »

Jeg hiver meg på jeg også.
I lang tid har jeg tenkt å skrive et lignende innlegg som Mr. Aldrimermazda gjorde.
I dag har jeg en 1990 stv og den er rustfri. At den er rustfri mener jeg kommer av at den fikk en behandling av forhandler da den gikk ut på veien. Jeg ser i bakdøråpningen hull som er boret og der er det sprøytet tectyl inn og så plugget med en tropp.
Jeg regner med å ha bilen i flere år til. Fordi jeg er særdeles godt fornøyd med den.
Kun en gang har jeg hatt et lite problem og det ble løst ved hjelp av et lite selvgjort verktøy for å lese feilkoder. (oppskrift finnes på dette forum)
Jeg måtte skifte en tempføler og vips bilen var som før :) Den er nå gått omlag 300 000 og jeg har ikke skiftet regreim eller plugger enda.
Pluggene tar jeg ut en gang i året og justerer gapet på. Motoren er oljetett og da ser jeg ingen mening i å bytte reima heller.
Men jeg driver og følger med på Finn.no og andre organer. Og den bilen jeg hadde utpekt til å bli min neste bil er en 98-00 stv.
Men jeg tror ikke jeg finner en som kan sammenlignes med min 90 modell med hensyn til rust.
" Alle" som ligger ute er det rustanmerkning på. Noen har sågar bilder av totalt bortrustede skjermbuer og kanaler. Det vil jeg ikke ha. Selv om det anføres 'ubetydelig' rust vet jeg at den kommer innenfra og på ingen måte er ubetydelig.
Jeg tok opp rustproblemet med importøren for et par år siden, men det så ikke ut til å bekymre dem så mye. ikke kom det frem at de hadde tenkt å gjøre noe med det heller.
På grunn av dette har tankene mine delvis gått bort fra Mazda og jeg følger nå med på Volvoannonser i større grad. I dagliglivet ser jeg ikke så mye rustVolvoer som Mazda og det betyr endel for meg. I tillegg har Biltema ett stort spekter av billige deler til Volvo. det må også taes i betraktning.
Men som sagt: Min nåværende 90 modell skal jeg ha enda i flere år. Om da ikke en eller annen idiot kjører meg i senk :(

Alle biler ruster, men Opel har Record :S
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
User avatar
Mindtrusted
Posts: 780
Joined: 10 Nov 2007, 22:22
Location: Akershus

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by Mindtrusted »

MYE feil på volvo da :P og har sett endel stygge rustskader på nyere volvoer, grunnen til at det ikke syns er at de er flinke til å bruke kanalskjørt og sånt ;) Klamre deg fast til GV'en din du, jeg klamrer meg fast til mine :)
-626 2,0 12V 88Mod Combi, Skrotet
-626 2,0i 8V 91Mod Stv, Skrotet
-626 2,0i 8v 96Mod Stv, Konebil
-626 2,2i 12V 91mod Stv, 4X4 under demontering
-626 2.0i 16V (FE3) 88Mod Combi, barnet mitt :P
-VW Polo 1,4Diesel 93Mod 48hk råskinn....
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=17667" onclick="window.open(this.href);return false;
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by Råtassen »

Han hadde vel ikke råd til å gjøre ordentlig arbeid på bilen sin. Ingen bil behøver å ruste om man tar forhåndsregler.
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
senjamann
Posts: 18
Joined: 17 Oct 2010, 13:13

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by senjamann »

Jeg er helt enig med han , kjøpte min første mazda i fjor , og oppdaget rusta på bilen , noe er reparert av mazda norge , men noe gjenstår. Synes det er så synd med den dårlige kundebehandlinga jeg har møtt. Mazda 6 er jo en kjempeflott bil , god å kjøre osv. Men så får man disse problemene med rusta over alt , og som mazda norge er litte villig å hjelpe til med å få reparert på rust garantien. Enda bilen har vært inne til årlig kontrol og servicer. Da får man ikke lyst på mazda igjen. Enda det er kjempeflotte biler.
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: skal ikke ha Mazda igjen.......

Post by ke25toyoglide »

For et tullete svar. :roll:
Hva skulle han ha gjort med bilen :?:
Bilen blir levert inn til fjerning av rust på garanti, også går det noen mnd. så er rusten tilbake.
Skulle han bedt de om å få lov til å betale ekstra, for å få et bedre resultat :?:
Hadde Mazda foreslått det, så hadde eg tatt det som en spøk.
Når bilen var ny, så var det mange som ville understell og hulromsbeskytte de. De fikk beskjed om at viss de gjorde det, så gikk garantien ut.
Noen gjorde det likevel, og har fått problemer med rust likevel, (men i mindre grad) de har møtt motstand hos mazda pga de hadde behandlet de selv.
toppen av frekkhet, er når mazda nylig, etter en hellakkering ga beskjed om at eiger BURDE ha beskyttet bilen bedre, og ihvertfall burde gjøre det nå.... :shock:
De snudde fort når de ble konfrontert med hva som ble sagt når bilen var ny.
Mazda 6 av typen som ruster er en dårlig bil, enkelt og greit.
De som mener noe anna, bør kjøpe en slik bil. :roll:
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Post Reply