rust på taket på Mazda 6

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
senjamann
Posts: 18
Joined: 17 Oct 2010, 13:13

rust på taket på Mazda 6

Post by senjamann »

Er det noen her som har fått dekket reprasjon av rust på taket og rust utvendig på hjulbuer på forskjermer på mazda 6. På min så sier dem at dem ikke dekker dette da bilen er 8 år og lakkgarantien var bare 5 år og dette ikke dekkes av rust garantien. Noen her som har fått dekt dette på rustgarantien?
aldrimermazda
Posts: 5
Joined: 26 Nov 2011, 17:28

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by aldrimermazda »

jeg fikk dekket rusten i hjulbuene og noe fremover på kanalene, men det var under "rustamnestiet" som mazda avsluttet mai 2010. hadde ikke rust på taket.
Toyota Corolla Verso, 2007
Mazda 6, 2005
Mazda 323, 1991
Opel Corsa, 1999
Toyota Yaris Verso, 2006
Nissan Primera, 2000
Mazda 323, 1990
Opel Astra, 2000
Opel Astra, 1999
Opel Corsa, 1993
User avatar
Taggen
Posts: 230
Joined: 01 Oct 2011, 19:50
Location: 1540
Contact:

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by Taggen »

De jeg kjøpte bilen av hadde fått dekt alle skjermene, men ikke taket de heller. Det måtte de dekke selv..
Litt rart spør du meg, men kipt er det hvertfall å ikke få det dekt.
Lykke til :D
senjamann
Posts: 18
Joined: 17 Oct 2010, 13:13

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by senjamann »

Ja kjedelig med denne rusta på Mazda 6 , og kjedelig at noen får dekket rustreperasjoner og noen ikke. Mazda 6 er jo en dyr bil og da burde Mazda Norge vært mer villig å hjelpe folk med dette.
Det var litte respons på dette her.
Banja
Posts: 312
Joined: 31 Jan 2008, 21:14

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by Banja »

Nyttig lesning
http://www.abcnyheter.no/motor/2011/11/ ... -rustbombe" onclick="window.open(this.href);return false;
Bosatt nord for Moral-Sirkelen
senjamann
Posts: 18
Joined: 17 Oct 2010, 13:13

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by senjamann »

fikk svar fra mazda norge og dette sier dem om rusta på taket :

Tak:

Bilder viser tydelig at årsaken til disse sårene er steinsprut da man ser et tydelig innslag i senter av sårene. Hvor lenge disse sårene har ligget slik er vanskelig å anslå men ser man på fargen på rusten i senteret er denne meget mørk noe som tilsier at disse sårene har vært der en god stund.

Noen som har fått steinsprut mitt oppe på taket ?



Framskjerm begge sider:

Det er korrosjonsspetter i et område på skjermen som ligger direkte bak framhjulet og er lokasliert rett ved skvettlappene. Årsak til dette er sprut fra hjul som har skapt innslag og disse har utviklet seg til korrosjon.

Bare bullshit , dette er korosjon i hjulbuen og man kan se rusta tytte ut under lakken.

Fy faen for noe dritt :x
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by fne »

Steinsprut på taket er veldig lett å få ja, har fått flere jeg. Har til og med fått på antenna! :lol:

I skjermbuer er det ofte probleme med steinsprut nettopp pga hjulet. Det begynner å ruste, og trenger lenger og lenger inn, og det ser ut som rusten kommer innenifra, noe den forsåvidt også gjør, men årsaken til syvende og sist er punkteringer pga steinsprut...

Men at det burde vært større fokus på dette fra fabrikantenes side er det jo ingen tvil om...
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
senjamann
Posts: 18
Joined: 17 Oct 2010, 13:13

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by senjamann »

At man får steinsprut i forkant av taket det vet jeg man kan få , også midt på taket kan man få steinsprut. Men det er ikke steinsprut rust blemene som kommer innenfra og ut. Jeg har selv jobbet som oppretter hos Nissan,bmw og ford forhandlere , har aldrig sett rusta tyte ut over alt på en så ny bil. Her er det mange som har fått reparert slikk rust hos forhandlere. Problemet her er at noen forhandlere er ikke villig å hjelpe til slikk at dette kan dekkes av mazda norge . Rusta på forskjermene , kanaler . tak og h fordør kommer av dårlig karoseri kvalitet. Mazda norge prøver å skylde på feil i grunnarbeid på bilen og at da kan ikke rusta dekkes av rustgarantien for garantien for overflatte feil er bare på 3 år.
Det som er så rart er at når bilen ble reparert i Fredrikstad så ble begge bakkskjermer , v bakk og fordør + h bakkdør hellakkert, og dette ble betalt av mazda norge. Når bilen kom til nord norge og jeg oppdaget rustblemer på h fordør og bakklukke + forskjermer så valgte den lokale forhandler og mazda norge å bare lakkere invendig h fordør og invendig på baklukke. Og nå er det i tilleg kommet rust på taket. Har importøren gjort dette riktig så har dem fiksa alt. Hvorfor har dem rustgaranti på disse bilene. Ja fordi det skal høres gjevt ut når man kjøpper dem.
sturesvendsen
Posts: 37
Joined: 05 Aug 2009, 23:09

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by sturesvendsen »

Til informasjon så er metallet de bruker på taket på Mazda 6 av en helt annen type enn resten av bilen. Tips fra lokal Mazda forhandler er at steinsprut må behandles med lakkstift umiddelbart. Jeg har selv erfart tre rustflekker som har kommet kort tid etter steinsprut. Trolig en annen type metall de bruker grunnet styrke/sikkerhet..
senjamann
Posts: 18
Joined: 17 Oct 2010, 13:13

Re: rust på taket på Mazda 6

Post by senjamann »

sturesvendsen wrote:Til informasjon så er metallet de bruker på taket på Mazda 6 av en helt annen type enn resten av bilen. Tips fra lokal Mazda forhandler er at steinsprut må behandles med lakkstift umiddelbart. Jeg har selv erfart tre rustflekker som har kommet kort tid etter steinsprut. Trolig en annen type metall de bruker grunnet styrke/sikkerhet..
Ja men dette er ikke steinsprang , har ingenting med steinsprang å gjøre den rusta som kommer unnenfra og presser seg igjenom lakken. Den lokaleforhandleren her oppe valgte å kalle det steinsprang fordi da har ikke mazda norge noe ansvar. I norges land er det andre som har fått dekket dette fordi dem har hadt en bedre lokal forhandler en meg.
Jeg kjøpte bilen brukt i Fredrikstad og der ble mye av rusta reparert hos den lokkale forhandler der. når mazdaen kom opp til nordnorge i sept 2010 så oppdaget jeg at det var rust i falser h fordør og bakklukke. jeg henvendte meg til bakkehaug bil som er min lokkale forhandler , og da begynte formann på lakk og karoseri og fortelle meg at det er slutt å reparere rust på mazda 6 , enda denne bilen har 11 års rustgaranti.

At det er brukt feil kitt i falser og galle gruninger under lakken er jo en reklamasjon og ikke noe som har med garantien å gjøre. Jeg henvendte meg til mazda norge og fikk dekket denne reparasjonen.

Det ble tatt rustkontrol i oktober 2010 hos bakkehaug bil utten en anmerking om steinsprang eller rust på taket . når jeg vasket og vokset bilen i august 2011 så oppdaget jeg rust som kom fram midt oppe på taket og bakkover . henvendte meg til den lokkale forhandler. dem såg på det og lagget en takst som dem sendte til mazda norge. så ringer formann på karoseri hos den lokale forhandler og forteller at mazda norge avslo pga bilen var 8 år. når jeg henvender meg til mazda norge så får jeg vitte at bakkehaug bil avslo dette pga steinsprang. så her fortalte en av dem meg en løgn . og det gjør meg forbannet.
Har selv lang erfaring med karoseri og lakk da jeg har jobbet hos ford,bmw og nissan som lakkerer og karoseri oppretter så jeg vet godt forskjell på rust som tyter fram og steinsprang.

Det er også rust i bakkant av hjulbuer på forskjermer som lokaleforhandler sier er steinsprang . Men andre har fått dekket samme sort rust hos andre forhandlere og mazda norge.

Synd at dette skal være et problem med en sån fin bil , fordi mazda 6 er en kjempefin bil å kjøre og fin å se til.
Post Reply