Transport av ski i/på Mx-5

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda MX-5
Post Reply
rasmus1979
Posts: 2
Joined: 16 Feb 2012, 15:44

Transport av ski i/på Mx-5

Post by rasmus1979 »

Får jo litt mobb for at MX-5'en ikke er verdens mest praktiske bil, men jeg har nå både fraktet bokhyller og andre større ting (riktignok med hard-toppen av).

Nå har jeg klart meg endel vintere med å stikke langrenns-skiene ut vinduet. Men nå tenkte jeg å få litt mer system.
Har kommet frem til 2 alternativer og er åpne for flere. Bør nevnes at jeg kjører med hard-top om vinteren.

1. Hekkstativ og finne en passende skistativ jeg kan skru på der (har noen på forumet hell med dette?)
2. Magnet-stativ - for feste på Hard-toppen... virker praktisk, men skeptisk til om det kan føre til oppskraping av lakken)

Dette vil altså kun være for transport av ski en 20 minutter, og aldri turer til fjells (da sender jeg skiene med
andre og kjører blid og glad bilen opp med vinterglede og bakhjuls-skrens)

Har noen erfaringer de kan dele når det gjelder transport av ski?
På forhånd takk

Rasmus

NB 2005 MX-5
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Transport av ski i/på Mx-5

Post by lassi »

Jeg har en 626 stasjonsvogn til slike ting... ;) Med takboks... 8)

Men... Et kjapt google søk gir disse resultatene;

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=448581" onclick="window.open(this.href);return false; -Ikke en NB Mx-5, men får sikkert samme løsning til den og.

http://mazda-mx5.sgpetch.co.uk/pages/ac ... nt/id=1253" onclick="window.open(this.href);return false; - Her er til NB.

http://www.gomiata.com/gorelura.html" onclick="window.open(this.href);return false; -Her er det diverse...

Du kan jo også sjekke mx5parts.co.uk eller ilmotorsport.de for diverse løsninger. Jeg vil tro at om du kjøper deg et bagasjestativ så er det bare å få tak i et skistativ som passer på dette igjen. Da kan du kjøre hele veien med skiene og det er jo litt fetere...
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
rasmus1979
Posts: 2
Joined: 16 Feb 2012, 15:44

Re: Transport av ski i/på Mx-5

Post by rasmus1979 »

Takk for info
Ja jeg har vært innom det produktet du nevner i link nr 2, og det er vel det jeg lener meg mot.
Men om noen har spesifikk erfaring rundt ette og om noen løsninger fungerer bedre enn andre hører jeg gjerne fra dere.
Særlig dette med magnetiske fester virker praktisk (lett å ta av og på også) men jeg er som sagt litt redd for lakken
Rasmus
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Transport av ski i/på Mx-5

Post by lassi »

Hardtoppen er vel glassfiber så ikke noe magnetisk feste der. Da blir det på bakluken evt en slik takbøyle som festes i vinduene. Prøv google bildesøk på mx-5 ski rack og miata ski-rack.
Skulle linket, men surfer på iphone over 3G i skotland...
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
sneakfreak
Posts: 2
Joined: 23 Aug 2012, 23:45

Re: Transport av ski i/på Mx-5

Post by sneakfreak »

Problem? Ski er vel minst like enkelt. I say no more ;)

Image
Post Reply