Torque App med Rx8

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Torque App med Rx8

Post by al3k »

Mange vet sikkert at det finnes diverse OBD2 diagnose/logge apper til android og sammen med en bluetooth OBD2 adapter kan man diagnosere feil koder samt slette feil koder, også overvåke og logge veldig mange parametre.
Jeg har brukt Torque Pro til dette og den byr på et hav av muligheter og settings man kan leke seg med.
Er det flere som bruker dette? Noen som har tips for å sette det opp best mulig for rx8 for å få mest mulig "riktig" virtuell beregning av hp?
Man kan jo blant annet lese av verdier ifra MAF sensoren og ved fullt pådrag i 2.gir opp til turtallsperren kom jeg opp i 204 g/s, vet ikke hva som er normalt eller bra men vis noen tester det samme hadde det vært intrisant å vite.
Man kan også installere en plugin som heter "track recorder" som gjør det mulig å få alle parametrene oppå videoen man recorder i realtime, her er screenshot av når jeg dro den til sperren i 2. gir, ute tempratur var på rundt 4-5grader.
(ignorer Boost målingen, den er ikke riktig da jeg ikke har noe form for overlading).

Image
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Torque App med Rx8

Post by biXen »

Bruker den (av og til) jeg også. Aksmålingen er litt useless, i Norge får man vel sjelden full satelittdekning så man er avhengig av den slappe matten deres og accelerometeret i hovedsak.

Hvis du har TPMS: http://www.rx8club.com/series-i-tech-ga ... ds-250627/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har logg av fullt gass pådrag i 3 gir og da havnet jeg på 213 g/s så det stemmer nok det.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: Torque App med Rx8

Post by al3k »

Kult jeg vet faktisk ikke om jeg har TPMS, skal få testet å legge det inn :P
Jeg har ikke fått montert den nye eksosen enda og jeg skal også få nytt MAP fra MazdaManiac service dritet, merket du mye forskjell med det?
Tenkte jeg skulle ta samme testen i 2.gir etter alt er på stell å se om det er noen forskjeller på parametrene.
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: Torque App med Rx8

Post by al3k »

Hvilken air/fuel ratio fikk du når du dro på 3. giret da?
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Torque App med Rx8

Post by biXen »

TPMS er vel hovedsaklig på amerikanske biler.

På dette tidspunktet var min i nærheten av ferdig mappet, og med både BHR ignition kit og accessport så var det definitivt litt mer respons enn uten mappinga, men noe sykt utslag er det ikke.

På fullt pådrag i 3 så er det AFR på litt under 12, varierer litt, men høy 11 stort sett. Ligger bra på 14,7 ellers. Sikkert noe annerledes nå uten Accessport.

Kan jo påpeke at jeg ikke bruker min accessport lengre pga. signalet brøyt når jeg reprogrammerte hjernen, da gikk den automatisk over i backup recovery og signalet brøyt igjen, så jeg sto med død bil :) Mulig det bare var ledningen som var blitt krøllete, men jeg gadd ikke sende APen til USA for å finne det ut. Latskapen lenge leve :)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: Torque App med Rx8

Post by al3k »

Oi det var jo kjedelig, måtte du få ny flash hos mazda da eller for å få liv igjen?
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Torque App med Rx8

Post by biXen »

Måtte reflashe ja. Gratis veihjelp med NAF, og det kosta litt over tusenlappen på verksted. De var litt forundra hos verkstedet kan du si :lol:
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: Torque App med Rx8

Post by al3k »

Et lite tips, Torque appen klarer ikke å hente ut alle feilkoder som feks ABS systemet.
Jeg fant et gratis program som heter FORscan til Mazda (kun windows), og denne fungerer også med OBD bluetooth adapter.
Man har tilgang til utrolig mange pids iforhold til de typiske "generelle", i både motor og abs systemert du kan til og med lese av speed sensor verdiene på hvert hjul inviduelt, bremse trykk i master cylinder.
Mye bra, anbefales :D
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Torque App med Rx8

Post by biXen »

Klarer man ikke å lage de manuelt da?
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
al3k
Posts: 24
Joined: 22 Dec 2013, 02:50
Location: i garasjen

Re: Torque App med Rx8

Post by al3k »

Jo det er sikkert mulig å hente ut manuelt, men ble litt overasket over at den ikke hentet feilkoder fra abs systemet, da er det sikkert flere ting den ikke finner også, så håper de fikser dette i en update.
Post Reply