929 1977 mod. ombygging/ tuning

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 929
Post Reply
andre_emilsen
Posts: 9
Joined: Mon 11 Aug 2014, 17:03

929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by andre_emilsen » Mon 11 Aug 2014, 17:39

Hei.

Jeg er ny her, og ny som eier av en mazda (dvs jeg blir det til helgen da jeg henter bilen).

Bilen er en 1977 929 coupe, og jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få mer fres i denne bilen.
Tanken er i utganspunktet å bytte/ bygge om motor, eller tune det som går i den 1.8 literen som sitter der nå.

Er det noen som har peiling på hvordan jeg skal gå frem med dette prosjektet?
Bilen er ganske strøken, null rust, og alt fungerer. Jeg vil ganske enkelt ha mer fres.

Venter spent på svar.

Mvh

André Emilsen

:D

vidar
Posts: 546
Joined: Sun 05 Mar 2006, 17:24

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by vidar » Mon 11 Aug 2014, 19:24

Da må du putte oppi en wankelmotor, men uansett, skal du ha en bil med fres i, så kjøp da ikke en gammel mazda!

andre_emilsen
Posts: 9
Joined: Mon 11 Aug 2014, 17:03

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by andre_emilsen » Mon 11 Aug 2014, 19:52

Jeg trenger ikke sånn alvorlig mye fres...tenkte rundt 150 hk eller noe?

Går det ikke ann å sette inn en nyere 2.0 eller 1.8 liter?

User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: Thu 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by urabus » Tue 26 Aug 2014, 22:04

Hmm. 150hk er ganske mykje "fres" i ein så liten og lett bil. Å få noke fart i den 1,8 er vanskeleg, om du setter på 2 doble webere eller 4 stk motorsykkel gassara og finjustera dei. Så bikkar du kansje 95-100hk. Turbo på forgasser er dyrt og vanskeleg. Wankel er sjølsagt det grommaste du kan sette i :D
Viss du har bestemt deg for å skifte motor så har eg eit forslag: FE motoren med innsprøyting. Den har 120hk og eit godt bunndrag. Motoren finner du i 929 coupe og sedan litt usikker på årsmodell 84-87? Den er også i 626, men innsuget står feil veg, også må du jo ha girkassen og.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD

User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: Sat 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by RX-7FD3S » Tue 26 Aug 2014, 22:16

hold deg langt unna de gamle råttne mazda stempelmotorene, de er DÅRLIGE. tåler ikke noe, og iallefall ikke tuning.
smell i en 12a/13b turbo. da blir det mer enn nok fres
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD

andre_emilsen
Posts: 9
Joined: Mon 11 Aug 2014, 17:03

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by andre_emilsen » Sun 31 Aug 2014, 20:02

De motorene du nevnte er wankel?
Vet du om det er forskjeller i drivverk på rx4(wankel) og på en vanlig en 1.8 som jeg har?
Jeg har vurdert wankel...de kan tunes litt også?
Takk for svar som gir håp.

User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: Sat 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by RX-7FD3S » Mon 01 Sep 2014, 16:10

skal du over på 12a/13b så kan du bruke 1gen motor og kasse med 1.8 (tror jeg) gearkassefeste, du kan ikke bruke original mellomalksel, bytter du til rx4 2delt mellomaksel så må bakerste del kortes inn litt om du skal bruke 929 diff. er litt tjon men verdt det.
er wankel vi nevner ja, gammel 12a og 13b er 100x så holdbare og pålitelige som de forfedelige MA motorene
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD

andre_emilsen
Posts: 9
Joined: Mon 11 Aug 2014, 17:03

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by andre_emilsen » Mon 08 Sep 2014, 13:44

Hørte på en vankel i går, og jeg tror det blir en sånn...dritkult.
Det finnes vel komplett drivverk som passer? RX4?
Hvis jeg går for vankel vil jeg også få den godkjent med den.
Noen som vet hvem i mazda jeg skal kontakte for å få info om hva som må byttes?
Finnes det diffsperre til disse bilene?

vidar
Posts: 546
Joined: Sun 05 Mar 2006, 17:24

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by vidar » Sat 20 Sep 2014, 23:31

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=51588475" onclick="window.open(this.href);return false;

Her har du 5 trinnskasse og 2 liters motor du kan bytte, tror mellomakslingen blir for lang og du må kappe den, eller bruke 818 aksling. 929en er jo ubrukelig uten 5 trinnskasse. Hamar bremseservice kapper mellomakslinger, de er flinke. Hvor er bildene av bilen din?

andre_emilsen
Posts: 9
Joined: Mon 11 Aug 2014, 17:03

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by andre_emilsen » Tue 30 Sep 2014, 16:01

Har 4trinns kasse, men den byttes så klart...
Foreløpig ser det ut til at det blir puttet en 1.8T fra Audi i bilen. Gear og drivlinje blir selvfølgelig oppgradert.
Må bare få svar fra biltilsynet om hva og hvordan tong må gjøres. Dette burde jo la seg gjøre siden en rx4 kommer med 135 hk og nevnte motor har 150 hk.
Bilder ja...det har jeg glemt. Skal legge ut på profilen jeg.

User avatar
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2379
Joined: Mon 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by GTX-Lars » Tue 30 Sep 2014, 17:43

Evt 1.8 frå Mazda MX5. I standardutgave er dei i effektområdet 130-146hk...
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S

andre_emilsen
Posts: 9
Joined: Mon 11 Aug 2014, 17:03

Re: 929 1977 mod. ombygging/ tuning

Post by andre_emilsen » Wed 02 Nov 2016, 13:44

Hallo i luken.
Lenge siden jeg har skrevet her nå.
Nå har jeg fått tak i en 83 mod rx7 med 12a som jeg skal ha i 929en.
Det jeg da lurer på er hvem skal jeg ta kontakt mef for å finne dokumentasjon på hva chassiet mitt er godkjent med?
Jeg har prøvd Mazda Norge, men de skjønner ikke hva slags bil jeg snakket om engang.
Håper noen kan hjelpe meg med dette så jeg kan begynne å skru snart.

Post Reply