Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Hei.
Jeg har kjøpt meg en Mazda 1500SS.
Og jeg skal ha wankel i den. Gjerne med turbo.
Jeg har skrudd og programert Saab sine turbo-motorer i mange år. Har en 2003 Saab 9-5 med 2,3l og 300 hk. Så jeg har erfaring med R4 og turbo.
Men på wankel er jeg ganske grønn. Og spesielt på wankel og turbo.
Men jeg har sett mye på YouTube i det siste.
Har lest i endel australske forum, og der nede går det noen 1500/1800 som er konvertert. Både med og uten turbo.
Så hvilken motor bør jeg gå for?
Hvor mye hk gir den uten turbo?
Hvor mye hk gir den med turbo?
Kanskje turbo er overkill?
Er det forskjell på wankel-motorene med og uten turbo?
Finnes det andre måter å trimme på?
Mottoet er "Keep it simple"
Jeg har kjøpt meg en Mazda 1500SS.
Og jeg skal ha wankel i den. Gjerne med turbo.
Jeg har skrudd og programert Saab sine turbo-motorer i mange år. Har en 2003 Saab 9-5 med 2,3l og 300 hk. Så jeg har erfaring med R4 og turbo.
Men på wankel er jeg ganske grønn. Og spesielt på wankel og turbo.
Men jeg har sett mye på YouTube i det siste.
Har lest i endel australske forum, og der nede går det noen 1500/1800 som er konvertert. Både med og uten turbo.
Så hvilken motor bør jeg gå for?
Hvor mye hk gir den uten turbo?
Hvor mye hk gir den med turbo?
Kanskje turbo er overkill?
Er det forskjell på wankel-motorene med og uten turbo?
Finnes det andre måter å trimme på?
Mottoet er "Keep it simple"
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Spørs helt på egen smak?
Hvilken type bil er det du vil ha? Tidsriktig søndagsbil? Sleeper? Wankel hotrod?
Hvilken type bil er det du vil ha? Tidsriktig søndagsbil? Sleeper? Wankel hotrod?
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
BIlen skal være orginal innvendig.
Den blir lakkert i en kul farge, og blir beholdt orginal også utvendig.
Senket.
Større felger.
Skal brukes på sommeren og litt på banetreff.
Den blir lakkert i en kul farge, og blir beholdt orginal også utvendig.
Senket.
Større felger.
Skal brukes på sommeren og litt på banetreff.
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Jeg ville kjørt på med en greit porta NA 12A eller 13B med gasser. Blir kul lyd, og det ser forholdsvis orginalt ut. Er usikker på hvor mye man klarer å presse ut av dem da.
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Hei
En kompis av meg skal selge en 12A komplett nå. Den er modifisert med gasser, innsug, eksos, tenningsforsterkere, bensinpumpe osv osv
Han selger alt komplett med girkasse, eksos, bensin, coiler osv osv. Sitter i bil nå så kan startes. Har vel omtrent 160hk. Motor er portet.
Selger pga overgang til 3 rotors motor. Motor og alt er seriøst bygget.
En kompis av meg skal selge en 12A komplett nå. Den er modifisert med gasser, innsug, eksos, tenningsforsterkere, bensinpumpe osv osv
Han selger alt komplett med girkasse, eksos, bensin, coiler osv osv. Sitter i bil nå så kan startes. Har vel omtrent 160hk. Motor er portet.
Selger pga overgang til 3 rotors motor. Motor og alt er seriøst bygget.
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
13b NA fra rx7 FC3S: ca 150hk orginalt, Trimming består i hovedsak av å øke størrelsen på portene(samme som større kam og porting på stempelmotor), sette på eksos med minst mulig motstand og evt ITB innsug. Med grei trim burde du havne en plass mellom 200-250hk.
Har 6 innsugsporter(2 som lukker på lave turtall) og høyere komp.
13b turbo fra RX7 FC3S: ca 180-200hk orginalt.
Har 4 innsugsporter.
13b REW twinturbo RX7 FD3S ca 250hk orginalt.
4 innsugsporter.
Jeg ville sterkt ha vurdert 13b rew, da den har mest i orginal form og bra potensiale til å hente ut mer senere.
Har 6 innsugsporter(2 som lukker på lave turtall) og høyere komp.
13b turbo fra RX7 FC3S: ca 180-200hk orginalt.
Har 4 innsugsporter.
13b REW twinturbo RX7 FD3S ca 250hk orginalt.
4 innsugsporter.
Jeg ville sterkt ha vurdert 13b rew, da den har mest i orginal form og bra potensiale til å hente ut mer senere.
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Takker for svar og tilbud. Men jeg har planer om å prøve meg på å bygge motor selv. Hvor kjøper dere deler?
Slik det ser ut nå med tanke på infoen jeg har fått går jeg i første omgang for en trimmet NA. 200-250 hk høres greit ut i en bil som knapt veier 900kg. Det skal jo godkjennes også!
Turbo får evt komme senere.
Slik det ser ut nå med tanke på infoen jeg har fått går jeg i første omgang for en trimmet NA. 200-250 hk høres greit ut i en bil som knapt veier 900kg. Det skal jo godkjennes også!
Turbo får evt komme senere.
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
http://www.wgtautodevelopments.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; kjøper jeg mye. Er i England og kan da sende til PR konto i Strømstad for å spare all momsen. Snakk med Pip Gardner og hils fra Roy. Bra priser og bra service.
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Håper di jobber på BT selv, eller er gift med dattra til kontorløremn Ellers tror jeg nok det blir vrientHelgesd wrote:Takker for svar og tilbud. Men jeg har planer om å prøve meg på å bygge motor selv. Hvor kjøper dere deler?
Slik det ser ut nå med tanke på infoen jeg har fått går jeg i første omgang for en trimmet NA. 200-250 hk høres greit ut i en bil som knapt veier 900kg. Det skal jo godkjennes også!
Turbo får evt komme senere.
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Min 13B NA motor yter 200hk eller 175hk på hjulene ved ca 7000rpm, etter det dør den ut pga innsug ikke holder mål.
Er en Turbo motor som er konvertert til NA med 9.7komp rotorer.
Mild streetport(portet seld, så er vel neppe den beste porten)
Lettet svinghjul.
2.5" eksos som er veldig lite motstand i.
orginalt innsug.
Power FC datasprut.
Hvis du skal bygge motoren selv, bør du forberede deg på at det kansje ikke blir så mange km til neste overhaling, er tross alt lett å gjøre feil når man ikke vet helt hva man driver med. Men for min del syns jeg det er verdt risikoen.
Er en Turbo motor som er konvertert til NA med 9.7komp rotorer.
Mild streetport(portet seld, så er vel neppe den beste porten)
Lettet svinghjul.
2.5" eksos som er veldig lite motstand i.
orginalt innsug.
Power FC datasprut.
Hvis du skal bygge motoren selv, bør du forberede deg på at det kansje ikke blir så mange km til neste overhaling, er tross alt lett å gjøre feil når man ikke vet helt hva man driver med. Men for min del syns jeg det er verdt risikoen.
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Alt går. Man må bare gjøre det skikkelig.Zepticon wrote: Håper di jobber på BT selv, eller er gift med dattra til kontorløremn Ellers tror jeg nok det blir vrient
Begynn med å snakke med ombygningsmannen på BT. Så sender du en skikkelig søknad.
Og så tar du det derfra.
Min erfaring er at det meste går, så lenge du holder deg innenfor rimelighetens grenser.
Så godkjenning med 150-175 hk er min minste bekymring.
Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?
Tok også mål underveis for å vite hva som måtte til for å sette inn andre mazda rotasjonsmotorer, ingen av med motorene turbo ( dvs rx7 FC og FD ) vil passe uten å bygge om eksosmanifold og relokere turbo en god del både opp og frem, men naturligvis mulig. Skal en bruke girkasse fra turbo også, så må tunnellen utvides desto mer enn med NA kasse.
Mvh alex
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1991 Rx-7 13BRE
Motorer overhalles/bygges
Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Motorer overhalles/bygges
Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s