Diesel motor og kupe varmer XC5 , Webasto.

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
TheDude
Posts: 3
Joined: 29 Jul 2015, 18:27

Diesel motor og kupe varmer XC5 , Webasto.

Post by TheDude »

Hei,

Jeg er ny her inne på forumet og beklager om jeg tar opp et tema som kanhende allerede er diskutert (men jeg har ikke funnet noe svar enda).

Uansett, jeg kommer fra en Volvo XC90, 2004 modell, hvor jeg hadde diesel kupe og motorvarmer. Denne var styrt via tidsinnstilling, og jeg fikk også ettermontert en modul som gjorde at jeg kunne starte diesel varmeren med å sende sms.

Jeg bor i midt i Oslo, og har ingen fast parkeringsplass som gjør at jeg ikke har tilgang til strøm.
Jeg skulle gjerne hatt en tilsvarende løsning som på min gamle Volvo, til min Mazda CX5, 2013 modell.

Siden bilen har diesel motor, er det vel allerede en type diesel varmer i motoren som jeg kan benytte ? Eller er det eneste alternative en full ny Webastoløsning til 25 000 ? Jeg har fått tilbud fra Heatco i Oslo på den komplett løsning.
Men Mazda bør vel ha noe eget ?
TheDude
Posts: 3
Joined: 29 Jul 2015, 18:27

Re: Diesel motor og kupe varmer XC5 , Webasto.

Post by TheDude »

Hei igjen, beklager overskriften.

Henger litt itgjen med tastatauret og det ble XC5 og ikke CX5..hehe

Uansett, fant dette temaet nå, og lurer på om jeg da kan bare oppgradere det eksisterende systemet ?

viewtopic.php?p=185452&sid=4358516dc39f ... 0441ffebce" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Diesel motor og kupe varmer XC5 , Webasto.

Post by lassi »

Den tråden gjelder vel Mazda5.

Ganske sikker på at det ikke er dieselvarmer på CX-5, men ble fortalt at det er et elektrisk varmelement i bilen da jeg kjøpte min. Min blir ihvertfall veldig fort varm på vinteren, men klart, det hjelper lite om det du ønsker er å sette deg inn i en allerede forvarmet bil...

(Skyactiv dieslene bruker også det variable ventilsystemet for å varme motoren raskere etter oppstart. Det er derfor den høres så raklete ut når den er kald.)
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
TheDude
Posts: 3
Joined: 29 Jul 2015, 18:27

Re: Diesel motor og kupe varmer XC 5 , Webasto.

Post by TheDude »

Hei igjen..

Har nå sjekket litt og det er visstnok ikke noen Diesel varmer som standard, og jeg må enten kjøpe Eberspraecher til 33 000, eller Webasto til 25 000.

Men hvordan er en XC 5 å starte opp om vinteren i minus 20 ?
For meg hender det at jeg ikke bruker bilen på 1 uke, og at den da "fryser" igjen ila en uke .

Noen erfaringer ?

Ole Kristian
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Diesel motor og kupe varmer XC5 , Webasto.

Post by lassi »

Tror bilen fint vil klare å stå en uke i minus 20, det forventer jeg alle moderne biler vil klare.
Jeg har garasje og i tillegg lite vinter på vestlandet...
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Diesel motor og kupe varmer XC5 , Webasto.

Post by Jahan »

På CX-5 Diesel er det ettermontert et kraftig elektrisk varme element. Tror det er på hele 1000W.
I en av testene som ViMenn (tror det var ViMenn, evt Dagbladet) utførte for et par år siden var mazda CX-5 den SUV'en blandt sammenliknbare SUV'er som ble raskest varm invendig etter start av ned-iset motor. Skulle likevel ønsket at CX-5 heller hadde diselvarmer og samme opplegg som Volvo.

Det ryktes at det skal være mulig å bestille og ettermontere en enhet fra utlandet som gjør at selve bilen kan startes ved hjelp av en sender slik at bilen er varm og isfri når du stiger inn i den en kald vinterdag. Dette blir i såfall tomgangskjøring av bilens motor med dertil stort diesel forbruk, og ikke det samme som en diselvarmer ala Volvo.

Jeg må også parkere på gata og skrape vinduene med isskrape. Synes det har kommet altfor mange riper i vinduet, spesielt bakruta, på bare 1 vinter. Hadde en gammel Opel med et mye mer ripebestandig bakvindu. Anbefaler ingen å kjøre bakrute-viskeren uten å ha vasket bakruta skikkelig vinterstid. (Det hoper seg opp med mye sand og støv på dette viskerbladet).
Post Reply